Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Předmět a základní pojmy vývojové psychologie. Metody vývojové psychologie. - Obecné zákonitosti lidského vývoje a vývojové teorie. Činitele psychického vývoje, druhy změn ve vývoji a mechanismy vývoje. - Charakteristika jednotlivých vývojových období (prenatální, perinatální období, novorozenecké období; kojenecké období, období batolete; předškolní období; školní věk; dospívání; adolescence; dospělost; stáří.) Problematika umírání a smrti. - Vymezení sociální psychologie, místo v systému psychologických věd a vztah k hraničním disciplínám. Metody sociální psychologie. - Proces socializace člověka a formy sociálního učení. - Sociální percepce. Sociální komunikace. Poruchy v sociální komunikaci. - Postoje. Předsudky. Atribuce. Sociální motivace. - Sociální inteligence. Sociální kompetence. Prosociální chování. - Sociální interakce. Strategie zvládání náročných životních situací a způsoby jejich řešení. - Sociální skupina, charakteristiky, struktura a skupinové procesy. - Sociální deviace a patologie. Ohrožení psychického vývoje (zanedbávání, deprivace, týrání, zneužívání). - Využití vývojové a sociální psychologie v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit předmět sociální a vývojové psychologie a zařadit je v systému psychologických věd |
vymezit předmět sociální a vývojové psychologie a zařadit je v systému psychologických věd |
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice vývojové a sociální psychologie |
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice vývojové a sociální psychologie |
objasnit proces socializace a zákonitosti lidského vývoje |
objasnit proces socializace a zákonitosti lidského vývoje |
orientovat se v jednotlivých vývojových obdobích s ohledem na vývojové zvláštnosti |
orientovat se v jednotlivých vývojových obdobích s ohledem na vývojové zvláštnosti |
definovat sociální skupinu, objasnit skupinové procesy a sociální deviace |
definovat sociální skupinu, objasnit skupinové procesy a sociální deviace |
popsat využití vývojové a sociální psychologie v praxi |
popsat využití vývojové a sociální psychologie v praxi |
Odborné dovednosti |
---|
adekvátně rozumět sociálnímu kontextu chování jedince |
adekvátně rozumět sociálnímu kontextu chování jedince |
identifikovat projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím |
identifikovat projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím |
vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince |
vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince |
rozpoznat možné ohrožení psychického vývoje (zanedbávání, zneužívání aj.) |
rozpoznat možné ohrožení psychického vývoje (zanedbávání, zneužívání aj.) |
využívat znalosti vývojové a sociální psychologie v praxi |
využívat znalosti vývojové a sociální psychologie v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Přednášení |
Přednášení |
Demonstrace |
Demonstrace |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Esej |
Esej |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Doporučená literatura
|
-
ČECHOVÁ, V., A. MELLANOVÁ, a M. ROZSYPALOVÁ. Speciální psychologie. Brno: IDVP, 1995.
-
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.
-
GJURIČKOVÁ, Š., J. KOCOURKOVÁ a J. KOUTEK. Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, 2000.
-
HALA, S. et al. The development of social cognition. Hove: Psychology Press, 1997.
-
HAYES, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2021.
-
LANGMEIER, J. a D. KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011.
-
MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
-
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2003.
-
MATĚJČEK, Z. Co kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000.
-
MIKOTOVÁ (SLIVIAKOVÁ), A. Vývojová psychologie. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2012.
-
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.
-
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 2008.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.. Praha: Karolinum, 2007.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
|