|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Zdravotnická psychologie v systému aplikované psychologie. - Zdraví. Psychologie zdraví. Preventivní programy. Zdravý životní styl. - Nemoc. Psychologie nemoci. Model nemoci (medicínský, psychologický, sociologický). - Psychologická problematika nemocného (životní a psychické potřeby, osobnost nemocného, reakce na nemoc, postoj k nemoci, neadaptivní chování). - Bolest, strach a úzkost v nemoci. Metody poznání a techniky pro jejich redukci. Copingové strategie. - Psychologické a psychoterapeutické přístupy ve zdravotnictví. Zvládání nemoci a těžkých životních situací. Možnosti odborné pomoci. - Empatická komunikace v dětské paliativní péči: podpora rodiny. - Práva pacientů. Rodina v životě pacienta. - Osobnost zdravotníka. Etický kodex a kompetence. Profesionální chování a komunikační dovednosti zdravotníka.. - Postoj zdravotníka k nemoci. Stres a zátěž. Psychohygiena. Prevence vyhoření u zdravotníků.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 62 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Absolvování předmětu Obecná psychologie a psychologie osobnosti a Vývojová psychologie a psychohygiena, psychoterapeutické přístupy. |
| Absolvování předmětu Obecná psychologie a psychologie osobnosti a Vývojová psychologie a psychohygiena, psychoterapeutické přístupy. |
| Výsledky učení |
|---|
| zařadit zdravotnickou psychologii v systému aplikované psychologie |
| zařadit zdravotnickou psychologii v systému aplikované psychologie |
| vysvětlit problematiku zdraví, psychologii zdraví, preventivní programy, zdravý životní styl, nemoci, psychologie nemoci, modely nemoci (medicínský, psychologický, sociologický) |
| vysvětlit problematiku zdraví, psychologii zdraví, preventivní programy, zdravý životní styl, nemoci, psychologie nemoci, modely nemoci (medicínský, psychologický, sociologický) |
| identifikovat a hodnotit projevy nemocného jedince a rozumět vnímání a prožívání nemoci jako svízelné životní situaci |
| identifikovat a hodnotit projevy nemocného jedince a rozumět vnímání a prožívání nemoci jako svízelné životní situaci |
| orientovat se v úloze psychologie při realizaci moderní koncepce ošetřovatelské péče (využít poznatky zdravotnické psychologie v každodenní práci zdravotníků) |
| orientovat se v úloze psychologie při realizaci moderní koncepce ošetřovatelské péče (využít poznatky zdravotnické psychologie v každodenní práci zdravotníků) |
| rozlišit projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím |
| rozlišit projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vstupovat aktivně do sociální interakce a podporovat její pozitivní rysy |
| vstupovat aktivně do sociální interakce a podporovat její pozitivní rysy |
| omezovat vznik a tlumit průběh sociálních konfliktů ve společnosti |
| omezovat vznik a tlumit průběh sociálních konfliktů ve společnosti |
| vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince |
| vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince |
| prezentovat psychologickou problematiku nemocného (životní a psychické potřeby, osobnost nemocného, reakce na nemoc, postoj k nemoci, neadaptivní chování) |
| prezentovat psychologickou problematiku nemocného (životní a psychické potřeby, osobnost nemocného, reakce na nemoc, postoj k nemoci, neadaptivní chování) |
| rozumět v praktické rovině sociálnímu kontextu chování jedince |
| rozumět v praktické rovině sociálnímu kontextu chování jedince |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Známkou |
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Ayers, S., & de Visser, R. Psychologie v medicíně. Praha: Grada, 2015.
-
JAVŮRKOVÁ, A., RAUDENSKÁ, J. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011.
-
JOCHMANNOVÁ, L., KIMPLOVÁ, T. et al. Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Praha: Grada, 2021.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2004.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001.
-
ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing, 2007.
|