Vyučující
|
-
Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Úvod do problematiky předmětu. 2. Etiologie a patogeneze vnitřních chorob. Přehled hlavních příznaků interních chorob. 3. Získávání údajů od pacienta. Anamnéza rodinná, sociální, farmakologická, osobní, alergická, gynekologická. Celkový stav nemocného, stav vědomí, tělesná teplota, nálezy na kůži. 4. Vyšetření hlavy a krku. Fyzikální vyšetření hrudníku. Fyzikální vyšetření břicha. Fyzikální vyšetření končetin se zaměřením na využití v interním lékařství. 5. Onemocnění srdce a cév: vrozené a získané srdeční vady, ischemická onemocnění srdce (akutní a chronická). 6. Onemocnění srdce a cév: dysrytmie, defibrilace, kardioverze, insuficience srdce a oběhu. 7. Onemocnění srdce a cév: onemocnění tepen, akutní tepenní uzávěr, onemocnění žil, akutní embolie, hypertenzní nemoc. 8. Onemocnění krve a krvetvorby - nemoci bílé krevní složky, leukémie, nemoci červené krevní složky. Témata cvičení: 1. Hodnocení pacienta, odebrání anamnézy, zhodnocení objektivních a subjektivních příznaků pacienta. 2. Fyzikální assessment I. - celkový stav, hlava, krk, hrudník. 3. Fyzikální assessment II. - končetiny, páteř, břicho, lymfatické uzliny a reflexy. 4. Příprava a péče o pacienta/ klienta před a po vyšetření I. - zobrazovací vyšetřovací metody radiodiagnostika, magnetická rezonance, ultrazvukové a radionuklidové vyšetřovací metody. 5. Příprava a péče o pacienta/klienta před a po vyšetření II. - elektrografické a funkční vyšetřovací metody. 6. Ošetřovatelská péče o pacienta s akutní a chronickou formou ICHS. 7. Ošetřovatelská péče o pacienta se srdečním selháním a arytmiemi. 8. Ošetřovatelská péče o pacienta s onemocněním cév a plicní embolii. 9. Ošetřovatelská péče o pacienty s anémií a trombocytopenií. 10. Ošetřovatelská péče o pacienty s leukémií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii a příznaky nemoci oběhového ústrojí, dýchacího ústrojí, pohybového aparátu; - popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění; - popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces a ošetřovatelské péči u pacientů s vybranými interními chorobami; - aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech; - používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice; - orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech. |
- popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii a příznaky nemoci oběhového ústrojí, dýchacího ústrojí, pohybového aparátu; - popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění; - popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces a ošetřovatelské péči u pacientů s vybranými interními chorobami; - aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech; - používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice; - orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech. |
Odborné dovednosti |
---|
- odebrat ošetřovatelskou anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta; - identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem; - podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta; - realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti; - aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer); - pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče; - poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi zdravotnického záchranáře; - edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké. |
- odebrat ošetřovatelskou anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta; - identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem; - podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta; - realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti; - aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer); - pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče; - poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi zdravotnického záchranáře; - edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké. |
Doporučená literatura
|
-
BULAVA, A. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2017.
-
Cetkovská, Petra. Kožní změny u interních onemocnění. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1004-4.
-
HALUZÍKOVÁ, J. Ošetřovatelství v interních oborech II.: odborný učební text ? skripta. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014.
-
KAČOROVÁ, J. Ošetřovatelství v interních oborech I.: odborný učební text ? skripta. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014.
-
KOLEK, V., KAŠÁK, V., VAŠÁKOVÁ, M. Pneumologie. 3. vyd. Praha: Maxdorf, 2017.
-
Kolektiv autorů. Kardiologie pro sestry: Obrázkový průvodce. Praha: Grada Publishing, 2013.
-
KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelská péče v diabetologii. Praha: Grada, 2015.
-
PEŘAN, D., CMOREJ P. CH., NESVADBA, M. Dušnost v prvním kontaktu. Praha: Grada, 2020.
-
SOVOVÁ, E., J. SEDLÁŘOVÁ a kol. Kardiologie pro obor ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2014.
-
ŠPIČÁK, Julius a kol. Novinky v gastroenterologii a hepatologii II.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0318-8.
-
ZELENÍKOVÁ, R., & SIKOROVÁ, L. Ošetřovatelský proces a dokumentování. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016.
|