Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Pedagogická kompetence specialisty/tky. - Lektorská a mentorská činnost (zaměření na ošetřovatelskou problematiku). - Osobnost sestry - pedagoga/lektora/mentora/školitele. - Didaktická a metodická příprava na výuku ošetřovatelských dovedností v praktických učebnách. - Didaktická a metodická příprava na praktickou výuku v klinické praxi. - Didaktická a metodická příprava na teoretickou výuku ošetřovatelských předmětů. - Kritéria hodnocení sester/studentů/žáků. Taxonomie kognitivních cílů. Cvičení - Výukové metody se zaměřením na ošetřovatelské předměty a praktickou výuku - klasifikace, charakteristika. - Pedagogická diagnostika sestry/studenta/žáka, studijní plány, učební osnovy. - Organizace skupinové výuky v odborných učebnách. - Dokumentace teoretické výuky a výuky v laboratorních podmínkách vzdělávací instituce. - Dokumentace praktické výuky (odborné praxe). Spolupráce mentora/školitele se vzdělávací institucí. - Sebehodnocení a sebereflexe sestry/studenta/žáka. - Ověření znalostí, zpětná vazba.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 26 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat pojmy vztahující se k didaktice ošetřovatelských předmětů |
používat pojmy vztahující se k didaktice ošetřovatelských předmětů |
vysvětlit důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
vysvětlit důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
popsat didaktické zásady a stanovit vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
popsat didaktické zásady a stanovit vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
vymezit kritéria pro posouzení připravenosti a pro hodnocení studujících |
vymezit kritéria pro posouzení připravenosti a pro hodnocení studujících |
popsat kompetence a vlastnosti specialisty/tky - pedagoga (lektora, mentora, školitele, preceptora) |
popsat kompetence a vlastnosti specialisty/tky - pedagoga (lektora, mentora, školitele, preceptora) |
Odborné dovednosti |
---|
posoudit připravenost sestry/studenta/žáka k praktické výuce / ošetřovatelské činnosti (na základě diagnostiky) |
posoudit připravenost sestry/studenta/žáka k praktické výuce / ošetřovatelské činnosti (na základě diagnostiky) |
metodicky připravit výuku teoretického ošetřovatelského předmětu |
metodicky připravit výuku teoretického ošetřovatelského předmětu |
sestavit plán praktické výuky pro sestry specialistky/studenty/žáky |
sestavit plán praktické výuky pro sestry specialistky/studenty/žáky |
dodržovat didaktické zásady při výuce ošetřovatelských předmětů, vést dokumentaci |
dodržovat didaktické zásady při výuce ošetřovatelských předmětů, vést dokumentaci |
hodnotit sestry, studenty/žáky a vést je k sebereflexi a sebehodnocení |
hodnotit sestry, studenty/žáky a vést je k sebereflexi a sebehodnocení |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
BRUMOVSKÁ, T., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Mentoring. Praha: Portál, 2010.
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
-
EMERSON, T. S. New Developments in Nursing Education Research. Hauppauge New York: Nova Science Publishers, 2014.
-
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: UTB, 2017.
-
LACINA, L., ROZMAHEL, P., KOMINÁCKÁ, J. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016.
-
Odborné periodikum. e-Pedagogium. Odborný časopis. Pedagogika. Odborný časopis. Pedagogická orientace. Odborný časopis. Sociální pedagogika. Odborný časopis. Studia Paedagogica. Odborný časopis. .
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013.
|