Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Zdraví, aspekty zdraví, determinanty zdraví. Ochrana a podpora zdraví, prevence nemocí. 2. Nerovnosti ve zdraví, rovnost ve zdraví, rovnost v poskytování zdravotní péče. Mezinárodní dokumenty týkající se ochrany a podpory zdraví, zdraví 21, zdraví 2020. 3. Veřejné zdravotnictví - zaměření, náplň, součásti, realizace v praxi, legislativa. 4. Výchova ke zdraví - definice a náplň oboru, cíle, metody a formy práce. Životní prostředí a zdraví a preventivní opatření na ochranu zdraví populace včetně seniorů. Epidemiologie infekčních a neinfekčních nemocí. 5. Hygiena. Hygiena práce - definice a náplň oboru, cíle, metody a formy práce, zdravotní rizika ve zdravotnictví a jejich prevence. Hygiena životního prostředí. Hygiena výživy - náplň oboru, cíle, metody a formy práce. Hygiena zdravotnických zařízení. Témata seminářů: 1. Intervenční program zaměřený na životní a pracovní podmínky a způsob života. 2. Výchova ke zdraví - práce se skupinou. Metody výchovy ke zdraví. 3. Práce sestry v oblasti protiepidemických opatření. Práce sestry v oblasti výchova ke zdraví v komunitách. 4. Hodnocení zdravotních rizik při práci ve zdravotnictví, kategorizace prací, lékařské preventivní prohlídky. 5. Protiepidemická opatření v praxi. Manipulace s prádlem a odpady ve zdravotnickém zařízení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat a popsat formy prevence; - charakterizovat péči o zdraví a programy podpory zdraví WHO; - vysvětlit systém poskytování zdravotní péče a její financování v ČR a ve světě; - popsat metody a způsoby hodnocení zdravotního stavu obyvatelstva; - charakterizovat legislativu související s veřejným zdravotnictvím; - popsat význam a funkci všech velkých světových organizací profilujících se ve veřejném zdravotnictví; - vysvětlit potřebu a kontinuitu vzdělávání ve zdravotnictví. |
- vyjmenovat a popsat formy prevence; - charakterizovat péči o zdraví a programy podpory zdraví WHO; - vysvětlit systém poskytování zdravotní péče a její financování v ČR a ve světě; - popsat metody a způsoby hodnocení zdravotního stavu obyvatelstva; - charakterizovat legislativu související s veřejným zdravotnictvím; - popsat význam a funkci všech velkých světových organizací profilujících se ve veřejném zdravotnictví; - vysvětlit potřebu a kontinuitu vzdělávání ve zdravotnictví. |
Odborné dovednosti |
---|
- vypracovat intervenční program zaměřený na odstranění/snížení rizikových faktorů zdraví; - provádět výchovu ke zdraví ve skupině i v komunitách v rámci primární, sekundární a terciární výchovy ke zdraví (nekouření - odvykání kouření, zdravé stravování, pohybová aktivita, prevence závislostí, účast na preventivních prohlídkách, zdravé rodičovství, prevence sexuálně přenosných nemocí aj.); - relizovat protiepidemických opatření. |
- vypracovat intervenční program zaměřený na odstranění/snížení rizikových faktorů zdraví; - provádět výchovu ke zdraví ve skupině i v komunitách v rámci primární, sekundární a terciární výchovy ke zdraví (nekouření - odvykání kouření, zdravé stravování, pohybová aktivita, prevence závislostí, účast na preventivních prohlídkách, zdravé rodičovství, prevence sexuálně přenosných nemocí aj.); - relizovat protiepidemických opatření. |
Doporučená literatura
|
-
Časopis Central European Journal of Public Health, 2008-2024. .
-
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví v znění platných předpisů. .
-
Hamplová, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2019.
-
MÜLLEROVÁ, D. et al. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014.
-
ŠULCOVÁ, M. Veřejné zdravotnictví: učební texty pro zdravotnické obory. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2018.
|