Předmět: Psychohygiena sestry

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Psychohygiena sestry
Kód předmětu UZV/DPPSY
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šalenová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Semináře - Duševní hygiena, její základní vymezení a principy. - Sestra v domácí a hospicové péči. Osobnost sestry - respekt před životem a umíráním. Zdroje stresu v paliativní péči. Moje role v paliativní péči. - Stres. Strategie zvládání stresu. - Frustrace a reakce na frustraci. - Burn-out syndrom. Prevence ztráty nadšení. - Protektivní faktory ve vztahu k syndromu vyhoření - chování, time-management, interní lokalizace kontroly, "flow", "well-being", "self-effiicacy", ego kompetence, řešení konfliktů a TA atd. - Zdravý životní styl - životospráva, spánek, pohybová aktivita. - Rodinná resilience. Strategie zvládání zátěže v rodině. Osobnost rodiče, rodičovská výchova. - Postoje a hodnoty v životě člověka. Smysluplnost života, pozitivní myšlení. Životní spokojenost. Sociální opora - sestry, na pracovišti, u pacienta. - Role zaměstnavatele v prevenci stresu a burn-out syndromu. Péče o tým poskytující paliativní péči - supervize, odborná péče apod. - Sebezkušenostní cvičení. - Relaxační metody. Nácvik. - Tvorba portfolia studenta "Psychohygiena sestry", které bude obsahovat: student vypracuje koláž na téma "Maličkosti, které podporují moji osobní resilienci"; krátké eseje - sebereflexe např. na téma: "Vulnerabilita (zranitelnost) v profesi sestry", "Zdroje odolnosti mé rodiny", "Strategie zvládání zátěže (moje, v profesi sestry)", "Osobnost rodičů", "Moje sociální opora" ap.; týmová spolupráce: 1. "Vytvoření preventivního programu pro sestry". 2. "Vytvoření edukačního letáčku pro pacienty".

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 21 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit terminologii související s pojmy "stres", "frustrace", "vyhoření"
vymezit terminologii související s pojmy "stres", "frustrace", "vyhoření"
definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu
definovat protektivní faktory ve vztahu k burn-out syndromu
popsat význam duševní hygieny u pacientů a duševní hygieny na pracovišti
popsat význam duševní hygieny u pacientů a duševní hygieny na pracovišti
vysvětlit koncept sociální opory v psychologii a medicíně
vysvětlit koncept sociální opory v psychologii a medicíně
charakterizovat psychologické aspekty práce sestry v domácí a hospicové péči
charakterizovat psychologické aspekty práce sestry v domácí a hospicové péči
Odborné dovednosti
aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě, na pracovišti a u pacientů
aplikovat nabyté dovednosti z oblasti duševní hygieny ve svém životě, na pracovišti a u pacientů
vyhledat relevantní informace v dostupných elektronických databázích
vyhledat relevantní informace v dostupných elektronických databázích
sestavit preventivní program pro sestry a v rámci týmové spolupráce navrhnout edukační letáček pro pacienty
sestavit preventivní program pro sestry a v rámci týmové spolupráce navrhnout edukační letáček pro pacienty
rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie
rozpoznat zátěžové situace a užívat vhodné copingové strategie
integrovat time management do profesního i osobního života
integrovat time management do profesního i osobního života
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • BLATNÝ M. (ed.). Osobní pohoda a osobnost v celoživotní perspektivě. Praha: Academia, 2020.
  • BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
  • BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. Dětská paliativní péče. Praha: Grada, 2019.
  • DEBSKA, G., KADUČÁKOVÁ, H., KRÁTKÁ, A., PASEK, M. Assessment of Psychological Burden and Occupational Burnout in Nurses Working in Intensive Care Units in Poland, Slovakia and the Czech Republic. Wienna: Gap Vienna. Clinical Social Work and Health Intervention, 2019.
  • KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
  • KŘIVOHLAVÝ. J., PEČENKOVÁ. J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres. Praha: Grada, 2010.
  • KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014.
  • KURUCOVÁ, R. Zátěž pečovatele: posuzování, diagnostika, intervence a prevence v péči o nevyléčitelně nemocné. Praha: Portál, 2016.
  • PEŠEK, R., PRAŠKO, J. Syndrom vyhoření - jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Praha: Pasparta, 2016.
  • RAUDENSKÁ, J., JAVŮRKOVÁ, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr