Předmět: Logistika krizových situací

» Seznam fakult » FLK » LUOO
Název předmětu Logistika krizových situací
Kód předmětu LUOO/LCOLO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štefaňo Petr, Ing. et Ing. CSc.
  • Rak Jakub, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata: - Cíl, úkoly a členění logistiky, základní pojmy logistiky krizových situací. - Dodavatelský řetězec materiálu pro krizové situace. Skladování materiálu a zboží pro krizové situace. - Tvorba, zajištění a řízení zásob pro krizové situace. - Cíl, obsah a metody logistiky při vzniku a vývoji krizové situace. - Funkce logistiky při řešení krizových situací. - Podíl státní správy, územní samosprávy a soukromého sektoru na řešení logistiky krizových situací. - Technika a věcné prostředky vybraných složek řešících krizové situace. - Požární technika a věcné prostředky HZS pro krizové situace. - Technika a materiál pro vyprošťování osob v krizových situacích. - Technika a materiál pro speciální skupiny. Letecké záchranářství a letecké hašení. - Informační systémy pro krizové situace. - Logistické služby při řešení krizových situací. - Logistika v krizových situacích pro zásahy na nebezpečné látky, dekontaminace. - Výdaje na logistiku krizových situací, zdroje financování.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 31 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava na semináře, aktivní účast na vyučování a studium základní a doporučené literatury.
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je systematická příprava na semináře, aktivní účast na vyučování a studium základní a doporučené literatury.
Výsledky učení
Vysvětlit tok zásob v obecném dodavatelském řetězci
Vysvětlit tok zásob v obecném dodavatelském řetězci
Vyjmenovat obsah Ústředního poplachového plánu integrovaného záchranného systému
Vyjmenovat obsah Ústředního poplachového plánu integrovaného záchranného systému
Popsat metody logistiky při krizové situaci
Popsat metody logistiky při krizové situaci
Umět vyjmenovat a definovat hlavní úkoly logistiky krizových situací
Umět vyjmenovat a definovat hlavní úkoly logistiky krizových situací
Definovat pojmy: záchranné práce, věcná pomoc, logistická podpora IZS, osobní pomoc, likvidační práce
Definovat pojmy: záchranné práce, věcná pomoc, logistická podpora IZS, osobní pomoc, likvidační práce
Umět popsat zásady organizace činnosti spolupracovníků při řešení rozhodovacích problému a rozhodovacích procesů v logistiky při nasazení sil a prostředků IZS k řešení krizových situací,
Umět popsat zásady organizace činnosti spolupracovníků při řešení rozhodovacích problému a rozhodovacích procesů v logistiky při nasazení sil a prostředků IZS k řešení krizových situací,
Vyjmenovat druhy logistických činnosti při zabezpečení krizových situací a jejich obsah
Vyjmenovat druhy logistických činnosti při zabezpečení krizových situací a jejich obsah
Vyjmenovat modely distribuce, umět vysvětlit jejich výhody a nevýhody, zdůvodnit vhodnost použití.
Vyjmenovat modely distribuce, umět vysvětlit jejich výhody a nevýhody, zdůvodnit vhodnost použití.
Umět vysvětlit, co znamenají pojmy "Kritická infrastruktura" a kdo jsou jejími objekty a subjekt
Umět vysvětlit, co znamenají pojmy "Kritická infrastruktura" a kdo jsou jejími objekty a subjekt
Popsat, co je v dokumentaci integrovaného záchranného systému.
Popsat, co je v dokumentaci integrovaného záchranného systému.
Popsat činnosti a povinnosti jednotlivých osob obecního úřadu (ne s RP) za účelem zajištění obce na řešení KS
Popsat činnosti a povinnosti jednotlivých osob obecního úřadu (ne s RP) za účelem zajištění obce na řešení KS
Popsat fáze vyřízení objednávky.
Umět vyjmenovat vzdělávací, technická a účelová zařízení HZS a charakterizovat zaměření jejich činnosti a vybavení
Umět vyjmenovat vzdělávací, technická a účelová zařízení HZS a charakterizovat zaměření jejich činnosti a vybavení
Popsat fáze vyřízení objednávky.
Vyjmenovat činnosti obecního úřadu za účelem zajištění obce na řešení krizové situace.
Umět zpaměti vyjmenovat základní členění požární techniky Hasičského záchranného sboru
Umět zpaměti vyjmenovat základní členění požární techniky Hasičského záchranného sboru
Vyjmenovat činnosti obecního úřadu za účelem zajištění obce na řešení krizové situace.
Umět vyjmenovat informační podporu zajišťování věcných zdrojů pro řešení krizových situací, vysvětlit k čemu slouží a kdo provozuje, návaznosti mezi nimi
Umět vyjmenovat informační podporu zajišťování věcných zdrojů pro řešení krizových situací, vysvětlit k čemu slouží a kdo provozuje, návaznosti mezi nimi
Vyjmenovat povinnosti fyzické osoby - občana - v době krizového stavu
Vyjmenovat povinnosti fyzické osoby - občana - v době krizového stavu
Vyjmenovat vzdělávací, technická a účelová zařízení HZS a popsat obsah jejich činnosti.
Vyjmenovat vzdělávací, technická a účelová zařízení HZS a popsat obsah jejich činnosti.
Umět vyjmenovat dokumenty Ústředního poplachového plánu IZS a jejich obsah a návaznosti
Umět vyjmenovat dokumenty Ústředního poplachového plánu IZS a jejich obsah a návaznosti
Umět vyjmenovat a popsat metody logistiky při krizové situaci.
Umět vyjmenovat a popsat metody logistiky při krizové situaci.
Vyjmenovat základní druhy věcných prostředků a popsat, co k nim patří.
Vyjmenovat základní druhy věcných prostředků a popsat, co k nim patří.
Na vlastním příkladu aplikovat a vysvětlit důvody povinností fyzické osoby - občana - v době krizového stavu
Umět vyjmenovat možné materiální a technické vybavení pro vyprošťování z vozidel.
Umět vyjmenovat možné materiální a technické vybavení pro vyprošťování z vozidel.
Na vlastním příkladu aplikovat a vysvětlit důvody povinností fyzické osoby - občana - v době krizového stavu
Vysvětlit význam a použití informačních softwarových systémů provozované v krizovém řízení, vysvětlit k čemu slouží a kdo provozuje, návaznosti mezi nimi.
Vysvětlit význam a použití informačních softwarových systémů provozované v krizovém řízení, vysvětlit k čemu slouží a kdo provozuje, návaznosti mezi nimi.
Vyjmenovat a popsat zásady použití možného materiálního vybavení pro vyprošťování osob z vozidel
Vyjmenovat a popsat zásady použití možného materiálního vybavení pro vyprošťování osob z vozidel
Vyjmenovat zdroje a složení finančních zdrojů na pokrytí požadavků na logistiku krizových situací.
Vyjmenovat zdroje a složení finančních zdrojů na pokrytí požadavků na logistiku krizových situací.
Odborné dovednosti
Aplikovat znalosti ke zpracování logistické části krizových plánů obcí a obcí s rozšířenou působností.
Aplikovat znalosti ke zpracování logistické části krizových plánů obcí a obcí s rozšířenou působností.
Umět nakreslit schéma toku logistiky zásob při řešení krizových situací v ochraně obyvatelstva.
Umět nakreslit schéma toku logistiky zásob při řešení krizových situací v ochraně obyvatelstva.
Nakreslit schéma toku zásob v dodavatelském řetězci, vysvětlit vznik zásob, návaznosti v obecném dodavatelském řetězci
Nakreslit schéma toku zásob v dodavatelském řetězci, vysvětlit vznik zásob, návaznosti v obecném dodavatelském řetězci
Identifikovat a vyvodit použití požárního automobil podle jeho označení.
Identifikovat a vyvodit použití požárního automobil podle jeho označení.
Nakreslit možné schéma vyrozumění varování obyvatelstva obce, popsat druhy prostředků.
Nakreslit možné schéma vyrozumění varování obyvatelstva obce, popsat druhy prostředků.
