Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře: - Primární a komunitní zdravotní péče, prevence a systém péče o zdraví v ČR (2 hod). - Historie komunitní porodní asistence (1 hod). - Harmonogram prenatální péče o fyziologické těhotenství (4 hod). - Vedení zdravotnické dokumentace (1 hod). - Poskytování kontinuální péče porodní asistentkou, založení privátní praxe PA (1 hod). - Vybavení porodní asistentky v komunitním prostředí (1 hod). Cvičení: - Aplikace procesu péče v porodní asistenci v komunitním prostředí (1 hod). - Proces péče v porodní asistenci o ženu v období těhotenství, porodu a šestinedělí (11 hod). - Management v porodní asistenci (1 hod). - Edukace, poskytování rady, podpory a psychologický přístup v porodní asistenci (1 hod).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Týmová práce, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 36 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat pojem primární a komunitní péče |
definovat pojem primární a komunitní péče |
vyjmenovat materiální a nemateriální vybavení porodní asistentky v komunitním prostředí |
vyjmenovat materiální a nemateriální vybavení porodní asistentky v komunitním prostředí |
popsat činnosti PA v komunitním prostředí |
popsat činnosti PA v komunitním prostředí |
prokázat znalosti v diagnosticko-terapeutických přístupech v porodnictví a porodní asistenci |
prokázat znalosti v diagnosticko-terapeutických přístupech v porodnictví a porodní asistenci |
edukovat ženu v komunitním prostředí |
edukovat ženu v komunitním prostředí |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat potřeby klientky, zejména v období těhotenství, porodu a šestinedělí |
identifikovat potřeby klientky, zejména v období těhotenství, porodu a šestinedělí |
vypracovat u klientky individualizovaný ošetřovatelský plán |
vypracovat u klientky individualizovaný ošetřovatelský plán |
edukovat klientku před vyšetřením, po porodu, po operačním výkonu |
edukovat klientku před vyšetřením, po porodu, po operačním výkonu |
realizovat u klientky proces péče v porodní asistenci |
realizovat u klientky proces péče v porodní asistenci |
spolupracovat s dalšími odborníky z multidisciplinárního týmu |
spolupracovat s dalšími odborníky z multidisciplinárního týmu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Týmová práce |
Týmová práce |
Demonstrace |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Doporučená literatura
|
-
DUŠOVÁ, B. Komunitní péče a akutní stavy v porodní asistenci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011.
-
Gaskin, Ina May. Zázrak porodu. 1. vyd. Doubice : One Woman Press, 2010. ISBN 978-80-86356-48-8.
-
HERDMAN, T.H. et al. NANDA International, Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2009 - 2011. Přel. Pavla Kudlová. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1.
-
MARKOVÁ, M. Komunitní ošetřovatelství pro porodní asistentky: učební text pro porodní asistentky v komunitní péči. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2009.
-
MORAVCOVÁ, M., PETRUŽÍLKOVÁ, H. Základy péče v porodní asistenci I.: péče porodní asistentky o ženu v průběhu těhotenství a fyziologického porodu: přehled péče o fyziologického novorozence. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií, 2015.
-
PROCHÁZKA, M. Komunitní péče a akutní stavy v porodní asistenci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011.
-
ŠTROMEROVÁ, Z. Porodní asistentkou krok za krokem: praktický rádce pro porodní asistentky (a zvídavé rodiče). Praha: Argo, 2010.
|