Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Obecná psychiatrie - pojmy, definice, duševní zdraví, duševní porucha. 2. Zásady přístupu k psychiatrickým pacientům. 3. Organické duševní poruchy - demence, deliria. 4. Afektivní poruchy. 5. Neurotické poruchy. 6. Mentální retardace, dětská a dorostová psychiatrie. 7. Poruchy osobnosti. 8. Onemocnění schizofrenního okruhu. 9. Návykové nemoci. 10. Léčba urgentních stavů a první pomoc v psychiatrii. Témata seminářů: 1. Postavení psychiatrie v medicíně. 2. Kasuistiky akutních příjmů na psychiatrii. 3. Komunitní a sociální psychiatrie. 4. Právní aspekty v psychiatrii. 5. Akutní intoxikace v psychiatrii. 6. Exkurze - psychiatrické oddělení. 7. Psychiatrie v somatické medicíně. 8. Sebevražda. 9. Farmakoterapie v psychiatrii. 10. Elektrokonvulzivní léčba a jiné biologické léčebné metody.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění a poruch; - popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelské péči u pacientů s vybranými chorobami/ poruchami; - aplikovat vědomosti získané v preklinických předmětech; - používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice; - orientovat se v základních intervenčních výkonech v psychiatrii. |
- popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění a poruch; - popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelské péči u pacientů s vybranými chorobami/ poruchami; - aplikovat vědomosti získané v preklinických předmětech; - používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice; - orientovat se v základních intervenčních výkonech v psychiatrii. |
Odborné dovednosti |
---|
- odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta; - identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem; - identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup); - podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta; - realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti; - aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer); - pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče; - spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o P/K. |
- odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta; - identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem; - identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup); - podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta; - realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti; - aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer); - pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče; - spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o P/K. |
Doporučená literatura
|
-
MKN-10: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů : desátá revize : obsahová aktualizace k 1.1.2018. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2018.
-
OLEJÁROVÁ, Z. Psychiatrie pro obor Všeobecná sestra a Porodní asistentka. Vydání 2. přepracované. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2020.
-
PAPEŽOVÁ, H. Naléhavé stavy v psychiatrii. 2. vydání.. Praha: Maxdorf, 2023.
-
PETR, T., MARKOVÁ, E. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014.
|