Předmět: Výzkum ve zdravotnictví

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Výzkum ve zdravotnictví
Kód předmětu UZV/DK2VY
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sollárová Andrea, doc. PhDr. Mgr. PhD.
  • Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Fáze výzkumu ve zdravotnictví s ohledem na volbu výzkumné strategie. - Formulace výzkumného problému ve zdravotnictví, tvorba akronymů PICO, PICC. - Proces stanovování hypotéz a jejich operacionalizace v kvantitativním výzkumu. - Stanovení výzkumného problému, cílů a otázek v kvalitativním výzkumu. - Výběr výzkumného souboru v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. - Metody sběru dat v kvantitativním výzkumu. - Analýza a interpretace dat v kvantitativním výzkumu - statistické metody pro nominální, ordinální, metrická data. - Metody sběru dat v kvalitativním výzkumu. - Software pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat. Semináře - Formulace výzkumného problému ve zdravotnictví, tvorba akronymů PICO, PICC. - Proces stanovování hypotéz a jejich operacionalizace v kvantitativním výzkumu. - Stanovení výzkumného problému, cílů a otázek v kvalitativním výzkumu. - Výběr výzkumného souboru v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. - Metody sběru dat v kvantitativním výzkumu. - Analýza a interpretace dat v kvantitativním výzkumu - statistické metody pro nominální, ordinální, metrická data. - Metody sběru dat v kvalitativním výzkumu. - Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu - základní typy kódování, kategorizace kvalitativních dat, kartografické nástroje situační analýzy. - Software pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat. - Konceptualizace smíšeného designu výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat výzkum ve zdravotnictví
charakterizovat výzkum ve zdravotnictví
používat adekvátní terminologii pro výzkum ve zdravotnictví
používat adekvátní terminologii pro výzkum ve zdravotnictví
popsat jednotlivé fáze výzkumu ve zdravotnictví
popsat jednotlivé fáze výzkumu ve zdravotnictví
charakterizovat principy kvalitativního, kvantitativního a smíšeného designu výzkumu
charakterizovat principy kvalitativního, kvantitativního a smíšeného designu výzkumu
formulovat metodologické náležitosti typické pro kvalitativní, kvantitativní a smíšený design výzkumu
formulovat metodologické náležitosti typické pro kvalitativní, kvantitativní a smíšený design výzkumu
používat relevantní analytické postupy s ohledem na kvalitativní a kvantitativní výzkumnou strategii
používat relevantní analytické postupy s ohledem na kvalitativní a kvantitativní výzkumnou strategii
Odborné dovednosti
zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie
zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie
zvolit vhodné analytické nástroje v kvantitativním výzkumu
zvolit vhodné analytické nástroje v kvantitativním výzkumu
realizovat analytické postupy typické pro kvantitativní výzkumnou strategii
realizovat analytické postupy typické pro kvantitativní výzkumnou strategii
pracovat se softwarem pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat
pracovat se softwarem pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat
prezentovat výzkumný projekt
prezentovat výzkumný projekt
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Didaktický test
Didaktický test
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • BRUCE, N., POPE, D., STANISTREET, D. Quantitative Methods for Health Research: A Practical Interactive Guide to Epidemiology and Statistics. United Kingdom: Wiley, 2018.
  • CLARKE, A. E. Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. California: SAGE Publications, Inc, 2005.
  • CRESWELL, J. W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: Sage, 2014.
  • DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Los Angeles: SAGE, 2011.
  • HENDL, J. a kol. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
  • CHRASTINA, J. Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. Olomouc: Vydavatelství UP, 2019.
  • MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. a kol. Evidence-based Health Care: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2015.
  • MUNZAROVÁ, M. Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada, 2005.
  • ROBERTS, P., PRIEST, H. Healthcare Research: A Handbook for Students and Practitioners. United Kingdom: Wiley, 2010.
  • STRAUSS, A. a CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení podané ruce, 1999.
  • Studijní pomůcka. Statistický software, program Atlas.ti. .
  • VÉVODOVÁ, Š., IVANOVÁ, K. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr