Vyučující
|
-
Vičar Dušan, prof. Ing. CSc.
-
Princ Ivan, Ing.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu, potenciální zdroje a způsoby kontaminace složek životního prostředí, definice, základní pojmy. 2. Zdroje kontaminace chemickými látkami, nebezpečnými průmyslovými škodlivinami, bakteriologickými (biologickými) prostředky a toxiny . 3. Zdroje radioaktivní kontaminace. 4. Principy detekce kontaminace složek životního prostředí. 5. Metody a technické prostředky pro detekci a identifikace chemické kontaminace. Přístroje chemického průzkumu a kontroly. 6. Metody a technické prostředky pro zjišťování a sledování radioaktivní kontaminace. Přístroje radiačního průzkumu a kontroly. 7. Organizace průzkumu a dlouhodobého monitorování životního prostředí z hlediska jeho kontaminace. 8. Dekontaminace složek životního prostředí, definice, základní pojmy. 9. Metody a postupy dekontaminace, zásady provádění, používané látky a směsi. 10. Dekontaminace objektů, techniky a materiálu. 11. Dekontaminace osob. 12. Organizace dekontaminace po použití ZHN. 13. Speciální technika a zařízení pro dekontaminaci. 14. Organizace dekontaminace a sanace při závažných ekologických haváriích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů, E-learning
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat základní pojmy z anorganické a organické chemie. |
Charakterizovat základní pojmy z anorganické a organické chemie. |
Charakterizovat základní pojmy z toxikologie. |
Charakterizovat základní pojmy z toxikologie. |
Charakterizovat nejznámější havárie s únikem nebezpečných látek ve světě a v ČR. |
Charakterizovat nejznámější havárie s únikem nebezpečných látek ve světě a v ČR. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat základní vědecké metody. |
Aplikovat základní vědecké metody. |
Kooperovat a aplikovat poznatky v týmu. |
Kooperovat a aplikovat poznatky v týmu. |
Kategorizovat, analyzovat a interpretovat základní poznatky z chemických a radiačních havárií s únikem nebezpečných látek. |
Kategorizovat, analyzovat a interpretovat základní poznatky z chemických a radiačních havárií s únikem nebezpečných látek. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat metody a postupy dekontaminace, zásady provádění, používané látky a směsi. |
Definovat metody a postupy dekontaminace, zásady provádění, používané látky a směsi. |
Definovat organizaci dekontaminace po použití ZHN. |
Definovat organizaci dekontaminace po použití ZHN. |
Orientovat se ve speciální technice a zařízení pro dekontaminaci. |
Orientovat se ve speciální technice a zařízení pro dekontaminaci. |
Orientovat se v zásadách organizování průzkumu a dlouhodobého monitorování životního prostředí z hlediska jeho kontaminace. |
Orientovat se v zásadách organizování průzkumu a dlouhodobého monitorování životního prostředí z hlediska jeho kontaminace. |
Definovat principy detekce kontaminace složek životního prostředí. |
Definovat principy detekce kontaminace složek životního prostředí. |
Odborné dovednosti |
---|
Určit základní zdroje rizik kontaminace životního prostředí. |
Určit základní zdroje rizik kontaminace životního prostředí. |
Určit zdroje radiační kontaminace. |
Určit zdroje radiační kontaminace. |
Prezentovat základní principy dekontaminace osob a techniky. |
Prezentovat základní principy dekontaminace osob a techniky. |
Presentovat základní vybavení pro zjišťování a sledování radioaktivní kontaminace. |
Presentovat základní vybavení pro zjišťování a sledování radioaktivní kontaminace. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
E-learning |
Individuální práce studentů |
E-learning |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Kolínský, P., Hejdová,J. Dekontaminace v požární ochraně. Ostrava: SPBI, 2003. ISBN 80-86634-31-0.
-
MAŠEK, Ivan, Otakar Jiří MIKA a Dušan VIČAR. Dekontaminační látky, roztoky a směsi v České republice,. 2015. ISBN 978-80-7385-158-3.
-
Matoušek, Jiří. CBRN : biologické zbraně. 1. vyd. V Ostravě : Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2007. ISBN 978-80-7385-003-6.
-
Matoušek, Jiří. Ochrana obyvatelstva v proměnách času XV. Informace o ochraně obyvatelstva pro občany České republiky.. 2004.
-
Matoušek, Jiří. Ochrana proti válečným a mírovým škodlivinám IX. Nové směry v ochraně povrchu těla civilní filtroventilační oděvy.. 2003.
-
Matoušek, Jiří. Ochrana proti válečným a mírovým škodlivinám X. Ochranné oděvy pro nejtěžší podmínky.. 2003.
-
Slabotinský, Jiří. Ochrana osob při chemickém a biologickém nebezpečí. 1. vyd. Ostrava : Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2006. ISBN 80-86634-93-0.
-
Sobotínský, J., Brádka, S. Ochrana osob při chemickém a biologickém nebezpečí. Ostrava: SPBI, 2006. ISBN 80-86634-93-0.
-
Vičar, D., Skaličan, Z. Possible methods of decontamination. In Sborník z konference s mezinárodní účastí ?Nové trendy v dekontaminácii nebezpečných chemických látek. Rožumberok: Pedagogická fakulta Katolické univerzity, 2007.
-
Vičar, D., Žuja, P. Historie, současnost a vize hromadné dekontaminace osob. In Sborník II. ročníku mezinárodní konference DEKONTAM 2007. Ostrava: VŠB-Technická univerzita, 2007. ISBN 978-80-7385-003-6.
-
Vičar, D., Žuja, P. Tendence rozvoje dekontaminace v Armádě České republiky. Časopis 112, 2/2007, 2007. ISBN Praha: GŘHZS.
-
VIČAR, Dušan a Pavel ŽUJA. Tendence rozvoje dekontaminace v Armádě České republiky.. Praha, 2007.
-
VIČAR, Dušan a Zdeněk SKALIČAN. Possible methods of decontamination.. Ružomberok, 2007.
|