Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: - Definice embryologie, význam, návaznost na další lékařské obory - 1 hod. - Periodizace ontogenetického vývoje. Lidské gamety, jejich stavba, fyziologie a vývoj - 1 hod. - Spermiogeneze a oogeneze, teratologie - kritické periody pro vznik vrozených vývojových vad - 1 hod. - Oplození, rýhování, změny embrya během implantace. Deriváty zárodečných listů - 1 hod. - Vývoj srdečního a cévního systému - primitivní krevní oběh, přehled vývoje srdce - 2 hod. - Fetální oběh krevní a změny po porodu. Přehled hlavních vývojových vad srdce - 2 hod. - Přehled vývoje trávicí trubice - primitivní střevo a deriváty jeho oddílů. Přehled hlavních vývojových vad zažívacího systému - 2 hod. - Přehled vývoje dýchacího systému - dýchací cesty a plíce, zralost plic. Přehled hlavních vývojových vad respiračního systému - 2 hod. - Vývoj kosterního a svalového systému. Přehled hlavních vývojových vad pohybového aparátu - 2 hod. - Vývoj urogenitálního systému. Přehled hlavních vývojových vad urogenitálního systému - 2 hod. - Vývoj nervového systému a smyslových orgánů - 2 hod. - Přehled hlavních vývojových vad nervového systému a smyslových orgánů - 2 hod. - Vývoj obličeje, dutiny nosní, ústní a patra. Vývoj jazyka. Rozštěpové vady obličeje - 2 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy genetiky, embryologie a prenatální diagnostiky |
definovat základní pojmy genetiky, embryologie a prenatální diagnostiky |
vysvětlit postup při získávání anamnézy klientky v oblasti genetického vyšetření |
vysvětlit postup při získávání anamnézy klientky v oblasti genetického vyšetření |
popsat pomůcky a postup jednotlivých invazivních a neinvazivních vyšetřovacích metod |
popsat pomůcky a postup jednotlivých invazivních a neinvazivních vyšetřovacích metod |
zdůvodnit empatický přístup ke klientkám |
zdůvodnit empatický přístup ke klientkám |
orientovat se v principech genetického poradenství |
orientovat se v principech genetického poradenství |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat s klientkou při získávání anamnézy v oblasti genetického vyšetření |
komunikovat s klientkou při získávání anamnézy v oblasti genetického vyšetření |
připravit pomůcky k jednotlivým invazivním a neinvazivním vyšetřením |
připravit pomůcky k jednotlivým invazivním a neinvazivním vyšetřením |
využívat empatický přístup ke klientkám při prenatálním vyšetření |
využívat empatický přístup ke klientkám při prenatálním vyšetření |
orientovat se ve výsledcích vyšetření v rámci genetického poradenství |
orientovat se ve výsledcích vyšetření v rámci genetického poradenství |
orientovat se ve výsledcích vyšetření v rámci prenatálního screeningu |
orientovat se ve výsledcích vyšetření v rámci prenatálního screeningu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
ČERNÝ, D. Lidské embryo v perspektivě bioetiky. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011.
-
Malínský, Jiří. Přehled embryologie člověka v obrazech. 3., přeprac. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1273-X.
-
MOORE, K., L. PERSAUD, T., V., N. TORCHIA, M. The developing human: clinically oriented embryology. Philadelphia: Elsevier, 2016.
-
Sadler, T. W. Langmanova lékařská embryologie. 1. české vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2640-3.
-
SLÍPKA, J. Základy embryologie. Praha: Karolinum, 2012.
-
VACEK, Z. Embryologie. Praha, 2006. ISBN 978-80-247-1267-3.
|