Vyučující
|
-
Macko Jozef, MUDr. Ph.D.
-
Vrlová Lenka, Mgr.
-
Hoffmannová Andrea, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Členění dětského věku pro účely neodkladné péče. Zvláštnosti anatomie a fyziologie v dětském věku. 2. Specifika diagnostiky v pediatrii. 3. Neonatologie, novorozenec s nízkou porodní hmotností, poruchy poporodní adaptace a jejich řešení. 4. Onemocnění dýchacího systému a akutní stavy u dětí: akutní záněty, astma bronchiale, alergie, respirační insuficience. 5. Onemocnění dýchacího systému a akutní stavy u dětí: aspirace, poranění a operace hrudníku. 6. Onemocnění dýchacího systému a akutní stavy u dětí: pneumonie, UVP. 7. Akutní onemocnění nosní, ušní a krční. 8. Onemocnění oběhového systému a akutní stavy u dětí: vrozené a získané srdeční vady, revmatická horečka. 9. Onemocnění oběhového systému a akutní stavy u dětí: dysrytmie a srdeční selhání. 10. Onemocnění krve a sleziny. Témata cvičení: 1. Vyšetření pacienta dětského věku: anamnéza, fyzikální vyšetření, přístrojový monitoring, specifika dětského věku. 2. Hodnocení vzhledu a chování dítěte, hodnocení stavu a potřeb kriticky nemocného dítěte, aktivní vyhledávání potřeb a jejich uspokojování. 3. Ošetřovatelská péče o novorozence s nízkou porodní hmotností. 4. Ošetřovatelská péče o děti s onemocněním dýchacích cest: onemocnění akutní - laryngitida, epiglotitida, bronchitida, status asthmaticus; respirační insuficience v dětském věku. 5. Ošetřovatelská péče o děti s onemocněním dýchacích cest: onemocnění chronická: astma bronchiale, respirační insuficience v dětském věku. 6. Ošetřovatelská péče o děti s onemocněním dýchacích cest: pneumonie, ošetřovatelská péče o dítě na UVP 7. Vady a nemoci uší u dětí. Cizí tělesa a poranění nosu uší. 8. Ošetřovatelská péče o dítě s revmatickou horečkou, specifika péče o dítě s vrozenou vývojovou vadou: VSD, ASD, AS, PS, TGA. 9. Ošetřovatelská péče o dítě s poruchou srdečního rytmu: bradykardie, tachykardie, hereditární aritmetické syndromy, nepravidelný srdeční rytmus. 10. Ošetřovatelská péče o dítě s onemocněním krve: anémie, leukémie a krvácivé stavy. Poranění sleziny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozpoznat projevy psychosomatických onemocnění v jednotlivých věkových kategoriích; - rozpoznat faktory, které se podílejí na správném vývoji dítěte; - rozlišit základní medicínské diagnózy u dětí; - rozpoznat sociální faktory a jejich vliv na vývoj zdravého i nemocného dítěte; - navrhnout obecný plán ošetřovatelské péče u dětí s určitou medicínskou diagnózou. |
- rozpoznat projevy psychosomatických onemocnění v jednotlivých věkových kategoriích; - rozpoznat faktory, které se podílejí na správném vývoji dítěte; - rozlišit základní medicínské diagnózy u dětí; - rozpoznat sociální faktory a jejich vliv na vývoj zdravého i nemocného dítěte; - navrhnout obecný plán ošetřovatelské péče u dětí s určitou medicínskou diagnózou. |
Odborné dovednosti |
---|
- posoudit potřeby nemocných dětí v různých věkových kategoriích; - realizovat ošetřovatelsko-terapeutický plánu u konkrétního nemocného; - užívat adekvátní komunikaci s dítětem; - spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu; - spolupracovat s rodiči a vychovateli. |
- posoudit potřeby nemocných dětí v různých věkových kategoriích; - realizovat ošetřovatelsko-terapeutický plánu u konkrétního nemocného; - užívat adekvátní komunikaci s dítětem; - spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu; - spolupracovat s rodiči a vychovateli. |
Doporučená literatura
|
-
FREMUTH, J., STOŽICKÝ, F., SÝKORA, J. Propedeutika dětského lékařství. Učební texty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021.
-
HUDÁKOVÁ, Z., ONDRIOVÁ, I., CINOVÁ, J. Kazuistiky z ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2024.
-
KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016.
-
LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén. 2014.
-
VOTRUBA, V. Kapitoly z dětské intenzivní péče. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2013.
|