Předmět: Psychohygiena pro nelékařské zdravotnické pracovníky

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Psychohygiena pro nelékařské zdravotnické pracovníky
Kód předmětu UZV/O2PH
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šalenová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Význam duševní hygieny, vymezení pojmu duševní zdraví, obecné předpoklady duševní rovnováhy. - Sebepoznání a sebevýchova, metody sebepoznávání. - Stres jako rizikový faktor ohrožující duševní rovnováhu a jeho projevy. - Příčiny a následky stresu. Zvládání stresu. Sociální opora. - Zvládání stresu akutního a chronického. - Syndrom vyhoření, workoholismus. - Životospráva z hlediska duševní hygieny. - Metody imaginativní psychoterapie. - Metody hypnotické a autohypnotické. - Denní režim, hospodaření s časem, spánek a odpočinek. - Relaxační a autoregulační techniky. - Metody meditační.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se v základní problematice péče o duševní zdraví
orientovat se v základní problematice péče o duševní zdraví
vymezit terminologii související s pojmy stres, frustrace, vyhoření
vymezit terminologii související s pojmy stres, frustrace, vyhoření
definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu
definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu
popsat význam duševní hygieny u pacientů a duševní hygieny na pracovišti
popsat význam duševní hygieny u pacientů a duševní hygieny na pracovišti
vysvětlit koncept sociální opory v psychologii a medicíně
vysvětlit koncept sociální opory v psychologii a medicíně
Odborné dovednosti
aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě, na pracovišti a u pacientů
aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě, na pracovišti a u pacientů
vyhledat relevantní informace v dostupných elektronických databázích
vyhledat relevantní informace v dostupných elektronických databázích
rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie
rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie
aktivně užívat vybrané relaxační a autoregulační techniky
aktivně užívat vybrané relaxační a autoregulační techniky
integrovat time management do profesního i osobního života
integrovat time management do profesního i osobního života
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Sebereflexe
Sebereflexe
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Přednášení
Přednášení
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Esej
Esej
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • FRANKL, V. E. Lékařská péče o duši. Brno: Cesta, 2016.
  • FRANKL, V. E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 2006.
  • HONZÁK, R. Svépomocná příručka sestry. Praha: Galén, 2015.
  • KŘIVOHLAVÝ. J., PEČENKOVÁ. J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
  • SARAFINO, E. P. Health psychology. New York: John Wiley and Sons, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr