Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Úvod do managementu, Zdravotní politika, současné trendy ve zdravotnictví. 2. Poskytovatelé zdravotní péče, zdravotnické instituce. 3. Úrovně managementu. Osobnost a role manažera v organizaci /typologie, vlastnosti, autorita, charakteristika úspěšného manažera/. 4. Manažerské činnosti /Plánování a organizování v zdravotnickém zařízení/. Styly vedení, odpovědnost manažera, tým ve zdravotnictví. 5. Public Relations jako hlavní nástroj komunikace zdravotnického zařízení. 6. Proces rozhodování v zdravotnickém zařízení, proces kontroly ve zdravotnictví. 7. Management kvality, procesy a principy. Modely řízení kvality ve zdravotnictví, ISO, SAK, EFQM, JCIA. 8. Standardizace. Interní audit, externí audit. Témata seminářů: 1. Struktura řízení a vedení organizací ve zdravotnictví. 2. Zabezpečení krizové připravenosti. 3. Poskytovatelé zdravotních služeb - ZZS, Traumatologické plány, Urgentní příjmy. 4. Základní složky - ZZS, HZS, PČR. Společné zásahy složek - STČ - typové činnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- definovat základní role a funkce vedoucího pracovníka; - charakterizovat vlastnosti dobrého manažera; - vysvětlit specifika personální politiky v ošetřovatelství; - popsat proces hodnocení pracovníků; - vysvětlit význam organizační kultury ve zdravotnictví; - popsat strukturu financování nemocniční a ambulantní péče. |
- definovat základní role a funkce vedoucího pracovníka; - charakterizovat vlastnosti dobrého manažera; - vysvětlit specifika personální politiky v ošetřovatelství; - popsat proces hodnocení pracovníků; - vysvětlit význam organizační kultury ve zdravotnictví; - popsat strukturu financování nemocniční a ambulantní péče. |
Odborné dovednosti |
---|
- orientovat se v základních rolích a funkcích vedoucího pracovníka; - sestavit harmonogram práce nelékařského zdravotnického pracovníka; - aplikovat manažerské dovednosti v týmu na klinickém pracovišti; - popsat základní principy vedení lidí, včetně adaptačního procesu zaměstnanců; - vytvořit plán směn. |
- orientovat se v základních rolích a funkcích vedoucího pracovníka; - sestavit harmonogram práce nelékařského zdravotnického pracovníka; - aplikovat manažerské dovednosti v týmu na klinickém pracovišti; - popsat základní principy vedení lidí, včetně adaptačního procesu zaměstnanců; - vytvořit plán směn. |
Doporučená literatura
|
-
Borovský, Juraj; Smolková,k Eva. Marketing ve zdravotnictví. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2013. ISBN 978-80-01-05413.
-
BRABCOVÁ, I. Základní zásady vedení a řízení kvality ošetřovatelské péče. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2016.
-
Exner, Lubomír. Strategický marketing zdravotnických zařízení. 1. vyd. Praha : Professional Publishing, 2005. ISBN 8086419738.
-
GLADKIJ, I. et al. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer press, 2003.
-
GURKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada, 2017.
-
HEKELOVÁ, Z. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. Praha: Havlíčkův Brod, 2012.
-
PLEVOVÁ, I. a kol. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2012.
-
STAŇKOVÁ, P. Marketingové řízení nemocnic. Žilina: Georg, 2013.
-
ŠEDIVÝ, M., MEDLÍKOVÁ, O. Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace.. Praha: Grada, 2012.
-
ZLÁMAL, Jaroslav et al. Management zdravotnictví I. Vydání první. Olomouc: UPOL, FZV; [Prostějov]: Computer Media, 2018.
|