Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Vymezení pojmu patologie, patologické anatomie a patologické fyziologie. Nemoc a zdraví. Smrt. Etiologie a patogeneze chorob. Hlavní příčiny onemocnění. 2. Regresivní a metabolické změny: nekróza, atrofie, dystrofie. 3. Onkopatologie. Všeobecné onkologické pojmy. 4. Patologická anatomie a fyziologie krve a krevního systému. Poruchy hemostázy. 5. Patologická anatomie a fyziologie kardiovaskulárního systému. 6. Patologická anatomie a fyziologie respiračního systému. 7. Patologická anatomie a fyziologie gastrointestinálního traktu. 8. Patologická anatomie a fyziologie vylučovacího systému a poruchy metabolismu. 9. Patologická anatomie a fyziologie endokrinního systému. 10. Patologická anatomie a fyziologie nervového systému. Témata seminářů: 1. Metody v patologické anatomii a fyziologii. Posmrtné změny. 2. Místní projevy krevního oběhu a jejich projevy. 3. Systematika nádorů a jejich dělení. 4. Chorobné změny erytrocytů, leukocytů. 5. Onemocnění cévního systému. Šok, šokové stavy. 6. Poruchy ventilace plic. 7. Poruchy motility, záněty, malabsorpce. 8. Renální selhání. Poruchy metabolismu kalia. 9. Diabetes mellitus. 10. Poruchy zásobení mozku kyslíkem. Intrakraniální krvácení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat obecný přehled etiopatogenezi chorobných jevů; - vysvětlit obecné principy vzniku a průběhu vybraných nemocí; - objasnit podstatu civilizačních chorob, spojených s návyky a životním stylem; - objasnit obecnou podstatu onkologické problematiky; - vysvětlit biologické vlastnosti nejčastějších nádorů. |
- popsat obecný přehled etiopatogenezi chorobných jevů; - vysvětlit obecné principy vzniku a průběhu vybraných nemocí; - objasnit podstatu civilizačních chorob, spojených s návyky a životním stylem; - objasnit obecnou podstatu onkologické problematiky; - vysvětlit biologické vlastnosti nejčastějších nádorů. |
Odborné dovednosti |
---|
- porozumět terminologii a základním patofyziologickým mechanismům; - porozumět komplexnímu postavení patologie v rámci léčebně preventivního procesu; - porovnat rozdíly etiologie chorobných stavů orgánových soustav; - připravit schéma strukturálních a funkčních změn způsobených zevními nebo vnitřními faktory. |
- porozumět terminologii a základním patofyziologickým mechanismům; - porozumět komplexnímu postavení patologie v rámci léčebně preventivního procesu; - porovnat rozdíly etiologie chorobných stavů orgánových soustav; - připravit schéma strukturálních a funkčních změn způsobených zevními nebo vnitřními faktory. |
Doporučená literatura
|
-
ANDRÁSI, I., MASÁR, O., PITR, K., BELEJOVÁ, H. Fyziologie a patologická fyziologie pro záchranáře. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2018.
-
BÁRTOVÁ, J. Přehled patologie. Praha: Karolinum, 2015.
-
DVOŘÁČKOVÁ, J., GAMRATOVÁ, M. Patologie v kostce: učební texty pro studenty bakalářského studia LF OU. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017.
-
HORÁČEK, J., VACULOVÁ J. Patologie: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014.
-
Kohout, P. Vybrané kapitoly z fyziologie, patofyziologie a klinické medicíny: Pro studijní program Nutriční terapie 2. vydání. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
-
MAČÁK, J. et al. Patologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2012.
-
NAIR, M. & PEATE, I. Patofyziologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2017.
-
PÁVKOVÁ GOLDBERGOVÁ, M. a kol. Patofyziologie v obrazech. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, 2016.
|