Vyučující
|
-
Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Semináře: - Anatomická, fyziologická a patologická východiska procesu hojení ran - 1 hod. - Faktory ovlivňující hojení ran, hojení rány exudativní, proliferativní a diferenciační - 1 hod. - Posouzení stavu rány z hlediska vzniku, rozsahu, hloubky, velikosti, okrajů a spodiny rány, povahy exudace, lokalizace a stáří rány, osídlení rány patogeny - dokumentace - 2 hod. - Moderní materiály a metody hojení ran - indikace, způsob použití - 2 hod. - Dezinfekční oplachové a obkladové roztoky - indikace a způsob použití - 1 hod. - Využití moderních terapeutických materiálů, metod a oplachových roztoků k hojení ran v gynekologii a porodnictví - 3 hod. - Edukace klientek s nehojící se ránou - 1 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Praktické procvičování, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
- Domácí příprava na výuku
- 49 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 11 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studentka zná ošetřovatelské postupy. |
Studentka zná ošetřovatelské postupy. |
Výsledky učení |
---|
popsat patofyziologii rány |
popsat patofyziologii rány |
popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk klienta/klientky |
popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk klienta/klientky |
popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologi |
popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologi |
zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou |
zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou |
orientovat se ve vlhké terapii ran |
orientovat se ve vlhké terapii ran |
Odborné dovednosti |
---|
asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek a uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran |
asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek a uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran |
sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta/ klientky a lokální změny na kůži |
sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta/ klientky a lokální změny na kůži |
ošetřit nehojící se ránu asepticky, správně a s volbou vhodného terapeutického krytí |
ošetřit nehojící se ránu asepticky, správně a s volbou vhodného terapeutického krytí |
edukovat klientku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran |
edukovat klientku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran |
vést zdravotnickou dokumentaci |
vést zdravotnickou dokumentaci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Exkurze |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Exkurze |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
BULECHEK G.M. et al. Nursing Interventions Classification (NIC). Oxford: MOSBY ELSEVIER, 2008. ISBN 978-0-323-05340-2.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
KOUTNÁ, M., ULRYCH, O. et al. Manuál hojení ran v intenzivní péči. Galén, 2015. ISBN 978-80-749-2190-2.
-
POKORNÁ, A., MRÁZOVÁ, R. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3371-5.
-
S. Baranoski. Wound Care Essentials : Practice Principles, 4th Ed. NBN International, 2015. ISBN 978146988913.
-
STRYJA, J. Débridement a jeho úloha v managementu ran: jak vyčistit ránu rychle a efektivně. Semily: Geum, 2015.
|