Předmět: Vývojová a sociální psychologie

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Vývojová a sociální psychologie
Kód předmětu UZV/PA2SP
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šalenová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
- Předmět a základní pojmy vývojové psychologie. Metody vývojové psychologie. - Obecné zákonitosti lidského vývoje a vývojové teorie. Činitele psychického vývoje, druhy změn ve vývoji a mechanismy vývoje. - Charakteristika jednotlivých vývojových období (prenatální, perinatální období, novorozenecké období; kojenecké období, období batolete; předškolní období; školní věk; dospívání; adolescence; dospělost; stáří). - Vymezení sociální psychologie, místo v systému psychologických věd a vztah k hraničním disciplínám. Metody sociální psychologie. - Proces socializace člověka a formy sociálního učení. - Sociální percepce. Sociální komunikace. Atribuce. - Sociální inteligence. Sociální kompetence. Prosociální chování. - Sociální skupina, charakteristiky, struktura a skupinové procesy. - Sociální deviace a patologie. Ohrožení psychického vývoje (týrání, zneužívání, zanedbávání a deprivace) - Využití vývojové a sociální psychologie v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit předmět sociální a vývojové psychologie a zařadit je v systému psychologických věd
vymezit předmět sociální a vývojové psychologie a zařadit je v systému psychologických věd
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice vývojové a sociální psychologie
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice vývojové a sociální psychologie
objasnit proces socializace a zákonitosti lidského vývoje
objasnit proces socializace a zákonitosti lidského vývoje
orientovat se v jednotlivých vývojových obdobích s ohledem na vývojové zvláštnosti
orientovat se v jednotlivých vývojových obdobích s ohledem na vývojové zvláštnosti
definovat sociální skupinu, objasnit skupinové procesy a sociální deviace
definovat sociální skupinu, objasnit skupinové procesy a sociální deviace
popsat využití vývojové a sociální psychologie v praxi
popsat využití vývojové a sociální psychologie v praxi
Odborné dovednosti
rozumět sociálnímu kontextu chování jedince
rozumět sociálnímu kontextu chování jedince
identifikovat projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím
identifikovat projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím
vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince
vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince
rozpoznat možné ohrožení psychického vývoje (zanedbávání, zneužívání aj.)
rozpoznat možné ohrožení psychického vývoje (zanedbávání, zneužívání aj.)
využívat znalosti vývojové a sociální psychologie v praxi
využívat znalosti vývojové a sociální psychologie v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Přednášení
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Doporučená literatura
  • BARTOŠÍKOVÁ, I., JIČÍNSKÝ, V., JOBÁNKOVÁ, M., KVAPILOVÁ, J. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: IDV ZP, 2000.
  • BAUMEISTER, R., F., BUSHMAN, B., F. Social psychology and human nature. Boston: Cengage Learning, 2017.
  • BLATNÝ, M. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016.
  • GJURIČOVÁ, Š., KOCOURKOVÁ, J., KOUTEK, J. Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-416-3.
  • Hayes, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071787639.
  • HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén, 1997.
  • JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017.
  • KOŤA, J., TRPIŠOVSKÁ, D., VACÍNOVÁ, M. Sociální psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2013.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
  • MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2.
  • Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
  • MYERS, D. G. Sociální psychologie. Brno: Edika, 2016.
  • PACHER, P. Sociální psychologie. Praha: University of Applied Management, 2017.
  • SKORUNKOVÁ, R. Základy vývojové psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
  • Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Portál. Praha, 2000.
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Portál, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr