Vyučující
|
-
Pelková Jana, MUDr.
-
Slováková Zuzana, MUDr.
-
Chvatíková Sylvie, Mgr.
-
Koníčková Terezie, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Zdraví, nemoc, prevence, příčiny, průběh, projevy a stádia nemoci - 1 hod. - Klinické vyšetření nemocného (anamnéza, základní zdravotnická dokumentace, subjektivní a objektivní příznaky nemoci) - 2 hod. - Fyzikální vyšetření dospělého a dítěte sestrou, včetně přípravy a edukace nemocného - 1 hod. - Laboratorní vyšetřovací metody včetně BOZP, příprava a edukace nemocného - 2 hod. - Vybrané vyšetřovací metody včetně příprav dospělého a dítěte (RTG nativní, kontrastní, CT, vyšetřovací metody v nukleární medicíně, nukleární magnetická rezonance, radionuklidové vyšetřovací metody). Úloha sestry při rentgenologických vyšetřovacích metodách a v nukleární medicíně - 2 hod. - Telemedicína, vyšetření ultrazvukem. Příprava pacienta, edukace, asistence při výkonu - 1 hod. - Funkční vyšetření (spirometrie, ergometrie, HUT...), úloha sestry, příprava klienta, edukace - 1 hod. - Endoskopické vyšetřovací metody. Ezofago-gastro-duodenoskopie, rektoskopie, sigmoideoskopie, kolonoskopie, cystoskopie, bronchoskopie. Laparoskopie. Úloha sestry při endoskopiích, příprava klienta, asistence, péče po výkonu. Zvláštnosti při vyšetření dětí a mentálně handicapovaných klientů - 1 hod. - Speciální endoskopie (ERCP, polypektomie, papilosfinkterotomie, endoskopické stavění krvácení). Příprava pacientů, edukace, asistence při výkonu, péče o pacienta po výkonu - 1 hod. - Práce sestry na výzkumném pracovišti - příprava prostředí, péče o pacienta, péče o přístroje, vedení dokumentace. Biopsie. Příprava a edukace nemocného - 1 hod. - EEG, EMG, EKG (příprava pacienta, zhotovení záznamu a orientační posouzení křivky), Holterovo monitorování. Aplikace do ošetřovatelského procesu u vybraných onemocnění - 1 hod. Cvičení - Úloha sestry při anamnéze, při monitorování subjektivních a objektivních příznaků - 1 hod. 78 - Úloha sestry při fyzikálním vyšetření dospělého pacienta, dítěte (příprava pomůcek, prostředí, dokumentace, příprava a edukace nemocného, asistence) - 1 hod. - Úloha sestry při speciálních vyšetřovacích metodách (příprava nemocného/klienta, monitorování nemocného během vyšetření, péče o nemocného po výkonu, komunikace s nemocným a jeho blízkými před, během a po výkonu, edukace nemocného, příprava následná péče o pomůcky, přístroje a nástroje, základní údržba) - 1 hod. - Úloha sestry při EEG, EMG, Holterově monitorování, EKG (příprava pacienta, zhotovení záznamu) - 2 hod. - Úloha sestry při funkčním vyšetření plic, funkčních zkouškách ledvin, žláz s vnitřní sekrecí a trávicího ústrojí - úloha sestry, příprava a edukace klienta - 1 hod. - Úloha sestry při rentgenologických vyšetřovacích metodách - nativní, kontrastní (příprava nemocných, edukace, speciální ošetřovatelská péče po kontrastních metodách - irigografie, angiografie, koronarografie, CT) - 1 hod. - Úloha sestry při radionuklidových vyšetřovacích metodách, NMR - edukace klientů, příprava k vyšetření, zvláštnosti u dětí a těhotných žen - 1 hod. - Úloha sestry při endoskopických metodách - druhy jednotlivých endoskopických vyšetření a terapeutických metod - 2 hod. - Speciální výkony při endoskopiích - biopsie, polypektomie, papilosfinkteromie, sklerotizace jícnových varixů - 1 hod. - Příprava prostředí a pomůcek k endoskopiím. Příprava dětí a dospělých klientů k endoskopickým vyšetřovacím metodám, asistence, ošetřovatelská péče o klienty po výkonu, péče o přístroje a instrumentárium - 2 hod. - Úloha sestry při speciálních odběrech biologického materiálu (biopsie jater, punktát aj.), komunikace s nemocným, manipulace s odebraným materiálem - 1 hod. - Součástí cvičení je exkurze na vybraných pracovištích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 32 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat informace o zdravotním stavu pacienta |
definovat informace o zdravotním stavu pacienta |
identifikovat významné symptomy a syndromy onemocnění |
identifikovat významné symptomy a syndromy onemocnění |
popsat přípravu pacienta na jednotlivá vyšetření |
popsat přípravu pacienta na jednotlivá vyšetření |
vyjmenovat podstatu diagnostických a vyšetřovacích metod v klinických oborech medicíny |
vyjmenovat podstatu diagnostických a vyšetřovacích metod v klinických oborech medicíny |
určit možné komplikace onemocnění |
určit možné komplikace onemocnění |
Odborné dovednosti |
---|
posoudit zdravotní stav pacienta |
posoudit zdravotní stav pacienta |
ovládat jednoduché fyzikální vyšetření pacienta sestrou |
ovládat jednoduché fyzikální vyšetření pacienta sestrou |
zhodnotit stav pacienta před, během výkonu a po výkonu |
zhodnotit stav pacienta před, během výkonu a po výkonu |
praktikovat asistenci při vyšetřování nemocných |
praktikovat asistenci při vyšetřování nemocných |
demonstrovat základní hodnocení výstupů fyzikálních a běžných diagnostických metod |
demonstrovat základní hodnocení výstupů fyzikálních a běžných diagnostických metod |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Pozorování |
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
DOBIÁŠ, V. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. Praha: Grada Publishing, 2013.
-
FETISOVOVÁ, Ž. Klinická propedeutika ošetrovateľstva a pôrodnej asistencie. Martin: Osveta, 2012.
-
HOLUBEC, L. Klinická propedeutika v klinických a interních oborech. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017.
-
KOVALYOVA, O. a T. ASHCHELUOVA. Propedeutics to Internal Medicine Part 1: Diagnostics. Vinnytsya: Nova Knyha publishers, 2011.
-
NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
NEJEDLÁ, M. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
ŠPINAR, J., O. LUDKA a kol. Propedeutika a vyšetřovací metody vnitřních nemocí. Praha: Grada Publishing, 2013.
-
TŘEŠKA, V. Propedeutika vybraných klinických oborů. Praha: Grada, 2003.
|