Předmět: Didaktika ošetřovatelských předmětů

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Didaktika ošetřovatelských předmětů
Kód předmětu UZV/DPDID
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Semináře - Pedagogická kompetence specialisty/tky. - Lektorská a mentorská činnost (zaměření na ošetřovatelskou problematiku). - Osobnost sestry - pedagoga/lektora/mentora/školitele. - Didaktická a metodická příprava na výuku ošetřovatelských dovedností v praktických učebnách. - Didaktická a metodická příprava na praktickou výuku v klinické praxi. - Didaktická a metodická příprava na teoretickou výuku ošetřovatelských předmětů. - Kritéria hodnocení sester/studentů/žáků. Taxonomie kognitivních cílů. Cvičení - Výukové metody se zaměřením na ošetřovatelské předměty a praktickou výuku - klasifikace, charakteristika. - Pedagogická diagnostika sestry/studenta/žáka, studijní plány, učební osnovy. - Organizace skupinové výuky v odborných učebnách. - Dokumentace teoretické výuky a výuky v laboratorních podmínkách vzdělávací instituce. - Dokumentace praktické výuky (odborné praxe). Spolupráce mentora/školitele se vzdělávací institucí. - Sebehodnocení a sebereflexe sestry/studenta/žáka. - Ověření znalostí, zpětná vazba.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 26 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
používat pojmy vztahující se k didaktice ošetřovatelských předmětů
používat pojmy vztahující se k didaktice ošetřovatelských předmětů
vysvětlit důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe
vysvětlit důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe
popsat didaktické zásady a stanovit vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe
popsat didaktické zásady a stanovit vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe
vymezit kritéria pro posouzení připravenosti a pro hodnocení studujících
vymezit kritéria pro posouzení připravenosti a pro hodnocení studujících
popsat kompetence a vlastnosti specialisty/tky - pedagoga (lektora, mentora, školitele, preceptora)
popsat kompetence a vlastnosti specialisty/tky - pedagoga (lektora, mentora, školitele, preceptora)
Odborné dovednosti
posoudit připravenost sestry/studenta/žáka k praktické výuce / ošetřovatelské činnosti (na základě diagnostiky)
posoudit připravenost sestry/studenta/žáka k praktické výuce / ošetřovatelské činnosti (na základě diagnostiky)
metodicky připravit výuku teoretického ošetřovatelského předmětu
metodicky připravit výuku teoretického ošetřovatelského předmětu
sestavit plán praktické výuky pro sestry specialistky/studenty/žáky
sestavit plán praktické výuky pro sestry specialistky/studenty/žáky
dodržovat didaktické zásady při výuce ošetřovatelských předmětů, vést dokumentaci
dodržovat didaktické zásady při výuce ošetřovatelských předmětů, vést dokumentaci
hodnotit sestry, studenty/žáky a vést je k sebereflexi a sebehodnocení
hodnotit sestry, studenty/žáky a vést je k sebereflexi a sebehodnocení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • BRUMOVSKÁ, T., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Mentoring. Praha: Portál, 2010.
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
  • EMERSON, T. S. New Developments in Nursing Education Research. Hauppauge New York: Nova Science Publishers, 2014.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: UTB, 2017.
  • LACINA, L., ROZMAHEL, P., KOMINÁCKÁ, J. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016.
  • Odborné periodikum. e-Pedagogium. Odborný časopis. Pedagogika. Odborný časopis. Pedagogická orientace. Odborný časopis. Sociální pedagogika. Odborný časopis. Studia Paedagogica. Odborný časopis. .
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr