Vyučující
|
-
Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
|
Obsah předmětu
|
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na interních, chirurgických a dětských odděleních. Seznámení s charakterem, organizací práce a specifiky práce na interních chirurgických a dětských odděleních. Seznámení se s organizací práce a specifiky na interních, chirurgických a dětských ambulancích. Práce s dokumentací na daném oddělení pod odborným dohledem sestry. Plnění ošetřovatelských výkonů dle platných norem a standardů. Realizace ošetřovatelského procesu u dětí a dospělých nemocných na daném pracovišti. Příprava nemocných k vyšetřením. Spolupráce v multidisciplinárním týmu, sdílení informací. Specifika komunikace s dětmi a jejich rodiči. Význam hry v péči o děti. Prevence imobilizačního syndromu. Vertikalizace nemocných, nácvik sebepéče. Zásady polohování imobilních nemocných. Reflexe odborné praxe, analýza situací. Využití skupinové a individuální supervize. Plnění semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 332 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 3 hodiny za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zdůvodnit dodržování BOZP pro poskytování bezpečné ošetřovatelské péče |
zdůvodnit dodržování BOZP pro poskytování bezpečné ošetřovatelské péče |
vysvětlit specifika postupu ošetřovatelského výkonu a péče na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
vysvětlit specifika postupu ošetřovatelského výkonu a péče na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
vyjmenovat požadované diagnosticko-terapeutické výkony na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
vyjmenovat požadované diagnosticko-terapeutické výkony na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
objasnit význam a způsob alternativní komunikace u klientů se specifickými požadavky na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
objasnit význam a způsob alternativní komunikace u klientů se specifickými požadavky na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
Odborné dovednosti |
---|
provádět pod dohledem mentora bezpečnou péči a ošetřovatelské činnosti, a to v souladu s legislativou v platném znění |
provádět pod dohledem mentora bezpečnou péči a ošetřovatelské činnosti, a to v souladu s legislativou v platném znění |
připravit realizaci plánu individuální ošetřovatelské péče u konkrétního pacienta |
připravit realizaci plánu individuální ošetřovatelské péče u konkrétního pacienta |
pracovat se zdravotnickou dokumentací (provádět záznamy) pod vedením mentora |
pracovat se zdravotnickou dokumentací (provádět záznamy) pod vedením mentora |
připravit a realizovat edukaci nemocných dětí a dospělých (rodičů, příbuzných) u jednotlivých klinických stavů na rozvržených pracovištích zdravotnického zařízení |
připravit a realizovat edukaci nemocných dětí a dospělých (rodičů, příbuzných) u jednotlivých klinických stavů na rozvržených pracovištích zdravotnického zařízení |
využívat individuální nebo skupinovou supervizi |
využívat individuální nebo skupinovou supervizi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Pozorování |
Pozorování |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Systematické pozorování studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Systematické pozorování studenta |
Doporučená literatura
|
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
-
GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
-
HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
-
HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
-
KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha:Grada, 2016. ISBN 80-247-5014-9.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
Sikorová, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I.. Praha: Grada, 2010.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
-
WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
-
WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
-
ŽIAKOVÁ, K. et al. Ošetrovateľské konceptuálne modely. Martin: Osveta, 2007. ISBN 978-80-8063-247-2.
|