Vyučující
|
-
Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1. Komunita jako klient, komunitní péče, komunitní ošetřovatelství. 2. Pojem zdraví v komunitním ošetřovatelství. Úloha primární, sekundární a terciální prevence v komunitní péči. 3. Vývoj komunitních služeb. 4. Ošetřovatelský proces v komunitě, klasifikační systém pro komunitní péči OMAHA. Využití ošetřovatelských modelů v komunitní péči. 5. Role a kompetence sester v komunitní péči. Aktivity sestry v rámci prevence poškození zdraví. Specifické pracovní podmínky sester v komunitní péči. 6. Domácí péče, definice, historie, úloha, výkony, technické, personální a provozní vybavení agentur DP, kompetence a vedení zdravotnické dokumentace. 7. Specifika komunitní péče o děti, ženu, rodinu. 8. Specifika komunitní péče o klienty s handicapem. Specifika komunitní péče v paliativní péči.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- definovat pojmy primární a preventivní péče, komunitní péče, respitní péče, domácí paliativní péče; - vysvětlit systém domácí péče a rozdíl odbornosti 925 a 926; - vyjmenovat členy multidisciplinárního týmu pečujícího o osoby v komunitní péči; - zdůvodnit význam prevence, výchovy a poradenství v oblastech podpory zdraví a zdravého způsobu života u populace. |
- definovat pojmy primární a preventivní péče, komunitní péče, respitní péče, domácí paliativní péče; - vysvětlit systém domácí péče a rozdíl odbornosti 925 a 926; - vyjmenovat členy multidisciplinárního týmu pečujícího o osoby v komunitní péči; - zdůvodnit význam prevence, výchovy a poradenství v oblastech podpory zdraví a zdravého způsobu života u populace. |
Odborné dovednosti |
---|
- efektivně komunikovat a reagovat na potřeby člověka s omezenou soběstačností; - spolupracovat s rodinou pacienta klienta a odborníky; - doporučovat vhodné zdravotnické prostředky a edukovat v ošetřovatelských postupech pacienty i jiné osoby podílející se na péči; - poskytovat profesionální podporu, radu a pomoc pečujícím o svého blízkého v domácí péči; - připravit preventivní program v oblasti podpory zdraví pro širokou populaci. |
- efektivně komunikovat a reagovat na potřeby člověka s omezenou soběstačností; - spolupracovat s rodinou pacienta klienta a odborníky; - doporučovat vhodné zdravotnické prostředky a edukovat v ošetřovatelských postupech pacienty i jiné osoby podílející se na péči; - poskytovat profesionální podporu, radu a pomoc pečujícím o svého blízkého v domácí péči; - připravit preventivní program v oblasti podpory zdraví pro širokou populaci. |
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů. Praha: Grada, 2012.
-
PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi.. Praha: Portál, 2015.
-
SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, 2012.
-
ŠPATENKOVÁ, N., & SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015.
-
TÓTHOVÁ, V. Prevence obezity a nadváhy u romské minority v komunitním ošetřovatelství. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016.
-
WEHNER, L., & SCHWINGHAMMER, Y. Smyslová aktivizace. Praha: Grada, 2013.
|