Předmět: Vybrané kapitoly z pedagogiky a andragogiky

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Vybrané kapitoly z pedagogiky a andragogiky
Kód předmětu UZV/DP1PA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dolejšová Marcela, Mgr. et Mgr. Bc.
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Moderní pedagogika. Zásady vzdělávání dospělých, zvláštnosti, formy a metody výuky. Využití pedagogiky a andragogiky ve vzdělávání. - Pojetí andragogiky v současnosti, její aktuální vývojové trendy. - Andragogika a celoživotní učení. Integrální andragogika. - Pedagogická interakce. Problematické a dilematické situace při vzdělávání dospělých. Vzdělávání cizinců. - Gerontagogika. Pedagogické strategie při vzdělávání seniorů. Univerzity třetího věku. - Využití pedagogiky a andragogiky v práci sestry specialistky. - Celoživotní vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků, role školitele. Motivační faktory. Příprava a realizace vzdělávací akce, obecné zásady.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 18 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat a používat základní andragogické pojmy
definovat a používat základní andragogické pojmy
vysvětlit význam andragogiky a gerontagogiky ve výchovně-vzdělávacím procesu
vysvětlit význam andragogiky a gerontagogiky ve výchovně-vzdělávacím procesu
definovat oblasti andragogických přístupů v praxi sestry specialistky
definovat oblasti andragogických přístupů v praxi sestry specialistky
charakterizovat vzdělávání v postproduktivním věku, význam a formy
charakterizovat vzdělávání v postproduktivním věku, význam a formy
popsat specifika vzdělávání seniorů a cizinců
popsat specifika vzdělávání seniorů a cizinců
Odborné dovednosti
aplikovat andragogické přístupy v profesní praxi jako edukátor, mentor, lídr, školitel, vedoucí pracovník
aplikovat andragogické přístupy v profesní praxi jako edukátor, mentor, lídr, školitel, vedoucí pracovník
používat pedagogické strategie při vzdělávání osob různých věkových kategorií (dětí, adolescentů, dospělých, seniorů)
používat pedagogické strategie při vzdělávání osob různých věkových kategorií (dětí, adolescentů, dospělých, seniorů)
aplikovat zásady vzdělávání v praxi
aplikovat zásady vzdělávání v praxi
vyhledat programy Univerzit třetího věku a srovnat je
vyhledat programy Univerzit třetího věku a srovnat je
prezentovat způsoby hodnocení účastníků výchovně-vzdělávacího procesu
prezentovat způsoby hodnocení účastníků výchovně-vzdělávacího procesu
připravit návrh témat pro Univerzitu třetího věku
připravit návrh témat pro Univerzitu třetího věku
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat a používat základní andragogické pojmy
definovat a používat základní andragogické pojmy
vysvětlit význam andragogiky a gerontagogiky ve výchovně-vzdělávacím procesu
vysvětlit význam andragogiky a gerontagogiky ve výchovně-vzdělávacím procesu
definovat oblasti andragogických přístupů v praxi sestry specialistky
definovat oblasti andragogických přístupů v praxi sestry specialistky
charakterizovat vzdělávání v postproduktivním věku, význam a formy
charakterizovat vzdělávání v postproduktivním věku, význam a formy
popsat specifika vzdělávání seniorů a cizinců
popsat specifika vzdělávání seniorů a cizinců
Odborné dovednosti
aplikovat andragogické přístupy v profesní praxi jako edukátor, mentor, lídr, školitel, vedoucí pracovník
aplikovat andragogické přístupy v profesní praxi jako edukátor, mentor, lídr, školitel, vedoucí pracovník
používat pedagogické strategie při vzdělávání osob různých věkových kategorií (dětí, adolescentů, dospělých, seniorů)
používat pedagogické strategie při vzdělávání osob různých věkových kategorií (dětí, adolescentů, dospělých, seniorů)
aplikovat zásady vzdělávání v praxi
aplikovat zásady vzdělávání v praxi
vyhledat programy Univerzit třetího věku a srovnat je
vyhledat programy Univerzit třetího věku a srovnat je
prezentovat způsoby hodnocení účastníků výchovně-vzdělávacího procesu
prezentovat způsoby hodnocení účastníků výchovně-vzdělávacího procesu
připravit návrh témat pro Univerzitu třetího věku
připravit návrh témat pro Univerzitu třetího věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Andragogika: čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. .
  • Pedagogická orientace. .
  • Školní pedagogika. .
  • BARTÁK, J., DEMAJENKO, M. Sociální andragogika: andragogika v procesu socializace. Praha: Grada, 2021.
  • BENEŠ, M. Andragogika. 2. vyd. Praha: Grada, 2014.
  • DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. Andragogika a vzdělávání dospělých. Praha: Karlova univerzita, 2016.
  • CHURKINA, V., VORONINA, G. Andragogika: Methods and practice: How to teach teachers. LAP LAMBERT Academic Publishing, 2023.
  • MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Praha: Portál, 2009.
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha : Grada Publishing, 2010.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2017.
  • ŠVEC, V. Profesionální pomáhání. Brno: Masarykova univerzita, 2020.
  • VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, z.s, 2020.
  • VETEŠKA, J., VACÍNOVÁ, T. a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých. Andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr