Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Význam duševní hygieny, vymezení pojmu duševní zdraví, obecné předpoklady duševní rovnováhy. - Sebepoznání a sebevýchova, metody sebepoznávání. - Stres jako rizikový faktor ohrožující duševní rovnováhu a jeho projevy. - Příčiny a následky stresu. Zvládání stresu. Sociální opora. - Zvládání stresu akutního a chronického. - Syndrom vyhoření, workoholismus. - Životospráva z hlediska duševní hygieny. - Metody imaginativní psychoterapie. - Metody hypnotické a autohypnotické. - Denní režim, hospodaření s časem, spánek a odpočinek. - Relaxační a autoregulační techniky. - Metody meditační.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základní problematice péče o duševní zdraví |
orientovat se v základní problematice péče o duševní zdraví |
vymezit terminologii související s pojmy stres, frustrace, vyhoření |
vymezit terminologii související s pojmy stres, frustrace, vyhoření |
definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu |
definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu |
popsat význam duševní hygieny u pacientů a duševní hygieny na pracovišti |
popsat význam duševní hygieny u pacientů a duševní hygieny na pracovišti |
vysvětlit koncept sociální opory v psychologii a medicíně |
vysvětlit koncept sociální opory v psychologii a medicíně |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě, na pracovišti a u pacientů |
aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě, na pracovišti a u pacientů |
vyhledat relevantní informace v dostupných elektronických databázích |
vyhledat relevantní informace v dostupných elektronických databázích |
rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie |
rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie |
aktivně užívat vybrané relaxační a autoregulační techniky |
aktivně užívat vybrané relaxační a autoregulační techniky |
integrovat time management do profesního i osobního života |
integrovat time management do profesního i osobního života |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Odborné dovednosti |
---|
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Esej |
Esej |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
FRANKL, V. E. Lékařská péče o duši. Brno: Cesta, 2016.
-
FRANKL, V. E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 2006.
-
HONZÁK, R. Svépomocná příručka sestry. Praha: Galén, 2015.
-
KŘIVOHLAVÝ. J., PEČENKOVÁ. J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
-
SARAFINO, E. P. Health psychology. New York: John Wiley and Sons, 2006.
|