Vyučující
|
-
Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
-
Večeřa Lubomír, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Onemocnění dýchacích cest: vývojová onemocnění dýchacích cest, zánětlivé onemocnění dýchacích cest. 2. Onemocnění dýchacích cest: nádorová onemocnění dýchacích cest, degenerativní a funkční onemocnění dýchacích cest. 3. Onemocnění trávicího systému: poruchy trávení a vstřebávání, nemoci jícnu a žaludku. 4. Onemocnění trávicího systému: nemoci tenkého a tlustého střeva, akutní pankreatitida, nádory GIT. 5. Onemocnění hepatorenálního systému a močových cest: infekce močových cest a ledvin, poruchy tvorby a vylučování moče, akutní a chronické selhání ledvin, renální hypertenze, nádory. 6. Onemocnění hepatorenálního systému a močových cest: onemocnění jater, záněty. 7. Onemocnění pohybového ústrojí: zánětlivá a degenerativní onemocnění kloubů a páteře, kolagenózy, osteoporóza. 8. Onemocnění žláz s vnitřní sekrecí - nemoci hypofýzy a hypotalamu, nemoci štítné žlázy a příštítných tělísek. 9. Poruchy vnitřního prostředí - poruchy metabolismu vody a elektrolytů, poruchy acidobázické rovnováhy. 10. Onkologická onemocnění. Témata cvičení: 1. Ošetřovatelská péče o pacienta s asthma bronchiale, CHOPN. 2. Ošetřovatelská péče o pacienta s ventilační pneumonií. 3. Ošetřovatelská péče o pacienta s vředovou chorobou gastroduodena. 4. Ošetřovatelská péče o pacienta s onemocnění tenkého a tlustého střeva. 5. Ošetřovatelská péče o pacienta se zánětlivým onemocněním močových cest a ledvin. 6. Ošetřovatelská péče o pacienta s akutní a chronickým selháním ledvin (hemodialýza, peritoneální dialýza). 7. Ošetřovatelská péče o pacienta s diabetes mellitus. 8. Ošetřovatelská péče o pacienty s revmatoidní artritidou a osteoporózou. 9. Ošetřovatelská péče o pacienta onemocněním štítné žlázy a příštítných tělísek. Ošetřovatelská péče o pacienta onemocněním kůry a dřeně nadledvin. 10. Ošetřovatelská péče o pacienta s metabolickým onemocněním (obezita, dna, hyperlipidemie).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii a příznaky nemoci oběhového ústrojí, dýchacího ústrojí; - popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění; - popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces a ošetřovatelské péči u pacientů s vybranými interními chorobami; - aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech; - používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice; - orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech; |
- popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii a příznaky nemoci oběhového ústrojí, dýchacího ústrojí; - popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění; - popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces a ošetřovatelské péči u pacientů s vybranými interními chorobami; - aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech; - používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice; - orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech; |
Odborné dovednosti |
---|
- odebrat ošetřovatelskou anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta; - identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem; - identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup); - podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta; - realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti; - aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer); - pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče; - poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi zdravotnického záchranáře; - edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké. |
- odebrat ošetřovatelskou anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta; - identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem; - identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup); - podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta; - realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti; - aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer); - pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče; - poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi zdravotnického záchranáře; - edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké. |
Doporučená literatura
|
-
BULAVA, A. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2017.
-
HALUZÍKOVÁ, J. Ošetřovatelství v interních oborech II.: odborný učební text ? skripta. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014.
-
KAČOROVÁ, J. Ošetřovatelství v interních oborech I.: odborný učební text ? skripta. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014.
-
KOLEK, V., KAŠÁK, V., VAŠÁKOVÁ, M. Pneumologie. 3. vyd. Praha: Maxdorf, 2017.
-
Kolektiv autorů. Kardiologie pro sestry: Obrázkový průvodce. Praha: Grada Publishing, 2013.
-
KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelská péče v diabetologii. Praha: Grada, 2015.
-
SOVOVÁ, E., J. SEDLÁŘOVÁ a kol. Kardiologie pro obor ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2014.
-
ŠPIČÁK, Julius a kol. Novinky v gastroenterologii a hepatologii II.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0318-8.
-
ZELENÍKOVÁ, R., & SIKOROVÁ, L. Ošetřovatelský proces a dokumentování. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016.
|