Vyučující
|
-
Kočvarová Ilona, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Význam statistiky pro zdravotnictví. Základní statistické pojmy a typy proměnných. - Tabulkové a grafické zpracování datových souborů. Normální rozdělení. - Tvorba výzkumného souboru a jeho základní charakteristiky. - Testování statistických hypotéz s využitím vybraných statistickéch testů. Korelační analýza. - Míry věcné a statistické významnosti a jejich interpretace. Validita a reliabilita měření. Semináře - Četnost, relativní četnost, kumulativní četnost, aritmetický průměr, směrodatná odchylka, minimum, maximum, modus; medián; kvantily. - Testování statistických hypotéz: vybrané parametrické testy (Studentův t-test, ANOVA). - Testování statistických hypotéz: vybrané neparametrické testy: chí-kvadrát test dobré shody, Mann-Whitneyův U test, Kolmogorov-Smirnovův test. - Korelační analýza. - Míry věcné a statistické významnosti. - Kontrola validity a reliability měření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 26 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit nejpoužívanější statistické pojmy a postupy |
objasnit nejpoužívanější statistické pojmy a postupy |
správně interpretovat výsledky získané pomocí statistického software |
správně interpretovat výsledky získané pomocí statistického software |
užívat odborné pojmy, které se vztahují ke statistické analýze |
užívat odborné pojmy, které se vztahují ke statistické analýze |
identifikovat limity analytických postupů a jejich výsledků |
identifikovat limity analytických postupů a jejich výsledků |
rozlišovat věcnou a statistickou významnost výsledků |
rozlišovat věcnou a statistickou významnost výsledků |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně provádět třídění a čištění dat |
samostatně provádět třídění a čištění dat |
samostatně provádět jednoduché statistické procedury |
samostatně provádět jednoduché statistické procedury |
vhodně aplikovat parametrické testy |
vhodně aplikovat parametrické testy |
vhodně aplikovat neparametrické testy |
vhodně aplikovat neparametrické testy |
přehledně a srozumitelně prezentovat postupy a výsledky realizovaných analýz |
přehledně a srozumitelně prezentovat postupy a výsledky realizovaných analýz |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: UTB, 2014.
-
RABUŠIC, L., SOUKUP, P., MAREŠ, P. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). Brno: Masarykova univerzita, 2019.
-
SOUKUP, P., KOČVAROVÁ, I. Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 26, 512-536. 2016.
-
SOUKUP, P. Používání statistické a věcné významnosti v českých sociálních vědách. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 55(2), 215-253. 2019, ISSN 0038-0288.
|