Vyučující
|
-
Macko Jozef, MUDr. Ph.D.
-
Vrlová Lenka, Mgr.
-
Hoffmannová Andrea, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Onemocnění trávicího systému a akutní stavy u dětí: vředová choroba žaludku a dvanáctníku, průjmová onemocnění. 2. Onemocnění trávicího systému a akutní stavy u dětí: malabsorpční syndrom, selhání jater, náhlé příhody břišní, krvácení do GIT. 3. Onemocnění ledvin a močových cest: záněty, hydronefróza, urolitiáza, anomálie uretery, torze a retence varlete. 4. Onemocnění žláz s vnitřní sekrecí, metabolická onemocnění. 5. Poruchy vnitřního prostředí v dětském věku. 6. Onemocnění pohybového systému: úrazy, amputace. 7. Infekční onemocnění, problematika očkování. 8. Onkologická onemocnění a terminální stavy u dětí. 9. Akutní stavy v pediatrii: úrazy, křečové stavy, intoxikace. 10. Akutní stavy v pediatrii: polytrauma, specifika KPR v dětském věku, poranění chemickými a fyzikálními vlivy. Témata cvičení: 1. Ošetřovatelská péče o dítě s onemocněním trávicího traktu: průjmová onemocnění. 2. Ošetřovatelská péče o dítě s onemocněním trávicího traktu: krvácení do GIT. 3. Ošetřovatelská péče o dítě se zánětem ledvin. 4. DM v dětském věku. Edukace. 5. Péče o dítě na kontinuální dialýze. 6. Ošetřovatelská péče o dítě s úrazem. 7. Nejčastější infekční onemocnění v dětském věku. Bariérová péče. 8. Paliativní a hospicová péče o dětského klienta. 9. Modelové situace: akutní stavy u dětí. 10. Modelové situace: akutní stavy u dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozpoznat projevy psychosomatických onemocnění v jednotlivých věkových kategoriích; - rozpoznat faktory, které se podílejí na správném vývoji dítěte; - rozlišit základní medicínské diagnózy u dětí; - navrhnout obecný plán ošetřovatelské péče u dětí s určitou medicínskou diagnózou. |
- rozpoznat projevy psychosomatických onemocnění v jednotlivých věkových kategoriích; - rozpoznat faktory, které se podílejí na správném vývoji dítěte; - rozlišit základní medicínské diagnózy u dětí; - navrhnout obecný plán ošetřovatelské péče u dětí s určitou medicínskou diagnózou. |
Odborné dovednosti |
---|
- posoudit potřeby nemocných dětí v různých věkových kategoriích; - navrhnout a realizovat ošetřovatelský proces u dítěte jednotlivých věkových kategorií; - realizovat ošetřovatelsko-terapeutický plánu u konkrétního nemocného; - užívat adekvátní komunikaci s dítětem; - spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu; - spolupracovat s rodiči a vychovateli. |
- posoudit potřeby nemocných dětí v různých věkových kategoriích; - navrhnout a realizovat ošetřovatelský proces u dítěte jednotlivých věkových kategorií; - realizovat ošetřovatelsko-terapeutický plánu u konkrétního nemocného; - užívat adekvátní komunikaci s dítětem; - spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu; - spolupracovat s rodiči a vychovateli. |
Doporučená literatura
|
-
FREMUTH, J., STOŽICKÝ, F., SÝKORA, J. Propedeutika dětského lékařství. Učební texty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021.
-
HUDÁKOVÁ, Z., ONDRIOVÁ, I., CINOVÁ, J. Kazuistiky z ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2024.
-
KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016.
-
LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén. 2014.
-
VOTRUBA, V. Kapitoly z dětské intenzivní péče. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2013.
|