Předmět: Didaktika první pomoci

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Didaktika první pomoci
Kód předmětu UZV/HDIPP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. Předmět pedagogika a edukace, vymezení základní terminologie. 2. Pedagogické zásady výchovného působení. Složky výchovy. 3. Výukové metody, edukační konstrukty, edukační cíle. 4. Pojetí pedagogiky v moderní společnosti. Význam pedagogiky ve zdravotnictví. 5. Pedagogická diagnostika edukanta. Edukační proces a jeho fáze. 6. Sestra / Porodní asistentka v roli lektora, osobnost edukátora. 7. Faktory ovlivňující edukaci.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
- používat terminologii z oblasti pedagogiky a edukace; - specifikovat výhody a nevýhody jednotlivých výukových metod; - objasnit význam didaktiky v edukaci a popsat fáze edukačního procesu; - popsat specifika přístupu k matkám, seniorům, dětem a osobám s poruchou smyslů během edukace; - předpovídat překážky edukace ze strany edukanta, ale i edukátora.
- používat terminologii z oblasti pedagogiky a edukace; - specifikovat výhody a nevýhody jednotlivých výukových metod; - objasnit význam didaktiky v edukaci a popsat fáze edukačního procesu; - popsat specifika přístupu k matkám, seniorům, dětem a osobám s poruchou smyslů během edukace; - předpovídat překážky edukace ze strany edukanta, ale i edukátora.
Odborné dovednosti
- zvolit vhodné výukové metody při edukaci pacienta, rodičky; - aplikovat didaktické zásady při edukaci v podmínkách klinické praxe; - vytvořit návrh vzdělávací akce v oblasti první pomoci.
- zvolit vhodné výukové metody při edukaci pacienta, rodičky; - aplikovat didaktické zásady při edukaci v podmínkách klinické praxe; - vytvořit návrh vzdělávací akce v oblasti první pomoci.
Doporučená literatura
  • Učební osnovy (Praktická sestra), studijní plány (studijního programu Všeobecné ošetřovatelství).
  • CICHÁ, M., & DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
  • CICHÁ, M., & DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2012.
  • LACINA, L., ROZMAHEL, P., KOMINÁCKÁ, J. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016.
  • MAŇÁK, J., & ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr