Předmět: Bloková semestrální praxe a její supervize 1

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Bloková semestrální praxe a její supervize 1
Kód předmětu UZV/O1KBX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
Obsah předmětu
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Struktura služeb v rámci ambulantní péče (primární ambulantní péče, specializovaná ambulantní péče, stacionární péče), s jednotlivé formy ošetřovatelské péče a pomoci, druhy zařízení. Struktura nemocničních služeb a jejich odborných oddělení. Organizace práce sestry ve zdravotních ústavech, v primární ambulantní péči, na ošetřovací jednotce v nemocnici. 50 Organizace práce sestry na odděleních následné péče, v léčebnách pro dlouhodobě nemocné a jiných sociálně zdravotnických zařízeních. Bezpečná komunikace ve zdravotnickém zařízení, bezpečná identifikace pacienta. Verbální a neverbální komunikace s pacientem a jeho blízkými. Spolupráce s rodinou pacienta. Spolupráce v multidisciplinárním týmu, efektivní komunikace a sdílení informací o klientech s akcentem na ochranu osobních údajů (v rámci platné legislativy). Zdravotnická dokumentace - obecně. Praktické řešení základní ošetřovatelské péče. Nácvik sběru informací o nemocném (anamnézy), sledování a zaznamenávání subjektivních a objektivních příznaků. Uspokojování potřeb klienta/nemocného. Posouzení pacienta z pohledu sestry. Posouzení soběstačnosti klienta/nemocného s využitím měřících nástrojů, intervence k podpoře soběstačnosti. Měření a hodnocení fyziologických funkcí, obvazová technika, podávání léků různými formami. Analýza prostředí plnění odborné praxe, identifikace eventuálních problémových situací. Rozbor spolupráce v multidisciplinárním týmu. Rozbor záznamů v deníku praxe / průvodce odbornou praxí (splnění aktivit, vypracování úkolů).

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 218 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 3 hodiny za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit strukturu primární, ambulantní, institucionální péče
vysvětlit strukturu primární, ambulantní, institucionální péče
objasnit postup ošetřovatelského výkonu při poskytování péče
objasnit postup ošetřovatelského výkonu při poskytování péče
popsat úlohu všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionáři, v sociálních službách, v terénní péči
popsat úlohu všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionáři, v sociálních službách, v terénní péči
zdůvodnit rozdíl přístupu v poskytování ošetřovatelské péče k pacientům/klientům u různých věkových skupin
zdůvodnit rozdíl přístupu v poskytování ošetřovatelské péče k pacientům/klientům u různých věkových skupin
vymezit jednotlivé součásti zdravotnické dokumentace
vymezit jednotlivé součásti zdravotnické dokumentace
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické znalosti a dovednosti v ošetřovatelské praxi na klinickém pracovišti
aplikovat teoretické znalosti a dovednosti v ošetřovatelské praxi na klinickém pracovišti
poskytovat ošetřovatelskou péči formou ošetřovatelského procesu
poskytovat ošetřovatelskou péči formou ošetřovatelského procesu
realizovat praktické dovednosti získané v praktické učebně během klinické praxe
realizovat praktické dovednosti získané v praktické učebně během klinické praxe
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Pozorování
Pozorování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Rozhovor
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozhovor
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • MZČR. Resortní bezpečnostní cíle Ministerstva zdravotnictví ČR v oblasti kvality a bezpečnosti zdravotních služeb na období červen 2011 až duben 2012. [online] aj..
  • Profese Online, Ošetřovatelství a porodní asistence, Nursing aj..
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz..
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JIRKOVSKÝ, Daniel a Marie HLAVÁČOVÁ. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • Workman Barbara A., Bennett Clare L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr