Vyučující
|
-
Moraučíková Eva, PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení pojmu zdraví. Determinanty zdraví. Analýza nových možností ovlivnění faktorů působících na zdraví člověka. Zdravý způsob života. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví - 2 hod. - Evropská strategie péče o zdraví. Program Světové zdravotnické organizace Zdraví do 21. století. Amsterodamská smlouva - 2 hod. - Tvorba a metodika projektů s akcentem na projekty výchovy ke zdraví - 2 hod. - Preventivní péče (primární, sekundární a terciární prevence) a výchova ke zdraví. Předpoklady účinného ovlivnění způsobu života - 1 hod. - Životní styl - problémy a rizika (definice životního stylu, výživa, pohybová aktivita, kouření, vztah k alkoholu, drogy, návykové chování, působení alternativních náboženských skupin, šikana, psychická zátěž, rizikové sexuální chování) - 2 hod. - Chronické neinfekční nemoci a jejich prevence: kardiovaskulární choroby, nádorová onemocnění, cukrovka, obezita, osteoporóza, onemocnění ústní dutiny a zubů, alergické choroby - 2 hod. - Základy práce s klientem - působení na klienty a výchova klientů, možnosti dosažení změn chování a podpora vytváření těchto změn, klientova ochota ke spolupráci a možnosti jejího zvýšení - 1 hod. - Metody výchovy ke zdraví a jejich využití. Praktické ukázky jednotlivých metod a pomůcek - 1 hod. - Prevence úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých - 1 hod. - Reprodukční zdraví. Sexuální výchova. Výchovně-vzdělávací programy v této oblasti - 1 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy: zdravý životní styl, výchova ke zdraví |
definovat základní pojmy: zdravý životní styl, výchova ke zdraví |
vysvětlit postup při realizaci primární, sekundární a terciární prevence v praxi |
vysvětlit postup při realizaci primární, sekundární a terciární prevence v praxi |
popsat pomůcky a postup pro zvyšování zdravotní gramotnost u laické veřejnosti |
popsat pomůcky a postup pro zvyšování zdravotní gramotnost u laické veřejnosti |
zdůvodnit rozdíl v realizaci evropské a české strategie péče o zdraví |
zdůvodnit rozdíl v realizaci evropské a české strategie péče o zdraví |
orientovat se v prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých |
orientovat se v prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat s klienty/tkami při provádění edukace - výchova ke zdraví |
komunikovat s klienty/tkami při provádění edukace - výchova ke zdraví |
připravit edukační materiál pro vybranou skupinu ke zvyšování zdravotní gramotnosti |
připravit edukační materiál pro vybranou skupinu ke zvyšování zdravotní gramotnosti |
zhodnotit stav vědomostí a dovedností klientů/klientek před, při a po provedení edukace |
zhodnotit stav vědomostí a dovedností klientů/klientek před, při a po provedení edukace |
realizovat vzdělávací programy v oblasti výchovy ke zdraví |
realizovat vzdělávací programy v oblasti výchovy ke zdraví |
orientovat se a využívat odbornou literaturu zaměřenou na výchovu ke zdraví |
orientovat se a využívat odbornou literaturu zaměřenou na výchovu ke zdraví |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Program "Zdraví do 21. století".
-
BAŠKOVÁ, M et al. Výchova k zdraviu. Martin, 2009.
-
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. Praha, 2010.
-
Čeledová, Libuše. Výchova ke zdraví : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
-
Fait, Tomáš. Preventivní medicína. Praha : Maxdorf, 2008. ISBN 978-80-7345-160-8.
-
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: MU, 2010.
-
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009.
-
KOLLÁRIK, T., SOLLÁROVÁ, E. Metódy sociálnopsychologickej praxe. Bratislava: Ikar - v edícii Pegas, 2004.
-
Machová, Jitka. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
ŘEHULKA, E. Výchova ke zdraví: podněty ke vzdělávacím oblastem: škola a zdraví pro 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
-
ŠTEFKOVIČOVÁ, M. Vybrané kapitoly z verejného zdravotníctva I.: vysokoškolská učebnica pre študentov ošetrovateľstva, fyzioterapie a laboratórnych vyšetrovacích metód v zdravotníctve. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati, 2015.
-
URBANOVÁ, E., et al. Reprodukčné a sexuálne zdravie ženy v dimenziách ošetrovateľstva a pôrodnej asistencie. Martin: Osveta, 2010. ISBN 9788080633431.
-
Vurm, Vladimír. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. Vyd. 1. Praha : Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-997-9.
|