Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Fenomén krize v lidském životě, Typologie krizí, Fáze krizového stavu 2. Vliv zátěže na psychiku jedince. 3. Obranné mechanismy a copingové strategie 4. Pojem krizové intervence, definice, cíle 5. Efektivní komunikace s cílem eliminace rizik 6. Empatické naslouchání a zjišťování potřeb jedinců zasažených mimořádnou událostí 7. Základní principy, zásady, modely krizové intervence 8. Typy krizové intervence a jejich využití 9. Psychologická první pomoc, psychosociální pomoc. Demobilizace, defusing, debriefing a systém posttraumatické péče u členů IZS. 10. Davové a hromadné chování, panika vyvolaná katastrofickými událostmi. Modelové situace na zvládání davové psychózy a paniky. Krizová intervence. 11. Sebevražedné jednání. Psychologické dopady u vybraných krizových situací. Nácvik přístupu k psychicky narušenému jedinci a sebevrahovi. 12. Práce s agresivními jedinci 13. Specifický přístup k obětem MU s větším počtem raněných a usmrcených. Poradenství pro pozůstalé. 14. Etika v rámci krizové intervence
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokládá se základní znalost v oboru obecné psychologie, sociální psychologie a komunikačních dovedností z předcházejícího semestru. |
Předpokládá se základní znalost v oboru obecné psychologie, sociální psychologie a komunikačních dovedností z předcházejícího semestru. |
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. definovat principy krizové intervence. vysvětlit pojem mimořádná událost a popsat základní principy práce u hromadných neštěstí. |
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. definovat principy krizové intervence. vysvětlit pojem mimořádná událost a popsat základní principy práce u hromadných neštěstí. |
Odborné dovednosti |
---|
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci. |
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. definovat principy krizové intervence. vysvětlit pojem mimořádná událost a popsat základní principy práce u hromadných neštěstí. |
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. definovat principy krizové intervence. vysvětlit pojem mimořádná událost a popsat základní principy práce u hromadných neštěstí. |
define stressful and crisis situations in a person's life. explain the mechanisms involved in coping with stress. describe a person who is at risk of a stressful situation. clarify the behavior of an aggressive person and a person with impaired mental health. define the principles of crisis intervention. explain the concept of emergency and describe the basic principles of working in mass disasters. |
define stressful and crisis situations in a person's life. explain the mechanisms involved in coping with stress. describe a person who is at risk of a stressful situation. clarify the behavior of an aggressive person and a person with impaired mental health. define the principles of crisis intervention. explain the concept of emergency and describe the basic principles of working in mass disasters. |
Odborné dovednosti |
---|
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci. |
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci. |
use specific methods of caring for one's own mental health. use specific methods of caring for another person's mental health. use the principles of crisis intervention in communication with a person in crisis. to solve situations in which an aggressive individual or an individual with impaired mental health is present. discuss the ethical aspects of working with individuals in a challenging situation. |
use specific methods of caring for one's own mental health. use specific methods of caring for another person's mental health. use the principles of crisis intervention in communication with a person in crisis. to solve situations in which an aggressive individual or an individual with impaired mental health is present. discuss the ethical aspects of working with individuals in a challenging situation. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Týmová práce |
Týmová práce |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
CANETTI, Elias. Masa a moc.. Praha, 1994. ISBN 80-858-1208-8.
-
KASTOVÁ, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní. Praha. 2010.
-
KOHOUTEK, Tomáš, ČERMÁK, Ivo. Psychologie katastrofické události. Praha, 2009. ISBN 978-80-200-1816-8.
-
LE BON, Gustave. Psychologie davu. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1028-3.
-
ŠPATÉNKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence.. Brno, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
-
VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence.. Praha, 2020. ISBN 978-80-262-1704-6.
-
VODÁČKOVÁ, Danila, BROŽ, Filip. Krizová intervence v kazuistikách. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0811-2.
|