|
Vyučující
|
-
Slivka Ondrej, prof. ak. mal. ArtD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Manierismus. Užité umění období renesance. 2. Baroko v Itálii, Španělsku a Francii. 3. Konfesionální vliv na umění v Německu, Holandsku a Anglii. 4. Barok ve střední a východní Evropě. 5. Rokoko. Užité umění v období baroka a rokoka. 6. Umění říší dalekého východu. 7. Klasicismus v sochařství, v malířství, architekture a užitém umění. 8. Anglická malba v 18. a 19. století. 9. Německý romantismus. 10. Francouzský romantismus, realismus a barbizonská škola. 11. Impresionismus. 12. Neoimpresionismuz. 13. Postimpresionismus. 14. Česká krajinomalba 19. století. Rodina Mánesů. Český romantismus a realismus. 15. Příběhy stavby Národního divadla a jeho výtvarníků. 16. Generace 90. let a SVÚ Mánes. Sochař Josef Václav Myslbek. 17. Umění 18. a 19. století na území dnešního Slovenska.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická), Analýza uměleckého díla
- Příprava na zápočet
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokládá se základní znalost z předmětů dějepis, filozofie, dále všeobecný přehled v tématech dějin umění a dějin architektury. |
| Předpokládá se základní znalost z předmětů dějepis, filozofie, dále všeobecný přehled v tématech dějin umění a dějin architektury. |
| Mít základní znalosti o hlavních světových náboženstvích a jejich mýtech. |
| Mít základní znalosti o hlavních světových náboženstvích a jejich mýtech. |
| Student umí rozeznat základní výtvarné techniky. |
| Student umí rozeznat základní výtvarné techniky. |
| Mít orientaci v základním pojmosloví z výtvarného umění. |
| Mít orientaci v základním pojmosloví z výtvarného umění. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Odpozorovat kompoziční principy. |
| Odpozorovat kompoziční principy. |
| Orientovat se v základních výtvarných technikách. |
| Orientovat se v základních výtvarných technikách. |
| Určit, jaký způsob osvětlení použil autor v daném obraze. |
| Určit, jaký způsob osvětlení použil autor v daném obraze. |
| Mít cit pro expresivitu díla. |
| Mít cit pro expresivitu díla. |
| Mít empatické cítění a smysl pro humor. |
| Mít empatické cítění a smysl pro humor. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má hlubší znalosti o uměleckých dílech daného období. |
| Student má hlubší znalosti o uměleckých dílech daného období. |
| Má hlubší znalosti o jednotlivých klíčových umělecko-historických témat. |
| Má hlubší znalosti o jednotlivých klíčových umělecko-historických témat. |
| Má rovněž schopnost umělecko-historické analýzy a kritického myšlení. |
| Má rovněž schopnost umělecko-historické analýzy a kritického myšlení. |
| Student (studentka) umí jmenovat nejvýznamnější výtvarníky daného období. |
| Student (studentka) umí jmenovat nejvýznamnější výtvarníky daného období. |
| Student umí charakterizovat užité umění probíraného období. |
| Student umí charakterizovat užité umění probíraného období. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Poutavě vyprávět příběhy umění období od konce 16. století až do začátku 19. století. |
| Poutavě vyprávět příběhy umění období od konce 16. století až do začátku 19. století. |
| Navrhnout mizanscénu s prvky užitého umění daného období. |
| Navrhnout mizanscénu s prvky užitého umění daného období. |
| Tvořivě se inspirovat dobovými prvky umění pro současnou tvorbu. |
| Tvořivě se inspirovat dobovými prvky umění pro současnou tvorbu. |
| Dokáže využít dobové písmo a typografii v současné titulkové tvorbě. |
| Dokáže využít dobové písmo a typografii v současné titulkové tvorbě. |
| Naučí se prezentovat své argumenty. |
| Naučí se prezentovat své argumenty. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
? Orlíková, J., Hlaváčková, M. Antonín Slavíček 1870-1910. Praha, 2004. ISBN 8086010740.
-
Blažíčková-Horová N.(ed.). České malířství 19. století, katalog stálé expozice Sbírky umění 19. století. Praha, 1998.
-
Coxová Barbara a kolektiv. Ve jménu Módy, Ilustrované dějiny bizarnosti a krásy. Mladá fronta, Praha, 2013. ISBN 978-80-204-2928-5.
-
Elizabeth Lundayová. Tajné životy slavných umělců. Praha, 2010. ISBN 978-80-242-2637-8.
-
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0416-7.
-
Hollingsworthová Mary. Umenie v dejinách človeka. Obzor, Bratislava, 1994. ISBN 80-215-0277-0.
-
Kybalová Ludmila. Dějiny odívání, Doba turnýry a secese. Nakladatelství Lidové noviny, Praha, 2006.
-
Lodwick Marcus. Obrazy rozprávajú. Bratislava, 2003. ISBN 80-06-01274-1.
-
Ludmila Kybalová. Dějiny odívání: Od empíru k druhému rokoku. Praha, 2004. ISBN 80-7106-147-6.
-
Luigi Contadino. Skvosty českého umění. Olomouc, 2009. ISBN 978-80-7346-097-6.
-
Pijoan, J. Dějiny umění 7 - 8. Praha, 1999.
-
Pijoán José. Dějiny umění 11. Ikar Bratislava, 2000. ISBN 80-7118-916-2.
-
Prahl R. Praha kolem 1800. Praha, 2002.
-
Royt, J. Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století. . Praha. ISBN 8071846627.
-
Syrový, B. Architektura. Svědectví dob. Praha, 1974.
-
Volavka V. České malířství a sochařství 19.století. Praha, 1968.
-
Zatloukal, O. Příběhy z dlouhého století : architektura let 1750 - 1918 na Moravě a ve Slezsku. Olomouc : Muzeum umění Olomouc, 2002. ISBN 80-85227-49-5.
-
Zuzana Bartošová a kol. Umenie na Slovensku, stručné dejiny obrazov. Bratislava, 2007. ISBN 978-80-8085-435-5.
|