Vyučující
|
-
Lošek Václav, doc. RSDr. CSc.
-
Džermanský Martin, Ing.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia předmětu, vymezení problematiky IZS v kontextu s charakteristikou bezpečnostního prostředí a bezpečnostního systému ČR. 2. Konstituování a ustavení IZS jako koordinovaného postupu jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. 3. Legislativní rámec IZS. 4. Proces plánování v IZS. 5. Informační systém a komunikace v IZS. 6. Stálé orgány pro koordinaci složek IZS. 7. IZS a orgány státní správy a samosprávy. 8. Základní složky IZS, HZS ČR, jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany. 9. Policie České republiky jako základní složka IZS, místo a úkoly při realizaci jeho poslání. 10. Poskytovatelé zdravotnické záchranné služby - místo a úloha jako základní složky IZS. 11. Dokumentace IZS ve vztahu k postupům spolupráce jeho jednotlivých složek. 12. Cvičení a součinnostní cvičení v IZS. 13. Aplikace moderních technologií v IZS. 14. Aktuální problematika činnosti IZS a jeho jednotlivých složek na regionální úrovni - se zapojením významných odborníků z praxe do procesu výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Analýza prezentace, Exkurze, E-learning
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 9 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základním předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je schopnost studentů kreativně přistupovat ke studiu širokého spektra studijních materiálů v kontextu s aktuálním vývojem teorie a praxe problematiky ochrany obyvatelstva jako takové. Další rozvoj stávajících znalostí, studijních dovedností, schopností využívat mezipředmětových vazeb. |
Základním předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je schopnost studentů kreativně přistupovat ke studiu širokého spektra studijních materiálů v kontextu s aktuálním vývojem teorie a praxe problematiky ochrany obyvatelstva jako takové. Další rozvoj stávajících znalostí, studijních dovedností, schopností využívat mezipředmětových vazeb. |
Výsledky učení |
---|
V procesu realizace obsahového zaměření a naplňování cílů předmětu, poskytnout studentům nezbytné penzum klíčových informací jako základu jejich následných znalostí, metodických schopností a dovedností uplatnitelných v praxi. |
V procesu realizace obsahového zaměření a naplňování cílů předmětu, poskytnout studentům nezbytné penzum klíčových informací jako základu jejich následných znalostí, metodických schopností a dovedností uplatnitelných v praxi. |
Student zná právní rámec problematiky IZS. |
Student zná právní rámec problematiky IZS. |
Student zná roli a úkoly HZS ČR, jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany. |
Student zná roli a úkoly HZS ČR, jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany. |
Student zná místo a úkoly Policie České republiky jako základní složka IZS. |
Student zná místo a úkoly Policie České republiky jako základní složka IZS. |
Student zná roli a úkoly poskytovatele zdravotnické záchranné služby. |
Student zná roli a úkoly poskytovatele zdravotnické záchranné služby. |
Student se orientuje v základní dokumentaci IZS. |
Student se orientuje v základní dokumentaci IZS. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dovede vyhodnotit a začlenit složku IZS do hlavních skupin IZS. |
Student dovede vyhodnotit a začlenit složku IZS do hlavních skupin IZS. |
Student dovede vyhodnotit postupy součinnosti složek IZS. |
Student dovede vyhodnotit postupy součinnosti složek IZS. |
Student je schopen se podílet na zpracování plánovací dokumentace. |
Student je schopen se podílet na zpracování plánovací dokumentace. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
E-learning |
Týmová práce |
Týmová práce |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Exkurze |
Exkurze |
E-learning |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
FIALA Miloš a kol. Integronaný záchranný systém ČR na počátku 21. století.. Praha, 2014.
-
LOŠEK, Václav. Integrovaný záchranný systém. Zlín: UTB, 2013. ISBN 978-80-7454-287-9.
-
MV - GŘ HZS. Ochrana obyvatelstva a krizové řízení (skripta 2015). Praha, 2015.
-
MV GŘHZS. Analýza hrozeb pro Českou republiku 2015 (případná aktualizace 2023. Praha, 2015.
-
MV GŘHZS ČR. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2025 s výhledem do roku 2030. Praha, 2021.
-
MVČR. Audit národní bezpečnosti 2016 (popřípadě aktualizace 2023). Praha, 2016.
-
MVČR. Časopisy vydávané v působnosti MV ČR (Policista, 112).
-
MVČR. Terminologický slovník Ministerstva vnitra. Praha, 2016.
-
redakce. Edice ÚZ č.1226-Kriizové zákony, HZS, PO, Obnova území, podle stavu k 13.11.2017.. Ostrava, 2017.
-
SKALSKÁ, Květoslava, Milan DUBSKÝ. Integrovaný záchranný systém. 1. Vyd. Praha: MV ? generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2006 ISSN :1210 8723 .
-
SMOLÍK Josef, Tomáš ŠMÍD a kol. Vybrané bezpečnostní hrozby a rizika 21. století. muniPRESS, Brno 2011. ISBN: 978-80-210-5288-8.
-
VIČAR, Dušan, Radim VIČAR. Vybrané aspekty práva bezpečnosti a obrany České republiky. Zlín: UTB, 2013. ISBN 978-80-7454-279-4.
-
zákon. Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění pozdějších předpisů .
-
zákon. Zákon č.239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění zákona č.320/2002 Sb., jakož i další vztažné legislativní normy, nařízení a dokumenty orgánů státní správy a samosprávy. .
|