Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Duševní hygiena, její základní vymezení a principy. - Sestra v domácí a hospicové péči. Osobnost sestry - respekt před životem a umíráním. Zdroje stresu v paliativní péči. Moje role v paliativní péči. - Stres. Strategie zvládání stresu. - Frustrace a reakce na frustraci. - Burn-out syndrom. Prevence ztráty nadšení. - Protektivní faktory ve vztahu k syndromu vyhoření - chování, time-management, interní lokalizace kontroly, "flow", "well-being", "self-effiicacy", ego kompetence, řešení konfliktů a TA atd. - Zdravý životní styl - životospráva, spánek, pohybová aktivita. - Rodinná resilience. Strategie zvládání zátěže v rodině. Osobnost rodiče, rodičovská výchova. - Postoje a hodnoty v životě člověka. Smysluplnost života, pozitivní myšlení. Životní spokojenost. Sociální opora - sestry, na pracovišti, u pacienta. - Role zaměstnavatele v prevenci stresu a burn-out syndromu. Péče o tým poskytující paliativní péči - supervize, odborná péče apod. - Sebezkušenostní cvičení. - Relaxační metody. Nácvik. - Tvorba portfolia studenta "Psychohygiena sestry", které bude obsahovat: student vypracuje koláž na téma "Maličkosti, které podporují moji osobní resilienci"; krátké eseje - sebereflexe např. na téma: "Vulnerabilita (zranitelnost) v profesi sestry", "Zdroje odolnosti mé rodiny", "Strategie zvládání zátěže (moje, v profesi sestry)", "Osobnost rodičů", "Moje sociální opora" ap.; týmová spolupráce: 1. "Vytvoření preventivního programu pro sestry". 2. "Vytvoření edukačního letáčku pro pacienty".
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 21 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit terminologii související s pojmy "stres", "frustrace", "vyhoření" |
vymezit terminologii související s pojmy "stres", "frustrace", "vyhoření" |
definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu |
definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu |
popsat význam duševní hygieny u pacientů a duševní hygieny na pracovišti |
popsat význam duševní hygieny u pacientů a duševní hygieny na pracovišti |
vysvětlit koncept sociální opory v psychologii a medicíně |
vysvětlit koncept sociální opory v psychologii a medicíně |
charakterizovat psychologické aspekty práce sestry v domácí a hospicové péči |
charakterizovat psychologické aspekty práce sestry v domácí a hospicové péči |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě, na pracovišti a u pacientů |
aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě, na pracovišti a u pacientů |
vyhledat relevantní informace v dostupných elektronických databázích |
vyhledat relevantní informace v dostupných elektronických databázích |
sestavit preventivní program pro sestry a v rámci týmové spolupráce navrhnout edukační letáček pro pacienty |
sestavit preventivní program pro sestry a v rámci týmové spolupráce navrhnout edukační letáček pro pacienty |
rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie |
rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie |
integrovat time management do profesního i osobního života |
integrovat time management do profesního i osobního života |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BLATNÝ M. (ed.). Osobní pohoda a osobnost v celoživotní perspektivě. Praha: Academia, 2020.
-
BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
-
BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. Dětská paliativní péče. Praha: Grada, 2019.
-
DEBSKA, G., KADUČÁKOVÁ, H., KRÁTKÁ, A., PASEK, M. Assessment of Psychological Burden and Occupational Burnout in Nurses Working in Intensive Care Units in Poland, Slovakia and the Czech Republic. Wienna: Gap Vienna. Clinical Social Work and Health Intervention, 2019.
-
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
-
KŘIVOHLAVÝ. J., PEČENKOVÁ. J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres. Praha: Grada, 2010.
-
KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014.
-
KURUCOVÁ, R. Zátěž pečovatele: posuzování, diagnostika, intervence a prevence v péči o nevyléčitelně nemocné. Praha: Portál, 2016.
-
PEŠEK, R., PRAŠKO, J. Syndrom vyhoření - jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Praha: Pasparta, 2016.
-
RAUDENSKÁ, J., JAVŮRKOVÁ, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011.
|