Na příkladu vlastní obce být schopen jako orgán krizového řízení vytvořit a vydat pokyny obyvatelstvu pro evakuaci při úniku nebezpečné látky (způsob varování, vyrozumění, obsah zavazadla, zásady pro opuštění bytu)
Na příkladu vlastní obce být schopen jako orgán krizového řízení vytvořit a vydat pokyny obyvatelstvu pro evakuaci při úniku nebezpečné látky (způsob varování, vyrozumění, obsah zavazadla, zásady pro opuštění bytu)
Umět nakreslit schéma rozmístění prostředků pro zachycení úniku ropných na vodním toku. Popsat možný postup a materiální vybavení zasahujících členů Hasičského záchranného sboru
Vytvořit pokyny (na příkladu vlastní obce) jako orgán krizového řízení vytvořit a vydat pokyny obyvatelstvu pro evakuaci při úniku nebezpečné látky (způsob varování, vyrozumnění, obsah zavazadla, zásady pro opuštění bytu).
Umět nakreslit schéma rozmístění prostředků pro zachycení úniku ropných na vodním toku. Popsat možný postup a materiální vybavení zasahujících členů Hasičského záchranného sboru
Vytvořit pokyny (na příkladu vlastní obce) jako orgán krizového řízení vytvořit a vydat pokyny obyvatelstvu pro evakuaci při úniku nebezpečné látky (způsob varování, vyrozumnění, obsah zavazadla, zásady pro opuštění bytu).
Nakreslit schéma rozmístění prostředků pro zachycení úniku ropných na vodním toku. Popsat možný postup a materiální vybavení zasahujících členů Hasičského záchranného sboru
Nakreslit schéma rozmístění prostředků pro zachycení úniku ropných na vodním toku. Popsat možný postup a materiální vybavení zasahujících členů Hasičského záchranného sboru
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Známkou
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Známkou
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • CRANDALL, William, John A PARNELL a John E SPILLAN. Crisis management: leading in the new strategy landscape. Calif, 2014. ISBN 978-1-4129-9168-1.
  • Česko. 2013. Krizové zákony: krizový zákon, integrovaný záchranný systém, hospodářská opatření pro krizové stavy, obnova území; Hasičský záchranný sbor; Požární ochrana: zákony, nařízení vlády, vyhlášky: podle stavu k 10.6.2013. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7208-990-1.
  • GROS, Ivan a kolektiv. Velká kniha logistiky. Praha, 2016. ISBN 978-80-7080-952-5.
  • HARAZIN, Lukáš a Oldřich LUŽA. Ekonomika při řešení krizových situací: vybrané kapitoly. Praha, 2010. ISBN 978-80-7251-322-2.
  • HRIVNÁK, J., BURDOVÁ, L., POLÍVKA, L. Metody a nástroje řešení krizových situací: (Metody a nástroje řízení bezpečnosti) Základní údaje.. 2009. ISBN 978-80-7251-304-8.
  • KRÖMER, Antonín, Petr MUSIAL a Libor FOLWARCZNY. Mapování rizik. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7385-086-9.
  • LOŠEK, Václav. Integrovaný záchranný systém. Uherské Hradiště, 2013. ISBN 978-80-7454-287-9.
  • LUKÁŠ, L. Informační podpora integrovaného záchranného systému. 1. vyd.. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2011. ISBN 978-80-7385-105-7.
  • LUKÁŠ, Luděk a kol. Bezpečnostní technologie, systémy a management IV.. Zlín, 2014. ISBN 978-80-87500-57-6.
  • MAREŠ, Miroslav, Jaroslav REKTOŘÍK a Jan ŠELEŠOVSKÝ. Krizový management: případové bezpečnostní studie. Praha, 2013. ISBN 978-80-86929-92-7.
  • NOVÁKOVÁ, Jaroslava, KRULÍK, Oldřich a BUREŠ, Radek. Úvod do bezpečnosti a krizového řízení I.: mimořádné události, jejich členění a negativní dopady na základní funkce státu. Praha, 2011. ISBN 978-80-7251-343-7.
  • RICHTER, Rostislav. Slovník pojmů krizového řízení. Praha, 2018. ISBN 978-80-87544-91-4.
  • URBAN, R., BAKOŠ, E., KUDLÁK, A. Ekonomika a logistika krizových situací v ochraně obyvatelstva I.. Brno, 2010. ISBN 978-80-7231-757-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr