Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do scenáristiky - historický vývoj, scénář jako prostředník při tvorbě filmu, základní pojmy, popisnost, scénář literární a technický - Filmové žánry - Základy psaní scénáře, nápad, téma, obecně vyjádřená představa, hlavní myšlenka, nosný problém - Postup práce v rámci literární přípravy AV díla: námět, treatment, synopse - Základní konflikt, těžiště filmového příběhu, lineární vyprávění, pocit, pointa - Lineární vyprávění, postup práce - Aristotelská struktura x trojaktová struktura filmového scénáře - Protagonista x antagonista - Dramaturgie audiovizuálního díla
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Týmová práce
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní znalosti všeobecně vzdělávacích předmětů. |
Základní znalosti všeobecně vzdělávacích předmětů. |
Výsledky učení |
---|
Student má znalosti o tom, jak probíhají jednotlivé literární fáze vzniku scénáře a co se během nich odehrává. Naučí se vystavět krátký příběh s pointou, zvládne lineární vyprávění. |
Student má znalosti o tom, jak probíhají jednotlivé literární fáze vzniku scénáře a co se během nich odehrává. Naučí se vystavět krátký příběh s pointou, zvládne lineární vyprávění. |
Student se seznámí s: - scenáristické postupy a strategie (námět, bodový scénář, treatment, evropská vs. americká norma psaní scénářů) - zákonitosti tvorby dramatické postavy (S. Field, L. Egri) - základní doporučení pro psaní dialogů - dramaturgické teorie (trojaktové vyprávění, teorie beatů, Aristotelská struktura) - seznámí se s formou a stylem textů: autorská explikace, synopse, anotace |
Student se seznámí s: - scenáristické postupy a strategie (námět, bodový scénář, treatment, evropská vs. americká norma psaní scénářů) - zákonitosti tvorby dramatické postavy (S. Field, L. Egri) - základní doporučení pro psaní dialogů - dramaturgické teorie (trojaktové vyprávění, teorie beatů, Aristotelská struktura) - seznámí se s formou a stylem textů: autorská explikace, synopse, anotace |
Odborné dovednosti |
---|
Student umí: - analyzovat AV dílo a správně aplikovat teorii strukturální stavby vyprávění - používat odbornou terminologii - používat scenáristický software - napsat správně explikaci, synopsi, anotaci, reflexi |
Student umí: - analyzovat AV dílo a správně aplikovat teorii strukturální stavby vyprávění - používat odbornou terminologii - používat scenáristický software - napsat správně explikaci, synopsi, anotaci, reflexi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Týmová práce |
Týmová práce |
Přednášení |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Systematické pozorování studenta |
Systematické pozorování studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Písemná zkouška |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Doporučená literatura
|
-
Bazin, André. Co je to film. Praha : ČSFÚ, 1979.
-
Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha : NFA, 1995. ISBN 80-7004-081-5.
-
Cigánek, Jan. Vybrané kapitoly ze světové literatury. Praha : SPN, 1982.
-
Císař, Jan. Základy dramaturgie. Praha : SPN, 1986.
-
Drvota, Mojmír. Základní složky filmu. Praha : NFA, 1994. ISBN 59-014-94.
-
Field Syd. Jak napsat dobrý scénař, alebo v angl jazyku: Screenplay.
-
Fleischer, Jan. To by mohl být film. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění ; Zlín : Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-4-5.
-
Mathausová, Milena. 12 pádů scénáristiky. Praha : Victoria Publishing, 1996. ISBN 80-7187-071-4.
|