Předmět: Komunitní péče

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Komunitní péče
Kód předmětu UZV/H3KOP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. Komunita jako klient, komunitní péče, komunitní ošetřovatelství. 2. Pojem zdraví v komunitním ošetřovatelství. Úloha primární, sekundární a terciální prevence v komunitní péči. 3. Vývoj komunitních služeb. 4. Ošetřovatelský proces v komunitě, klasifikační systém pro komunitní péči OMAHA. Využití ošetřovatelských modelů v komunitní péči. 5. Role a kompetence sester v komunitní péči. Aktivity sestry v rámci prevence poškození zdraví. Specifické pracovní podmínky sester v komunitní péči. 6. Domácí péče, definice, historie, úloha, výkony, technické, personální a provozní vybavení agentur DP, kompetence a vedení zdravotnické dokumentace. 7. Specifika komunitní péče o děti, ženu, rodinu. 8. Specifika komunitní péče o klienty s handicapem. Specifika komunitní péče v paliativní péči.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
- definovat pojmy primární a preventivní péče, komunitní péče, respitní péče, domácí paliativní péče; - vysvětlit systém domácí péče a rozdíl odbornosti 925 a 926; - vyjmenovat členy multidisciplinárního týmu pečujícího o osoby v komunitní péči; - zdůvodnit význam prevence, výchovy a poradenství v oblastech podpory zdraví a zdravého způsobu života u populace.
- definovat pojmy primární a preventivní péče, komunitní péče, respitní péče, domácí paliativní péče; - vysvětlit systém domácí péče a rozdíl odbornosti 925 a 926; - vyjmenovat členy multidisciplinárního týmu pečujícího o osoby v komunitní péči; - zdůvodnit význam prevence, výchovy a poradenství v oblastech podpory zdraví a zdravého způsobu života u populace.
Odborné dovednosti
- efektivně komunikovat a reagovat na potřeby člověka s omezenou soběstačností; - spolupracovat s rodinou pacienta klienta a odborníky; - doporučovat vhodné zdravotnické prostředky a edukovat v ošetřovatelských postupech pacienty i jiné osoby podílející se na péči; - poskytovat profesionální podporu, radu a pomoc pečujícím o svého blízkého v domácí péči; - připravit preventivní program v oblasti podpory zdraví pro širokou populaci.
- efektivně komunikovat a reagovat na potřeby člověka s omezenou soběstačností; - spolupracovat s rodinou pacienta klienta a odborníky; - doporučovat vhodné zdravotnické prostředky a edukovat v ošetřovatelských postupech pacienty i jiné osoby podílející se na péči; - poskytovat profesionální podporu, radu a pomoc pečujícím o svého blízkého v domácí péči; - připravit preventivní program v oblasti podpory zdraví pro širokou populaci.
Doporučená literatura
  • DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů. Praha: Grada, 2012.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi.. Praha: Portál, 2015.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • ŠPATENKOVÁ, N., & SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015.
  • TÓTHOVÁ, V. Prevence obezity a nadváhy u romské minority v komunitním ošetřovatelství. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016.
  • WEHNER, L., & SCHWINGHAMMER, Y. Smyslová aktivizace. Praha: Grada, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr