Předmět: Bloková semestrální praxe a její reflexe 3

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Bloková semestrální praxe a její reflexe 3
Kód předmětu UZV/OK3BX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na interních, chirurgických a dětských odděleních. Seznámení s charakterem, organizací práce a specifiky práce na interních chirurgických a dětských odděleních. Seznámení se s organizací práce a specifiky na interních, chirurgických a dětských ambulancích. Práce s dokumentací na daném oddělení pod odborným dohledem sestry. Plnění ošetřovatelských výkonů dle platných norem a standardů. Realizace ošetřovatelského procesu u dětí a dospělých nemocných na daném pracovišti. Příprava nemocných k vyšetřením. Spolupráce v multidisciplinárním týmu, sdílení informací. Specifika komunikace s dětmi a jejich rodiči. Význam hry v péči o děti. Prevence imobilizačního syndromu. Vertikalizace nemocných, nácvik sebepéče. Zásady polohování imobilních nemocných. Reflexe odborné praxe, analýza situací. Využití skupinové a individuální supervize. Plnění semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
Výsledky učení
Odborné znalosti
zdůvodnit dodržování BOZP pro poskytování bezpečné ošetřovatelské péče
zdůvodnit dodržování BOZP pro poskytování bezpečné ošetřovatelské péče
vysvětlit specifika postupu ošetřovatelského výkonu a péče na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
vysvětlit specifika postupu ošetřovatelského výkonu a péče na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
objasnit lékařské diagnózy na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
objasnit lékařské diagnózy na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
vyjmenovat požadované diagnosticko-terapeutické výkony na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
vyjmenovat požadované diagnosticko-terapeutické výkony na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
objasnit význam a způsob alternativní komunikace u klientů se specifickými požadavky na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
objasnit význam a způsob alternativní komunikace u klientů se specifickými požadavky na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
Odborné dovednosti
provádět pod dohledem mentora bezpečnou péči a ošetřovatelské činnosti, a to v souladu s legislativou v platném znění
provádět pod dohledem mentora bezpečnou péči a ošetřovatelské činnosti, a to v souladu s legislativou v platném znění
připravit realizaci plánu individuální ošetřovatelské péče u konkrétního pacienta
připravit realizaci plánu individuální ošetřovatelské péče u konkrétního pacienta
pracovat se zdravotnickou dokumentací (provádět záznamy) pod vedením mentora
pracovat se zdravotnickou dokumentací (provádět záznamy) pod vedením mentora
připravit a realizovat edukaci nemocných dětí a dospělých (rodičů, příbuzných) u jednotlivých klinických stavů na rozvržených pracovištích zdravotnického zařízení
připravit a realizovat edukaci nemocných dětí a dospělých (rodičů, příbuzných) u jednotlivých klinických stavů na rozvržených pracovištích zdravotnického zařízení
využívat individuální nebo skupinovou supervizi
využívat individuální nebo skupinovou supervizi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Demonstrace
Pozorování
Pozorování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Hodnotící metody
Rozhovor
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Rozhovor
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha:Grada, 2016. ISBN 80-247-5014-9.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • Sikorová, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I.. Praha: Grada, 2010.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
  • VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
  • ŽIAKOVÁ, K. et al. Ošetrovateľské konceptuálne modely. Martin: Osveta, 2007. ISBN 978-80-8063-247-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr