|
Vyučující
|
-
Galačová Veronika, Mgr.
-
Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: Vymezení základní ošetřovatelské terminologie (1 h.). Ošetřovatelství jako umění a vědní obor. Postavení ošetřovatelství v systému věd (1 h.). Vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského školství u nás a ve světě, historie (1 h.). Koncepce českého ošetřovatelství (obecná charakteristika) (1 h.). Legislativní předpisy a normy vztahující se ke kvalifikaci nelékařských zdravotnických pracovníků (1 h.). Vzdělávání v oboru ošetřovatelství a jiných nelékařských zdravotnických oborů (1 h.). Akreditace vzdělávacích programů nelékařských zdravotnických oborů (1 h.). Národní registr zdravotnických pracovníků (1 h.). Profesní národní a mezinárodní organizace sester a jiných nelékařských zdravotnických pracovníků, význam pro rozvoj oboru a profese (1 h.). Klasifikační systémy v ošetřovatelství (1 h.). Konceptuální modely, teorie, pojmy konceptuálních modelů. Nejznámější konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství, jejich charakteristika (1 h.). Filozofie multikultularismu. Definice základních pojmů multikultury. Cizinci v ČR. Základní premisy multikulturní ošetřovatelské péče (1 h.). Kulturní šok, fáze kulturního šoku, jeho dopad na zdraví člověka a na poskytovanou ošetřovatelskou péči (1 h.). Komunikační karty pro pacienty cizince a zdravotníky (MZ ČR), zvláštnosti komunikace (1 h.). Semináře: Cíle ošetřovatelství. Charakteristické rysy moderního ošetřovatelství (1 h.). Významné osobnosti ošetřovatelství. Muži v ošetřovatelství (2 h.). Koncepce ošetřovatelství 2021 (1 h.). Regulace zdravotnického povolání. Národní ošetřovatelské postupy. NIKEZ (1 h.). Kvalifikační standard Zdravotnické záchranářství a jiných nelékařských zdravotnických oborů (1 h.). Celoživotní vzdělávání, specializační vzdělávání v ošetřovatelství a jiných nelékařských zdravotnických oborech (1 h.). Kompetence zdravotnického záchranáře, týmová spolupráce a odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče (1 h.). Využití konceptuálních modelů v praxi (1 h.). Zvláštnosti ošetřovatelské péče o klienta odlišné kultury (jiné národnosti, etnika, jiného jazyka, náboženství atd.) (1 h.). Kulturní odlišnosti u vybraných minoritních skupin (např. Ukrajinců, asijských národů včetně vietnamského etnika, muslimů) (1 h.). Novinky a aktuální informace v ošetřovatelství. Evaluace předmětu (1 h.). Exkurze (2 h. - dle možností).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 32 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát terminologii z oblasti ošetřovatelství |
| znát terminologii z oblasti ošetřovatelství |
| vyjmenovat cíle a charakteristické rysy současného ošetřovatelství |
| vyjmenovat cíle a charakteristické rysy současného ošetřovatelství |
| popsat historický vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského vzdělávání |
| popsat historický vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského vzdělávání |
| rozlišit kvalifikační a specializační vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků |
| rozlišit kvalifikační a specializační vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků |
| vysvětlit význam profesních národních a mezinárodních organizací |
| vysvětlit význam profesních národních a mezinárodních organizací |
| specifikovat konceptuální modely nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi |
| specifikovat konceptuální modely nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi |
| předpovídat překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury |
| předpovídat překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat ve své oblasti ošetřovatelskou péči v souladu s vyhláškou č. 55/2011 Sb. v aktuálním znění |
| realizovat ve své oblasti ošetřovatelskou péči v souladu s vyhláškou č. 55/2011 Sb. v aktuálním znění |
| používat Národní ošetřovatelské postupy v klinické praxi |
| používat Národní ošetřovatelské postupy v klinické praxi |
| zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta |
| zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta |
| spolupracovat při poskytování ošetřovatelské péče s dalšími členy multidisciplinárního týmu |
| spolupracovat při poskytování ošetřovatelské péče s dalšími členy multidisciplinárního týmu |
| poskytovat kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči a respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území ČR |
| poskytovat kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči a respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území ČR |
| realizovat v praxi ošetřovatelskou péči orientovanou na konkrétního pacienta |
| realizovat v praxi ošetřovatelskou péči orientovanou na konkrétního pacienta |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Známkou |
| Známkou |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRABELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelské péče pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada, 2018.
-
KAZIMOUR, I. Historie českého zdravotnictví. Praha: Martin Koláček, 2016.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4732-244.
-
MZČR. NIKEZ. Praha: MZČR. 2025.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. vyd.. Praha: Grada, 2018.
-
STRNADOVÁ, A., HLADÍKOVÁ, L., HOFŠTETROVÁ KNOTKOVÁ, M. et al. Koncepce ošetřovatelství 2021. Praha: MZ ČR, 2021.
-
TÓTHOVÁ, V., & POSPÍŠILOVÁ, E. Vývoj vybraných ošetřovatelských postupů. Od nejstarších dob po současnost. Praha: Triton, 2015.
|