Vyučující
|
-
Tomášek Pavel, Ing. Ph.D.
-
Valášek Pavel, Ing.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do informatiky, základní pojmy oboru. Historie a současnost hardwaru i softwaru. Operační systémy, správa souborů a adresářů, multitasking, proces, boot. Počítačové sítě - služby, technologie, bezpečnost. Vyhledávání informací a další činnosti na síti. Aplikační software - textové editory, tabulkové procesory. Software pro tvorbu prezentací. Ergonomie práce s výpočetní technikou. Číselné soustavy. Základní datové typy. Algoritmus a jeho zápis, vývojové diagramy. Programovací jazyky. Strukturované programování. Opakování, shrnutí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači, Týmová práce, Individuální práce studentů, E-learning
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikovány |
Nespecifikovány |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit základní pojmy z oblasti informatiky |
vysvětlit základní pojmy z oblasti informatiky |
vyjmenovat nejrozšířenější operační systémy a vysvětlit jejich význam |
vyjmenovat nejrozšířenější operační systémy a vysvětlit jejich význam |
vysvětlit význam a způsob kódování do dvojkové číselné soustavy |
vysvětlit význam a způsob kódování do dvojkové číselné soustavy |
definovat základní datové tipy |
definovat základní datové tipy |
definovat základní problémy související s ergonomií práce s výpočetní technikou |
definovat základní problémy související s ergonomií práce s výpočetní technikou |
vyjmenovat základní pasivní a aktivní prvky počítačových sítí |
vyjmenovat základní pasivní a aktivní prvky počítačových sítí |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně používat textové editory |
efektivně používat textové editory |
efektivně používat tabulkové procesory |
efektivně používat tabulkové procesory |
efektivně používat software pro přípravu podkladů pro prezentace |
efektivně používat software pro přípravu podkladů pro prezentace |
převádět čísla mezi číselnými soustavami |
převádět čísla mezi číselnými soustavami |
číst i navrhnout jednoduchý vývojový diagram |
číst i navrhnout jednoduchý vývojový diagram |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení na počítači |
Cvičení na počítači |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Týmová práce |
Týmová práce |
E-learning |
E-learning |
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Rozhovor |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
KERNIGHAN, Brian W. Jak porozumět digitálnímu světu: vše, co potřebujete vědět o internetu, bezpečnosti a soukromí. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-7363-903-7.
-
KVASNIČKA, Vladimír. Úvod do logiky pre informatikov. Bratislava: Iris, 2016. ISBN 978-80-815-3059-3.
-
MALÝ, Martin. Hradla, volty, jednočipy: úvod do bastlení. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., 2017. ISBN 978-80-88168-23-2.
-
MAREŠ, Martin a VALLA, Tomáš. Průvodce labyrintem algoritmů. Druhé vydání. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., 2022. ISBN 978-80-88168-63-8.
-
PAVLÍČEK, Antonín, Alexander GALBA a Michal HORA. Moderní informatika. 2017. ISBN 978-80-906594-6-9.
-
SALVENDY, Gavriel a Waldemar KARWOWSKI, ed. Handbook of human factors and ergonomics. Fifth edition. Hoboken: Wiley, 2021. ISBN 978-1-119-63608-3.
-
SILBERBERG, Adam. Všichni máme právo na soukromí: konspirativní techniky. V prvním vydání. Samizdat. Praha: Restart project, 2018. ISBN 978-80-270-4239-5.
|