Předmět: Didaktika první pomoci

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Didaktika první pomoci
Kód předmětu UZV/DPDPP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Semináře - Výchovně-vzdělávací cíle ve výuce první pomoci. - Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce první pomoci. - Klíčová témata ve výuce první pomoci: 1. řetězec přežití a vyšetření postiženého, 2. kardiopulmonální resuscitace, 3. první pomoc při úrazových stavech, 4. první pomoc při neúrazových stavech, 5. informační zdroje v oblasti první pomoci.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické)
správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické)
posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce
posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce
definovat nejužívanější výukové metody a aplikovat je v modelových příkladech výuky
definovat nejužívanější výukové metody a aplikovat je v modelových příkladech výuky
analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku první pomoci
analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku první pomoci
implementovat vlastní výuku první pomoci u laické veřejnosti
implementovat vlastní výuku první pomoci u laické veřejnosti
Odborné dovednosti
definovat nejužívanější výukové metody první pomoci a aplikovat je v modelových příkladech výuky
definovat nejužívanější výukové metody první pomoci a aplikovat je v modelových příkladech výuky
využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku daného tématu
využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku daného tématu
koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe)
koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe)
specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů edukovaného
specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů edukovaného
zhodnotit požadavky (odborné, didaktické a osobnostní) na edukátora první pomoci
zhodnotit požadavky (odborné, didaktické a osobnostní) na edukátora první pomoci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • JANÍK, T. Vše pro výchovu: lekce z pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2021.
  • KUBA, R. a kol. První pomoc I: základní, rozšiřující a doplňková témata. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2021.
  • KUBA, R. a kol. První pomoc: metodická příručka pro výuku I - výuka základních a rozšiřujících témat. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2021.
  • OBST, O. Obecná didaktika. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. vyd. Praha: Portál, 2017.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017.
  • TRČKOVÁ, P., FRANĚK, O., VLK, R. Metodická příručka pro výuku první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. 2. vyd. Tábor: Ve škole i mimo ni, z.s., 2021.
  • TRČKOVÁ, P., FRANĚK, O., VLK, R. Metodická příručka pro výuku první pomoci na základních školách. 2. vyd. Tábor: Ve škole i mimo ni, z.s., 2021.
  • VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr