Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Struktura služeb v rámci ambulantní péče (primární ambulantní péče, specializovaná ambulantní péče, stacionární péče), s jednotlivé formy ošetřovatelské péče a pomoci, druhy zařízení. Struktura nemocničních služeb a jejich odborných oddělení. Organizace práce sestry ve zdravotních ústavech, v primární ambulantní péči, na ošetřovací jednotce v nemocnici. 50 Organizace práce sestry na odděleních následné péče, v léčebnách pro dlouhodobě nemocné a jiných sociálně zdravotnických zařízeních. Bezpečná komunikace ve zdravotnickém zařízení, bezpečná identifikace pacienta. Verbální a neverbální komunikace s pacientem a jeho blízkými. Spolupráce s rodinou pacienta. Spolupráce v multidisciplinárním týmu, efektivní komunikace a sdílení informací o klientech s akcentem na ochranu osobních údajů (v rámci platné legislativy). Zdravotnická dokumentace - obecně. Praktické řešení základní ošetřovatelské péče. Nácvik sběru informací o nemocném (anamnézy), sledování a zaznamenávání subjektivních a objektivních příznaků. Uspokojování potřeb klienta/nemocného. Posouzení pacienta z pohledu sestry. Posouzení soběstačnosti klienta/nemocného s využitím měřících nástrojů, intervence k podpoře soběstačnosti. Měření a hodnocení fyziologických funkcí, obvazová technika, podávání léků různými formami. Analýza prostředí plnění odborné praxe, identifikace eventuálních problémových situací. Rozbor spolupráce v multidisciplinárním týmu. Rozbor záznamů v deníku praxe / průvodce odbornou praxí (splnění aktivit, vypracování úkolů).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat strukturu fungování ambulantní a zdravotní péče v pobytových zařízeních a domácích službách |
popsat strukturu fungování ambulantní a zdravotní péče v pobytových zařízeních a domácích službách |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a v poskytování zdravotně sociální péče |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a v poskytování zdravotně sociální péče |
objasnit administrativu, vedení zdravotnické dokumentace ve struktuře zejména ambulantní, primární a v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení |
objasnit administrativu, vedení zdravotnické dokumentace ve struktuře zejména ambulantní, primární a v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení |
Odborné dovednosti |
---|
poskytovat bezpečnou základní ošetřovatelskou péči pod vedením mentora v ambulanci praktického lékaře, v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení nebo v mobilní domácí péči |
poskytovat bezpečnou základní ošetřovatelskou péči pod vedením mentora v ambulanci praktického lékaře, v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení nebo v mobilní domácí péči |
získávat zručnost v praktických dovednostech všeobecné sestry |
získávat zručnost v praktických dovednostech všeobecné sestry |
aplikovat teoretické znalosti dosavadně absolvovaných ošetřovatelských postupů při poskytování péče |
aplikovat teoretické znalosti dosavadně absolvovaných ošetřovatelských postupů při poskytování péče |
komunikovat adekvátně a efektivně s klientem/pacientem, jeho rodinou a v multidisciplinárním týmu poskytované péče |
komunikovat adekvátně a efektivně s klientem/pacientem, jeho rodinou a v multidisciplinárním týmu poskytované péče |
využívat supervizi při řešení případů a konfliktů ve styku s pacientem/klientem a personálem |
využívat supervizi při řešení případů a konfliktů ve styku s pacientem/klientem a personálem |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Pozorování |
Demonstrace |
Pozorování |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
MZČR. Resortní bezpečnostní cíle Ministerstva zdravotnictví ČR v oblasti kvality a bezpečnosti zdravotních služeb na období červen 2011 až duben 2012. [online] aj..
-
Profese Online, Ošetřovatelství a porodní asistence, Nursing aj..
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz..
-
GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JIRKOVSKÝ, Daniel a Marie HLAVÁČOVÁ. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
-
WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
-
Workman Barbara A., Bennett Clare L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
|