Předmět: Bloková semestrální praxe a její supervize 6

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Bloková semestrální praxe a její supervize 6
Kód předmětu UZV/O6KBX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
Obsah předmětu
Odborná praxe probíhá pod dohledem sester (mentorek, školitelek) na ambulantních a lůžkových pracovištích nemocnic zaměřujících se na péči o ženu, akutní lůžkovou a intenzivní péči, onkologickou a paliativní péči. Dále také v komunitní péči včetně domácí, paliativní a hospicové péče. Součástí předmětu je supervize odborné praxe řízená interním supervizorem, kde je diskutována problematika praxe a studentovi se dostává podpory. Rozsah blokové praxe ve 3. ročníku letního semestru je 280 hodin (7 týdnů) přímé praxe v klinických podmínkách, 8 hodin seminář k praxi a 14 hodin supervize za semestr.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování, Týmová práce
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit a popsat postup standardních ošetřovatelských činností
vysvětlit a popsat postup standardních ošetřovatelských činností
popsat strukturu péče na standardních ošetřovacích jednotkách
popsat strukturu péče na standardních ošetřovacích jednotkách
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta
popsat kompetence všeobecné sestry v péči o pacienta
popsat kompetence všeobecné sestry v péči o pacienta
Odborné dovednosti
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a realizované intervence
přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a realizované intervence
samostatně intervenovat na potřeby nemocných na základě aktivní a individualizované ošetřovatelské péče realizované ošetřovatelským procesem
samostatně intervenovat na potřeby nemocných na základě aktivní a individualizované ošetřovatelské péče realizované ošetřovatelským procesem
orientovat se v organizaci práce a zajištění diagnosticko-terapeutického programu na ošetřovacích jednotkách
orientovat se v organizaci práce a zajištění diagnosticko-terapeutického programu na ošetřovacích jednotkách
prakticky zvládnout ošetřování skupiny nemocných na standardních ošetřovacích jednotkách
prakticky zvládnout ošetřování skupiny nemocných na standardních ošetřovacích jednotkách
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu
předávat informace ústní i písemnou formou ostatní zdravotnickým pracovníkům
předávat informace ústní i písemnou formou ostatní zdravotnickým pracovníkům
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., v platném znění.
  • ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., v platném znění.
  • Florence, Zdravotnictví a medicína, Ošetřovatelství a porodní asistence.
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
  • HAJNOVÁ FUKASOVÁ, E. Ošetřovatelská péče v onkologii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se senior. Praha: Grada, 2014.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
  • KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzívní péči. Praha: Grada, 2007.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • KŘIVOHLAVÝ. J. a J. PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha: Grada, 2004.
  • MESSER, B. 100 tipů pro plánování domácí ošetřovatelské péče. Praha: Grada, 2016.
  • O´CONNOR. M. a S. ARANDA. Paliativní péče pro sestry všech oborů. Praha: Grada, 2005.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II. Praha: Grada, 2010.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I.. Praha: Grada, 2010.
  • SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada, 2012.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2006. ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2006. ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé ? Principy, proces, metody. Praha: Grada, 2013.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014.
  • TRACHTOVÁ, E. a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
  • VÉVODA, J. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013.
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Sestra a její dokumentace: Návod pro praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2763-9.
  • VONDRÁČEK. L., M. LUDVÍK a J. NOVÁKOVÁ. Ošetřovatelská dokumentace v praxi. Praha: Grada, 2003.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • WORKMAN. B. A. a C. L. BENNETT. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr