Předmět: Statistická analýza dat

» Seznam fakult » FHS » UZV
Název předmětu Statistická analýza dat
Kód předmětu UZV/DK2AN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kočvarová Ilona, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Význam statistiky pro zdravotnictví. Základní statistické pojmy a typy proměnných. - Tabulkové a grafické zpracování datových souborů. Normální rozdělení. - Tvorba výzkumného souboru a jeho základní charakteristiky. - Testování statistických hypotéz s využitím vybraných statistickéch testů. Korelační analýza. - Míry věcné a statistické významnosti a jejich interpretace. Validita a reliabilita měření. Semináře - Četnost, relativní četnost, kumulativní četnost, aritmetický průměr, směrodatná odchylka, minimum, maximum, modus; medián; kvantily. - Testování statistických hypotéz: vybrané parametrické testy (Studentův t-test, ANOVA). - Testování statistických hypotéz: vybrané neparametrické testy: chí-kvadrát test dobré shody, Mann-Whitneyův U test, Kolmogorov-Smirnovův test. - Korelační analýza. - Míry věcné a statistické významnosti. - Kontrola validity a reliability měření.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 26 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit nejpoužívanější statistické pojmy a postupy
objasnit nejpoužívanější statistické pojmy a postupy
správně interpretovat výsledky získané pomocí statistického software
správně interpretovat výsledky získané pomocí statistického software
užívat odborné pojmy, které se vztahují ke statistické analýze
užívat odborné pojmy, které se vztahují ke statistické analýze
identifikovat limity analytických postupů a jejich výsledků
identifikovat limity analytických postupů a jejich výsledků
rozlišovat věcnou a statistickou významnost výsledků
rozlišovat věcnou a statistickou významnost výsledků
Odborné dovednosti
samostatně provádět třídění a čištění dat
samostatně provádět třídění a čištění dat
samostatně provádět jednoduché statistické procedury
samostatně provádět jednoduché statistické procedury
vhodně aplikovat parametrické testy
vhodně aplikovat parametrické testy
vhodně aplikovat neparametrické testy
vhodně aplikovat neparametrické testy
přehledně a srozumitelně prezentovat postupy a výsledky realizovaných analýz
přehledně a srozumitelně prezentovat postupy a výsledky realizovaných analýz
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: UTB, 2014.
  • RABUŠIC, L., SOUKUP, P., MAREŠ, P. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). Brno: Masarykova univerzita, 2019.
  • SOUKUP, P., KOČVAROVÁ, I. Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 26, 512-536. 2016.
  • SOUKUP, P. Používání statistické a věcné významnosti v českých sociálních vědách. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 55(2), 215-253. 2019, ISSN 0038-0288.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr