Vyučující
|
-
Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1. Základní pojmový aparát užívaný v souvislosti s multikulturní problematikou. 2. Multikulturalismus, transkulturalismus. 3. Etnocentrismus. Kulturní šok. 4. Národnostní složení obyvatel ČR, vývoj. 5. Postoj majority ČR ke kulturní diverzitě. Témata cvičení: 1. Systémy zdravotnické a zdravotní péče o cizince v ČR, v zahraničí. Podmínky poskytování zdravotní péče v ČR. Etické aspekty poskytování kulturně ohleduplné péče. 2. Metody zkoumání v transkulturním prostředí. Teorie kulturně shodné péče dle Leiningerové. Model Camphiny-Bacote. 3. Komunikační, jazykové a kulturní bariéry v multikulturním prostředí. Kulturní způsobilost zdravotnického pracovníka. 4. Charakteristika vybraných etnik žijících v ČR. 5. Charakteristika vybraných etnik žijících v ČR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- znát základní pojmosloví v oblasti problematiky transkulturní péče, fáze kulturního šoku, metody zkoumání v transkulturním prostředí, pojmy kulturní tolerance a kulturní ohleduplnost, modely kulturně ohleduplné péče; - znát vědecké přístupy ke zkoumání problematiky minorit a menšin; - popsat poskytování kulturně ohleduplné péče jedincům jiných národností a kultur. |
- znát základní pojmosloví v oblasti problematiky transkulturní péče, fáze kulturního šoku, metody zkoumání v transkulturním prostředí, pojmy kulturní tolerance a kulturní ohleduplnost, modely kulturně ohleduplné péče; - znát vědecké přístupy ke zkoumání problematiky minorit a menšin; - popsat poskytování kulturně ohleduplné péče jedincům jiných národností a kultur. |
Odborné dovednosti |
---|
- aplikovat modely pro poskytování kulturně ohleduplné péče minoritám v ošetřovatelském procesu, využívá získaných vědomostí při získávání informací o nemocných a péči o ně; - komunikovat se členy minorit a etnik s ohledem na jejich odlišnosti; - argumentovat s laickou i odbornou veřejností o problematice transkulturní diverzity v ošetřovatelské péči. |
- aplikovat modely pro poskytování kulturně ohleduplné péče minoritám v ošetřovatelském procesu, využívá získaných vědomostí při získávání informací o nemocných a péči o ně; - komunikovat se členy minorit a etnik s ohledem na jejich odlišnosti; - argumentovat s laickou i odbornou veřejností o problematice transkulturní diverzity v ošetřovatelské péči. |
Doporučená literatura
|
-
GIGER, J. N.v. Transcultural nursing: assessment & interventions. 6 vyd.. St. Louis: Elsevier, 2012.
-
HÁJEK, M., BAHBOUH, CH. Muslimský pacient: principy diagnostiky, terapie a komunikace: manuál o zásadách medicínského přístupu pro české či slovenské lékaře a zdravotníky praktikující v zemích islámu. Praha: Grada, 2016.
-
HLADÍK, J. Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014.
-
HOLUBOVÁ, A., MICHÁLKOVÁ, H. Multikulturní ošetřovatelství: Vietnamská komunita a synovská oddanost. Diagnóza v ošetřovatelství, 8(4), 2012. 2012.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi I. Praha: Grada, 2013.
-
OLIŠAROVÁ, V., TÓTHOVÁ, V., TOUMOVÁ, K. Teoretická a filozofická východiska problematiky menšin v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. et al. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2016.
|