Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seminář Historie, význam a zajištění první pomoci. Integrovaný záchranný systém a jeho složky. Právní aspekty první pomoci. Psychologické aspekty první pomoci. Problematika DNR (4 h). Prevence zranění u dětí, dospělých a seniorů. Intoxikace, chemická poškození. Úraz elektrickým proudem (3 h). Postupy první pomoci při záchraně tonoucího. Postupy horské medicíny. Medicína katastrof a hromadných neštěstí (4 h). Akutní stavy vybraných interních onemocnění. Akutní stavy vybraných chirurgických onemocnění. Akutní stavy spojené s těhotenstvím. Neúrazové stavy (4 h). Cvičení Zásady řešení krizové situace při událostech ohrožujících život nebo zdraví člověka. Diagnostika situace. Aktivace řetězce přežití (komunikace s dispečinkem Záchranné služby). Koordinace záchranné akce. Praktický nácvik kardiopulmonální resuscitace dětí a dospělých. Využití AED při resuscitaci (6 h). Zástava krvácení. Ošetření ran. Termická poranění. Poškození chladem. Obvazová technika. Poranění hlavy, krku, páteře, hrudníku a břicha. Alergická reakce (3 h). Postupy první pomoci při záchraně tonoucího. Postupy horské medicíny. Medicína katastrof a hromadných neštěstí (3 h). Manipulace s postiženým, vyproštění postiženého, transportní techniky a polohování. Ošetření zlomenin (2 h). Varia - dle požadavků a specifického zaměření studentů nebo exkurze (1 h).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat význam a organizaci Integrovaného záchranného systému v ČR |
popsat význam a organizaci Integrovaného záchranného systému v ČR |
vysvětlit význam právní a psychologické aspekty první pomoci |
vysvětlit význam právní a psychologické aspekty první pomoci |
zdůvodnit teoreticky jednotlivé život zachraňující postupy při poskytování předlékařské první pomoci |
zdůvodnit teoreticky jednotlivé život zachraňující postupy při poskytování předlékařské první pomoci |
vymezit hlavní kroky řešení krizových situací při událostech ohrožujících život nebo zdraví člověka v aktivaci řetězce přežití |
vymezit hlavní kroky řešení krizových situací při událostech ohrožujících život nebo zdraví člověka v aktivaci řetězce přežití |
objasnit důležitost prevence včasné aktivace záchranného řetězce a zajištění první pomoci |
objasnit důležitost prevence včasné aktivace záchranného řetězce a zajištění první pomoci |
Odborné dovednosti |
---|
aktivovat záchranný řetězec poskytování první pomoci |
aktivovat záchranný řetězec poskytování první pomoci |
poskytovat adekvátní první předlékařskou pomoc dle aktuálních guidelines, včetně akutních stavů v porodnictví a gynekologii |
poskytovat adekvátní první předlékařskou pomoc dle aktuálních guidelines, včetně akutních stavů v porodnictví a gynekologii |
asistovat v týmu při zajištění odborné rozšířené první pomoci, včetně rozšířené resuscitace novorozence |
asistovat v týmu při zajištění odborné rozšířené první pomoci, včetně rozšířené resuscitace novorozence |
edukovat veřejnost v prevenci úrazů a situací, které vyžadují rychlou aktivaci záchranného řetězce poskytování první pomoci |
edukovat veřejnost v prevenci úrazů a situací, které vyžadují rychlou aktivaci záchranného řetězce poskytování první pomoci |
využívat možnosti programu ochrany duševního zdraví (peer podpora) po zvládnutí předlékařské a rozšířené první pomoci |
využívat možnosti programu ochrany duševního zdraví (peer podpora) po zvládnutí předlékařské a rozšířené první pomoci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
DOBIÁŠ, V. a PODHORANSKÝ, B. Jak zachránit své dítě: první pomoc pro rodiče a všechny, kteří se starají o děti. Praha. 2020.
-
FREI, J. et al. Vybrané znalosti pro nelékaře: KPR 2021 a další témata intenzivní péče. Plzeň. 2022.
-
MIXA, V. et al. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Praha. 2021.
-
MUKNŠNÁBLOVÁ, M. První pomoc. Praha. 2022.
-
ŠÍN, R. et al. Lékařská první pomoc. Praha. 2019.
-
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. Tábor. 2021.
-
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na základních školách. Tábor. 2021.
-
TRUHLÁŘ, A. et al. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021: Souhrn doporučení. Anesteziologie a intenzivní medicína. Praha. 2021.
|