Předmět: Bloková semestrální praxe a její supervize 1

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Bloková semestrální praxe a její supervize 1
Kód předmětu UZV/O1BX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Struktura služeb v rámci ambulantní péče (primární ambulantní péče, specializovaná ambulantní péče, stacionární péče), s jednotlivé formy ošetřovatelské péče a pomoci, druhy zařízení. Struktura nemocničních služeb a jejich odborných oddělení. Organizace práce sestry ve zdravotních ústavech, v primární ambulantní péči, na ošetřovací jednotce v nemocnici. 50 Organizace práce sestry na odděleních následné péče, v léčebnách pro dlouhodobě nemocné a jiných sociálně zdravotnických zařízeních. Bezpečná komunikace ve zdravotnickém zařízení, bezpečná identifikace pacienta. Verbální a neverbální komunikace s pacientem a jeho blízkými. Spolupráce s rodinou pacienta. Spolupráce v multidisciplinárním týmu, efektivní komunikace a sdílení informací o klientech s akcentem na ochranu osobních údajů (v rámci platné legislativy). Zdravotnická dokumentace - obecně. Praktické řešení základní ošetřovatelské péče. Nácvik sběru informací o nemocném (anamnézy), sledování a zaznamenávání subjektivních a objektivních příznaků. Uspokojování potřeb klienta/nemocného. Posouzení pacienta z pohledu sestry. Posouzení soběstačnosti klienta/nemocného s využitím měřících nástrojů, intervence k podpoře soběstačnosti. Měření a hodnocení fyziologických funkcí, obvazová technika, podávání léků různými formami. Analýza prostředí plnění odborné praxe, identifikace eventuálních problémových situací. Rozbor spolupráce v multidisciplinárním týmu. Rozbor záznamů v deníku praxe / průvodce odbornou praxí (splnění aktivit, vypracování úkolů).

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat strukturu fungování ambulantní a zdravotní péče v pobytových zařízeních a domácích službách
popsat strukturu fungování ambulantní a zdravotní péče v pobytových zařízeních a domácích službách
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a v poskytování zdravotně sociální péče
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a v poskytování zdravotně sociální péče
objasnit administrativu, vedení zdravotnické dokumentace ve struktuře zejména ambulantní, primární a v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení
objasnit administrativu, vedení zdravotnické dokumentace ve struktuře zejména ambulantní, primární a v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení
Odborné dovednosti
poskytovat bezpečnou základní ošetřovatelskou péči pod vedením mentora v ambulanci praktického lékaře, v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení nebo v mobilní domácí péči
poskytovat bezpečnou základní ošetřovatelskou péči pod vedením mentora v ambulanci praktického lékaře, v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení nebo v mobilní domácí péči
získávat zručnost v praktických dovednostech všeobecné sestry
získávat zručnost v praktických dovednostech všeobecné sestry
aplikovat teoretické znalosti dosavadně absolvovaných ošetřovatelských postupů při poskytování péče
aplikovat teoretické znalosti dosavadně absolvovaných ošetřovatelských postupů při poskytování péče
komunikovat adekvátně a efektivně s klientem/pacientem, jeho rodinou a v multidisciplinárním týmu poskytované péče
komunikovat adekvátně a efektivně s klientem/pacientem, jeho rodinou a v multidisciplinárním týmu poskytované péče
využívat supervizi při řešení případů a konfliktů ve styku s pacientem/klientem a personálem
využívat supervizi při řešení případů a konfliktů ve styku s pacientem/klientem a personálem
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Pozorování
Demonstrace
Pozorování
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • MZČR. Resortní bezpečnostní cíle Ministerstva zdravotnictví ČR v oblasti kvality a bezpečnosti zdravotních služeb na období červen 2011 až duben 2012. [online] aj..
  • Profese Online, Ošetřovatelství a porodní asistence, Nursing aj..
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz..
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JIRKOVSKÝ, Daniel a Marie HLAVÁČOVÁ. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • Workman Barbara A., Bennett Clare L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr