Předmět: Psychologie krizových situací

» Seznam fakult » FLK » LUKR
Název předmětu Psychologie krizových situací
Kód předmětu LUKR/LBMPS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Trechová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
1. Fenomén krize v lidském životě, Typologie krizí, Fáze krizového stavu 2. Vliv zátěže na psychiku jedince. 3. Obranné mechanismy a copingové strategie 4. Pojem krizové intervence, definice, cíle 5. Efektivní komunikace s cílem eliminace rizik 6. Empatické naslouchání a zjišťování potřeb jedinců zasažených mimořádnou událostí 7. Základní principy, zásady, modely krizové intervence 8. Typy krizové intervence a jejich využití 9. Psychologická první pomoc, psychosociální pomoc. Demobilizace, defusing, debriefing a systém posttraumatické péče u členů IZS. 10. Davové a hromadné chování, panika vyvolaná katastrofickými událostmi. Modelové situace na zvládání davové psychózy a paniky. Krizová intervence. 11. Sebevražedné jednání. Psychologické dopady u vybraných krizových situací. Nácvik přístupu k psychicky narušenému jedinci a sebevrahovi. 12. Práce s agresivními jedinci 13. Specifický přístup k obětem MU s větším počtem raněných a usmrcených. Poradenství pro pozůstalé. 14. Etika v rámci krizové intervence

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokládá se základní znalost v oboru obecné psychologie, sociální psychologie a komunikačních dovedností z předcházejícího semestru.
Předpokládá se základní znalost v oboru obecné psychologie, sociální psychologie a komunikačních dovedností z předcházejícího semestru.
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. definovat principy krizové intervence. vysvětlit pojem mimořádná událost a popsat základní principy práce u hromadných neštěstí.
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. definovat principy krizové intervence. vysvětlit pojem mimořádná událost a popsat základní principy práce u hromadných neštěstí.
Odborné dovednosti
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci.
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci.
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. definovat principy krizové intervence. vysvětlit pojem mimořádná událost a popsat základní principy práce u hromadných neštěstí.
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. definovat principy krizové intervence. vysvětlit pojem mimořádná událost a popsat základní principy práce u hromadných neštěstí.
define stressful and crisis situations in a person's life. explain the mechanisms involved in coping with stress. describe a person who is at risk of a stressful situation. clarify the behavior of an aggressive person and a person with impaired mental health. define the principles of crisis intervention. explain the concept of emergency and describe the basic principles of working in mass disasters.
define stressful and crisis situations in a person's life. explain the mechanisms involved in coping with stress. describe a person who is at risk of a stressful situation. clarify the behavior of an aggressive person and a person with impaired mental health. define the principles of crisis intervention. explain the concept of emergency and describe the basic principles of working in mass disasters.
Odborné dovednosti
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci.
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci.
use specific methods of caring for one's own mental health. use specific methods of caring for another person's mental health. use the principles of crisis intervention in communication with a person in crisis. to solve situations in which an aggressive individual or an individual with impaired mental health is present. discuss the ethical aspects of working with individuals in a challenging situation.
use specific methods of caring for one's own mental health. use specific methods of caring for another person's mental health. use the principles of crisis intervention in communication with a person in crisis. to solve situations in which an aggressive individual or an individual with impaired mental health is present. discuss the ethical aspects of working with individuals in a challenging situation.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Týmová práce
Týmová práce
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Odborné dovednosti
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Týmová práce
Týmová práce
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • CANETTI, Elias. Masa a moc.. Praha, 1994. ISBN 80-858-1208-8.
  • KASTOVÁ, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní. Praha. 2010.
  • KOHOUTEK, Tomáš, ČERMÁK, Ivo. Psychologie katastrofické události. Praha, 2009. ISBN 978-80-200-1816-8.
  • LE BON, Gustave. Psychologie davu. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1028-3.
  • ŠPATÉNKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence.. Brno, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
  • VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence.. Praha, 2020. ISBN 978-80-262-1704-6.
  • VODÁČKOVÁ, Danila, BROŽ, Filip. Krizová intervence v kazuistikách. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0811-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr