Předmět: Teorie ošetřovatelství

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Teorie ošetřovatelství
Kód předmětu UZV/H1TEO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Galačová Veronika, Mgr.
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: Vymezení základní ošetřovatelské terminologie (1 h.). Ošetřovatelství jako umění a vědní obor. Postavení ošetřovatelství v systému věd (1 h.). Vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského školství u nás a ve světě, historie (1 h.). Koncepce českého ošetřovatelství (obecná charakteristika) (1 h.). Legislativní předpisy a normy vztahující se ke kvalifikaci nelékařských zdravotnických pracovníků (1 h.). Vzdělávání v oboru ošetřovatelství a jiných nelékařských zdravotnických oborů (1 h.). Akreditace vzdělávacích programů nelékařských zdravotnických oborů (1 h.). Národní registr zdravotnických pracovníků (1 h.). Profesní národní a mezinárodní organizace sester a jiných nelékařských zdravotnických pracovníků, význam pro rozvoj oboru a profese (1 h.). Klasifikační systémy v ošetřovatelství (1 h.). Konceptuální modely, teorie, pojmy konceptuálních modelů. Nejznámější konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství, jejich charakteristika (1 h.). Filozofie multikultularismu. Definice základních pojmů multikultury. Cizinci v ČR. Základní premisy multikulturní ošetřovatelské péče (1 h.). Kulturní šok, fáze kulturního šoku, jeho dopad na zdraví člověka a na poskytovanou ošetřovatelskou péči (1 h.). Komunikační karty pro pacienty cizince a zdravotníky (MZ ČR), zvláštnosti komunikace (1 h.). Semináře: Cíle ošetřovatelství. Charakteristické rysy moderního ošetřovatelství (1 h.). Významné osobnosti ošetřovatelství. Muži v ošetřovatelství (2 h.). Koncepce ošetřovatelství 2021 (1 h.). Regulace zdravotnického povolání. Národní ošetřovatelské postupy. NIKEZ (1 h.). Kvalifikační standard Zdravotnické záchranářství a jiných nelékařských zdravotnických oborů (1 h.). Celoživotní vzdělávání, specializační vzdělávání v ošetřovatelství a jiných nelékařských zdravotnických oborech (1 h.). Kompetence zdravotnického záchranáře, týmová spolupráce a odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče (1 h.). Využití konceptuálních modelů v praxi (1 h.). Zvláštnosti ošetřovatelské péče o klienta odlišné kultury (jiné národnosti, etnika, jiného jazyka, náboženství atd.) (1 h.). Kulturní odlišnosti u vybraných minoritních skupin (např. Ukrajinců, asijských národů včetně vietnamského etnika, muslimů) (1 h.). Novinky a aktuální informace v ošetřovatelství. Evaluace předmětu (1 h.). Exkurze (2 h. - dle možností).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 32 hodin za semestr
  • Exkurze - 10 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát terminologii z oblasti ošetřovatelství
znát terminologii z oblasti ošetřovatelství
vyjmenovat cíle a charakteristické rysy současného ošetřovatelství
vyjmenovat cíle a charakteristické rysy současného ošetřovatelství
popsat historický vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského vzdělávání
popsat historický vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského vzdělávání
rozlišit kvalifikační a specializační vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků
rozlišit kvalifikační a specializační vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků
vysvětlit význam profesních národních a mezinárodních organizací
vysvětlit význam profesních národních a mezinárodních organizací
specifikovat konceptuální modely nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi
specifikovat konceptuální modely nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi
předpovídat překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury
předpovídat překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury
Odborné dovednosti
realizovat ve své oblasti ošetřovatelskou péči v souladu s vyhláškou č. 55/2011 Sb. v aktuálním znění
realizovat ve své oblasti ošetřovatelskou péči v souladu s vyhláškou č. 55/2011 Sb. v aktuálním znění
používat Národní ošetřovatelské postupy v klinické praxi
používat Národní ošetřovatelské postupy v klinické praxi
zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta
zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta
spolupracovat při poskytování ošetřovatelské péče s dalšími členy multidisciplinárního týmu
spolupracovat při poskytování ošetřovatelské péče s dalšími členy multidisciplinárního týmu
poskytovat kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči a respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území ČR
poskytovat kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči a respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území ČR
realizovat v praxi ošetřovatelskou péči orientovanou na konkrétního pacienta
realizovat v praxi ošetřovatelskou péči orientovanou na konkrétního pacienta
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRABELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelské péče pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada, 2018.
  • KAZIMOUR, I. Historie českého zdravotnictví. Praha: Martin Koláček, 2016.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4732-244.
  • MZČR. NIKEZ. Praha: MZČR. 2025.
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. vyd.. Praha: Grada, 2018.
  • STRNADOVÁ, A., HLADÍKOVÁ, L., HOFŠTETROVÁ KNOTKOVÁ, M. et al. Koncepce ošetřovatelství 2021. Praha: MZ ČR, 2021.
  • TÓTHOVÁ, V., & POSPÍŠILOVÁ, E. Vývoj vybraných ošetřovatelských postupů. Od nejstarších dob po současnost. Praha: Triton, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr