| Název předmětu | Územní plánování a regionální politika |
|---|---|
| Kód předmětu | LUEB/L5MUP |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Hlavní témata: - Repetitorium teorií regionálního rozvoje - souhrn, implikace pro současné přístupy k reg. rozvoji. - Regionální politika - principy, vývoj, teorie a praxe v současnosti. - Evropská unie a ČR - soudobé trendy regionální politiky. - Úloha územního plánování v organizaci společnosti, multioborová činnost, společenská smlouva o využívání území. - Druhy územně plánovacích dokumentací, jejich hierarchie, územní působnost, použití, legislativa. - Urbanistické koncepce stavby měst, historie, současné tendence. - Limity území, hranice růstu, ochrana hodnot (SEA, EIA). - Obsah územního plánu, veřejná infrastruktura. - Modelování budoucnosti sídel a krajiny, odhalování kritických bodů, konkurence sídel, dělba práce mezi sídly. - Metodika zpracování územního plánu, územně analytické podklady, rozbory a průzkumy, nadřazená dokumentace. - Proces pořizování územního plánu, financování, kompetence. - Územní plán jako mocenský nástroj, násilí na vlastnících nemovitostí, bezpečnostní pojistky, veřejnost versus veřejný zájem - Podrobnější územně plánovací dokumentace - regulační plán, územní studie, plánovací smlouva, SEA, EIA. - Terénní výzkum a exkurze po místních typických lokalitách.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Individuální práce studentů, Exkurze
|
| Předpoklady |
| Odborné znalosti |
| Nejsou |
| Nejsou |
| Odborné dovednosti |
| Nejsou |
| Nejsou |
| Výsledky učení |
| Odborné znalosti |
| Porozumět teoretickým základům a principům územního plánování a regionální politiky. |
| Porozumět teoretickým základům a principům územního plánování a regionální politiky. |
| Charakterizovat legislativní a institucionální rámce vztahující se k územnímu plánování a regionální politice. |
| Charakterizovat legislativní a institucionální rámce vztahující se k územnímu plánování a regionální politice. |
| Identifikovat faktory ovlivňující prostorovou organizaci a rozvoj území. |
| Identifikovat faktory ovlivňující prostorovou organizaci a rozvoj území. |
| Rozumět procesu tvorby a implementace územních plánů a strategií. |
| Rozumět procesu tvorby a implementace územních plánů a strategií. |
| Znalost nástrojů a metod pro participativní plánování a zapojení veřejnosti. |
| Znalost nástrojů a metod pro participativní plánování a zapojení veřejnosti. |
| Odborné dovednosti |
| Analyzovat a vyhodnocovat územní struktury, potřeby a problémy s využitím vhodných metod a nástrojů. |
| Analyzovat a vyhodnocovat územní struktury, potřeby a problémy s využitím vhodných metod a nástrojů. |
| Používat techniky a postupy pro tvorbu a implementaci územních plánů a strategií. |
| Používat techniky a postupy pro tvorbu a implementaci územních plánů a strategií. |
| Vyhodnocovat vliv socioekonomických a environmentálních faktorů na územní rozvoj. |
| Vyhodnocovat vliv socioekonomických a environmentálních faktorů na územní rozvoj. |
| Identifikovat a hodnotit rizika a výzvy spojené s územním plánováním a regionální politikou. |
| Identifikovat a hodnotit rizika a výzvy spojené s územním plánováním a regionální politikou. |
| Provádět analýzy a hodnocení územních dat a informací. |
| Provádět analýzy a hodnocení územních dat a informací. |
| Řešit konflikty a hledat kompromisy v rámci územního plánování a regionální politiky. |
| Řešit konflikty a hledat kompromisy v rámci územního plánování a regionální politiky. |
| Vyučovací metody |
| Odborné znalosti |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|