Předmět: Základy pedagogiky a edukace

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Základy pedagogiky a edukace
Kód předmětu UZV/H1ZPE
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. Předmět pedagogika a edukace, vymezení základní terminologie. 2. Pedagogické zásady výchovného působení. Složky výchovy. 3. Didaktika v ošetřovatelství. 4. Výukové metody, edukační konstrukty, edukační cíle. 5. Pojetí pedagogiky v moderní společnosti. Význam pedagogiky ve zdravotnictví. 6. Edukační proces a jeho fáze. Faktory ovlivňující edukaci. 7. Zdravotnický záchranář v roli lektora, osobnost edukátora. Témata cvičení: 1. Didaktické metody. 2. Didaktické pomůcky. 3. Příprava edukačního projektu. 4. Prezentace edukačních programů. 5. Prezentace edukačních programů. 6. Prezentace edukačních programů. 7. Prezentace edukačních programů.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
- používat terminologii z oblasti pedagogiky a edukace; - specifikovat výhody a nevýhody jednotlivých výukových metod; - objasnit význam didaktiky v edukaci a popsat fáze edukačního procesu; - popsat specifika přístupu k matkám, seniorům, dětem a osobám s poruchou smyslů během edukace; - předpovídat překážky edukace ze strany edukanta, ale i edukátora.
- používat terminologii z oblasti pedagogiky a edukace; - specifikovat výhody a nevýhody jednotlivých výukových metod; - objasnit význam didaktiky v edukaci a popsat fáze edukačního procesu; - popsat specifika přístupu k matkám, seniorům, dětem a osobám s poruchou smyslů během edukace; - předpovídat překážky edukace ze strany edukanta, ale i edukátora.
Odborné dovednosti
- zvolit vhodné výukové metody při edukaci pacienta; - aplikovat didaktické zásady při edukaci v podmínkách klinické praxe; - realizovat edukaci u seniorů s ohledem na specifika jejich potřeb.
- zvolit vhodné výukové metody při edukaci pacienta; - aplikovat didaktické zásady při edukaci v podmínkách klinické praxe; - realizovat edukaci u seniorů s ohledem na specifika jejich potřeb.
Doporučená literatura
  • DUŠOVÁ, B., HERMANNOVÁ, M., JANÍKOVÁ, E., SALOŇOVÁ, R. Edukace v porodní asistenci. Praha: Grada, 2019.
  • GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada, 2017.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. Trenčín: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr