Předmět: Komunikace a krizová komunikace

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Komunikace a krizová komunikace
Kód předmětu UZV/H5KKK
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. Pojem komunikace, komunikační kontext, význam komunikace v interpersonálních vztazích. 2. Komunikační schéma, způsoby komunikace, druhy komunikace. 3. Efektivní komunikace, zásady efektivní komunikace. 4. Cíle komunikace. 5. Bariéry komunikace. 6. Zlozvyky a chyby při komunikaci. 7. Transakční analýza. 8. Konstruktivní řešení konfliktů. Témata cvičení: 1. Aktivní naslouchání, vymezení komunikačního rámce. 2. Komunikace s dětským pacientem. 3. Komunikace s agresivním pacientem. 4. Komunikace s jedinci pod vlivem psychoaktivních látek. 5. Komunikace s pacienty s poruchami osobnosti, s neurotickými poruchami. 6. Komunikace s psychotickými pacienty. 7. Komunikace se zrakově a sluchově postiženými. 8. Komunikace s pacientem jiného etnika.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví; - definovat zásady komunikace; - popsat pomůcky a postup komunikace s klientem/klientkou neslyšící a nevidomou; - zdůvodnit rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientům/klientkám různých věkových skupin.
- vysvětlit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví; - definovat zásady komunikace; - popsat pomůcky a postup komunikace s klientem/klientkou neslyšící a nevidomou; - zdůvodnit rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientům/klientkám různých věkových skupin.
Odborné dovednosti
- navázat efektivní kontakt s pacientem/klientem; - aplikovat zásady efektivní komunikace, rozeznání případné bariéry v komunikaci a její eliminace; - rozeznat chyby v sociální percepci a účinná obrana; - užívat konstruktivního způsobu komunikace při řešení problémů; - schopnost přizpůsobit formu a obsah komunikace specifickým potřebám pacientů/klientů.
- navázat efektivní kontakt s pacientem/klientem; - aplikovat zásady efektivní komunikace, rozeznání případné bariéry v komunikaci a její eliminace; - rozeznat chyby v sociální percepci a účinná obrana; - užívat konstruktivního způsobu komunikace při řešení problémů; - schopnost přizpůsobit formu a obsah komunikace specifickým potřebám pacientů/klientů.
Doporučená literatura
  • ANDRŠOVÁ, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře: v praxi.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
  • JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč v neverbální komunikaci.. Praha: Grada, 2015.
  • Linhartová, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
  • PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015.
  • Špatenková, N. et al. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
  • TOMANDL, J., ČUŘÍK, J., MARŠOVSKÁ, K., FOJTOVÁ, T. Krizová komunikace: principy, zkušenosti, postupy.. Brno: Masarykova univerzita, 2020.
  • TOMOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. ISBN 9788027100644.
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr