Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Přístupy k vymezování psychologie jako vědy, jejího předmětu, stručný historický přehled; systém psychologických věd, místo psychologie v systému věd. Metodologické otázky psychologie, metody psychologie. - Determinace psychiky a jejího vývoje; psychické funkce, procesy, stavy a vlastnosti. - Poznávací procesy v normě i patologii.. - Psychické stavy v normě i patologii.. - Psychické předpoklady v normě a patologii. - Psychické vlastnosti v normě i patologii - Uvedení do psychologie osobnosti (sebereflexe a vztah k sobě samému, identita). Poznávání osobnosti. - Přehled duševních poruch. Chování člověka v tíživé situaci. - Poruchy osobnosti a chování u dospělých. Problematika psychologického přístupu u vybraných subpopulací. - Význam a praktické využití obecné psychologie a psychopatologie pro zdravotně sociální pracovníky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 17 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 43 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní psychologické kategorie |
charakterizovat základní psychologické kategorie |
definovat vybrané psychologické směry |
definovat vybrané psychologické směry |
popsat strukturu, dynamiku, teorii osobnosti, biologickou a sociální determinaci |
popsat strukturu, dynamiku, teorii osobnosti, biologickou a sociální determinaci |
vysvětlit komplexně metody poznávání, posuzování a chyby v posuzování osobnosti |
vysvětlit komplexně metody poznávání, posuzování a chyby v posuzování osobnosti |
charakterizovat patologie osobnosti |
charakterizovat patologie osobnosti |
Odborné dovednosti |
---|
zařadit psychologii do systému věd |
zařadit psychologii do systému věd |
využívat psychologický přístup v oblasti zdravotnictví, sociální péče a v běžném životě |
využívat psychologický přístup v oblasti zdravotnictví, sociální péče a v běžném životě |
zhodnotit vliv psychiky na tělesné zdraví a vzájemnou provázanost duševních a tělesných dějů |
zhodnotit vliv psychiky na tělesné zdraví a vzájemnou provázanost duševních a tělesných dějů |
rozpoznat duševní děj a kategorie v normě i patologii |
rozpoznat duševní děj a kategorie v normě i patologii |
posoudit vlivy na formování osobnosti |
posoudit vlivy na formování osobnosti |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Doporučená literatura
|
-
DRÁPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997.
-
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
-
HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000.
-
OREL, M. et al. Psychopatologie. Nauka o nemocech duše. Praha: Grada, 2016.
-
PETR, T., MARKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014.
-
SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2004.
-
SVOBODA, M. et al. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2006.
-
VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016.
|