Předmět: Vývojová a sociální psychologie

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Vývojová a sociální psychologie
Kód předmětu UZV/O2PL
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šalenová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
- Předmět a základní pojmy vývojové psychologie. Metody vývojové psychologie. - Obecné zákonitosti lidského vývoje a vývojové teorie. Činitele psychického vývoje, druhy změn ve vývoji a mechanismy vývoje. - Charakteristika jednotlivých vývojových období (prenatální, perinatální období, novorozenecké období; kojenecké období, období batolete; předškolní období; školní věk; dospívání; adolescence; dospělost; stáří.) Problematika umírání a smrti. - Vymezení sociální psychologie, místo v systému psychologických věd a vztah k hraničním disciplínám. Metody sociální psychologie. - Proces socializace člověka a formy sociálního učení. - Sociální percepce. Sociální komunikace. Poruchy v sociální komunikaci. - Postoje. Předsudky. Atribuce. Sociální motivace. - Sociální inteligence. Sociální kompetence. Prosociální chování. - Sociální interakce. Strategie zvládání náročných životních situací a způsoby jejich řešení. - Sociální skupina, charakteristiky, struktura a skupinové procesy. - Sociální deviace a patologie. Ohrožení psychického vývoje (zanedbávání, deprivace, týrání, zneužívání). - Využití vývojové a sociální psychologie v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit předmět sociální a vývojové psychologie a zařadit je v systému psychologických věd
vymezit předmět sociální a vývojové psychologie a zařadit je v systému psychologických věd
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice vývojové a sociální psychologie
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice vývojové a sociální psychologie
objasnit proces socializace a zákonitosti lidského vývoje
objasnit proces socializace a zákonitosti lidského vývoje
orientovat se v jednotlivých vývojových obdobích s ohledem na vývojové zvláštnosti
orientovat se v jednotlivých vývojových obdobích s ohledem na vývojové zvláštnosti
definovat sociální skupinu, objasnit skupinové procesy a sociální deviace
definovat sociální skupinu, objasnit skupinové procesy a sociální deviace
popsat využití vývojové a sociální psychologie v praxi
popsat využití vývojové a sociální psychologie v praxi
Odborné dovednosti
adekvátně rozumět sociálnímu kontextu chování jedince
adekvátně rozumět sociálnímu kontextu chování jedince
identifikovat projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím
identifikovat projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím
vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince
vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince
rozpoznat možné ohrožení psychického vývoje (zanedbávání, zneužívání aj.)
rozpoznat možné ohrožení psychického vývoje (zanedbávání, zneužívání aj.)
využívat znalosti vývojové a sociální psychologie v praxi
využívat znalosti vývojové a sociální psychologie v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Přednášení
Přednášení
Demonstrace
Demonstrace
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Esej
Esej
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, V., A. MELLANOVÁ, a M. ROZSYPALOVÁ. Speciální psychologie. Brno: IDVP, 1995.
  • DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.
  • GJURIČKOVÁ, Š., J. KOCOURKOVÁ a J. KOUTEK. Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, 2000.
  • HALA, S. et al. The development of social cognition. Hove: Psychology Press, 1997.
  • HAYES, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2021.
  • LANGMEIER, J. a D. KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011.
  • MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
  • MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2003.
  • MATĚJČEK, Z. Co kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000.
  • MIKOTOVÁ (SLIVIAKOVÁ), A. Vývojová psychologie. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2012.
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.
  • Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 2008.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.. Praha: Karolinum, 2007.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr