Vyučující
|
-
Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
-
Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: Vymezení základní ošetřovatelské terminologie. Ošetřovatelství jako umění a vědní obor. Postavení ošetřovatelství v systému věd. Vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského školství u nás a ve světě, historie. Koncepce českého ošetřovatelství (obecná charakteristika). Legislativní předpisy a normy vztahující se ke kvalifikaci nelékařských zdravotnických pracovníků. Vzdělávání v oboru ošetřovatelství a jiných nelékařských zdravotnických oborů. Akreditace vzdělávacích programů nelékařských zdravotnických oborů. Národní registr zdravotnických pracovníků. NIKEZ. Profesní národní a mezinárodní organizace sester, význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství a profese. Klasifikační modely v ošetřovatelství. Konceptuální modely, teorie, pojmy konceptuálních modelů. Nejznámější konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství, jejich charakteristika. Filozofie multikultularismu. Definice základních pojmů multikultury. Cizinci v ČR. Základní premisy multikulturní ošetřovatelské péče. Kulturní šok, fáze kulturního šoku, jeho dopad na zdraví člověka a na poskytovanou ošetřovatelskou péči. Komunikační karty pro pacienty cizince a zdravotníky (MZ ČR), zvláštnosti komunikace. Témata seminářů: Cíle ošetřovatelství. Charakteristické rysy moderního ošetřovatelství. Významné osobnosti ošetřovatelství. Muži v ošetřovatelství. Koncepce ošetřovatelství 2021. Regulace zdravotnického povolání. Národní ošetřovatelské postupy. Kvalifikační standard Zdravotnické záchranářství a jiných nelékařských zdravotnických oborů. Celoživotní vzdělávání, specializační vzdělávání v ošetřovatelství a jiných nelékařských zdravotnických oborech. Kompetence zdravotnického záchranáře, týmová spolupráce a odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče. Zvláštnosti ošetřovatelské péče o klienta odlišné kultury (jiné národnosti, etnika, jiného jazyka, náboženství atd.). Komunikační karty pro pacienty cizince a zdravotníky (MZ ČR), zvláštnosti komunikace. Novinky a aktuální informace v ošetřovatelství. Evaluace předmětu. Exkurze (dle možností). Cíle ošetřovatelství. Charakteristické rysy moderního ošetřovatelství. Významné osobnosti ošetřovatelství. Koncepce ošetřovatelství 2021. Kvalifikační standard Zdravotnické záchranářství. Národní ošetřovatelské postupy. Specializační vzdělávání, celoživotní vzdělávání v ošetřovatelství. Kompetence zdravotnického záchranáře, týmová spolupráce a odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče. Zvláštnosti ošetřovatelské péče o klienta odlišné kultury (jiné národnosti, etnika, jiného jazyka, náboženství atd.), zvláštnosti komunikace. Minority v České republice. Češi pohledem cizinců. Specifika ošetřovatelské péče u pacientů Romů. Kulturní odlišnosti národů bývalého Sov. svazu. Kulturní odlišnosti asijských národů včetně vietnamského etnika. Zvláštnosti ošetřovatelské péče o muslimského klienta. Novinky a aktuální informace v ošetřovatelství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 32 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat terminologii z oblasti ošetřovatelství |
používat terminologii z oblasti ošetřovatelství |
vyjmenovat cíle a charakteristické rysy současného ošetřovatelství |
vyjmenovat cíle a charakteristické rysy současného ošetřovatelství |
popsat historický vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského vzdělávání |
popsat historický vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského vzdělávání |
rozlišit kvalifikační a specializační vzdělávání sester |
rozlišit kvalifikační a specializační vzdělávání sester |
vysvětlit význam profesních národních a mezinárodních sesterských organizací |
vysvětlit význam profesních národních a mezinárodních sesterských organizací |
specifikovat konceptuální modely nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi |
specifikovat konceptuální modely nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi |
předpovídat překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury |
předpovídat překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat ošetřovatelskou péči v souladu s vyhláškou č. 55/2011 Sb. v aktuálním znění |
realizovat ošetřovatelskou péči v souladu s vyhláškou č. 55/2011 Sb. v aktuálním znění |
používat Národní ošetřovatelské postupy v klinické praxi |
používat Národní ošetřovatelské postupy v klinické praxi |
zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta |
zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta |
spolupracovat při poskytování ošetřovatelské péče s dalšími členy multidisciplinárního týmu |
spolupracovat při poskytování ošetřovatelské péče s dalšími členy multidisciplinárního týmu |
poskytovat kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči a respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území ČR |
poskytovat kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči a respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území ČR |
používat v praxi ošetřovatelskou péči orientovanou na konkrétního pacienta |
používat v praxi ošetřovatelskou péči orientovanou na konkrétního pacienta |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRABELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelské péče pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada, 2018.
-
KAZIMOUR, I. Historie českého zdravotnictví. Praha: Martin Koláček, 2016.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4732-244.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. vyd.. Praha: Grada, 2018.
-
STRNADOVÁ, A., HLADÍKOVÁ, L., HOFŠTETROVÁ KNOTKOVÁ, M. et al. Koncepce ošetřovatelství 2021. Praha: MZ ČR, 2021.
-
TÓTHOVÁ, V., & POSPÍŠILOVÁ, E. Vývoj vybraných ošetřovatelských postupů. Od nejstarších dob po současnost. Praha: Triton, 2015.
|