Předmět: Psychohygiena zdravotnického záchranáře

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Psychohygiena zdravotnického záchranáře
Kód předmětu UZV/H3PZZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šalenová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. Duševní hygiena, její základní vymezení a principy. 2. Stres. Strategie zvládání stresu. 3. Frustrace a reakce na frustraci. 4. Burn-out syndrom. Prevence ztráty nadšení. 5. Protektivní faktory ve vztahu k syndromu vyhoření - chování, time-management, interní lokalizace kontroly, "flow", "well-being", "self-effiicacy", ego kompetence, řešení konfliktů a TA atd 6. Zdravý životní styl - životospráva, spánek, pohybová aktivita. 7. Postoje a hodnoty v životě člověka. Smysluplnost života, pozitivní myšlení. Životní spokojenost. Role zaměstnavatele v prevenci stresu a burn-out syndromu. Péče o tým poskytující paliativní péči - supervize, odborná péče apod. 8. Sebezkušenostní cvičení. 9. Relaxační metody. Nácvik.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezit terminologii související s pojmy "stres", "frustrace", "vyhoření"; - definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu; - popsat význam duševní hygieny u pacientů a duševní hygieny na pracovišti; - vysvětlit koncept sociální opory v psychologii a medicíně; - charakterizovat psychologické aspekty práce sestry v domácí a hospicové péči.
- vymezit terminologii související s pojmy "stres", "frustrace", "vyhoření"; - definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu; - popsat význam duševní hygieny u pacientů a duševní hygieny na pracovišti; - vysvětlit koncept sociální opory v psychologii a medicíně; - charakterizovat psychologické aspekty práce sestry v domácí a hospicové péči.
Odborné dovednosti
- aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě, na pracovišti a u pacientů; - vyhledat relevantní informace v dostupných elektronických databázích; - rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie; - integrovat time management do profesního i osobního života.
- aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě, na pracovišti a u pacientů; - vyhledat relevantní informace v dostupných elektronických databázích; - rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie; - integrovat time management do profesního i osobního života.
Doporučená literatura
  • BLATNÝ M. (ed.). Osobní pohoda a osobnost v celoživotní perspektivě. Praha: Academia, 2020.
  • DEBSKA, G., KADUČÁKOVÁ, H., KRÁTKÁ, A., PASEK, M. Assessment of Psychological Burden and Occupational Burnout in Nurses Working in Intensive Care Units in Poland, Slovakia and the Czech Republic. Clinical Social Work and Health Intervention, 10(2), 2019. 2019.
  • JAVŮRKOVÁ, A., RAUDENSKÁ, J. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011.
  • KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
  • KŘIVOHLAVÝ, J., PEČENKOVÁ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres. Praha: Grada, 2010.
  • KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014.
  • KURUCOVÁ, R. Zátěž pečovatele: posuzování, diagnostika, intervence a prevence v péči o nevyléčitelně nemocné. Praha: Grada, 2016.
  • LEBLANC, L. Sebepéče pro pečující: průvodce vědomou péčí. Praha: Alferia, 2021.
  • PEŠEK, R., PRAŠKO, J. Syndrom vyhoření - jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Praha: Pasparta, 2016.
  • ROHWETTER, A. Únava ze soucitu: jak předcházet vyčerpání v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr