Vyučující
|
-
Herentinová Pavlína, Bc. Mgr.
-
Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Klapko Dušan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Cílové zaměření a úkoly vzdělávacího oboru dějepis v základním a středoškolském vzdělávání. - Terminologické vymezení klíčových pojmů - historické myšlení, historická analýza, historická interpretace, historická gramotnost apod. - Badatelské přístupy k historii a tvořivá práce s prameny, jejich aplikace ve výuce dějepisu. - Obsah vzdělávacího oboru dějepis (dějepisné učivo) jako didaktická kategorie. - Didaktický cíl, kompetence a klíčové kompetence ve výuce dějepisu. - Metody a organizační formy ve výuce dějepisu. - Didaktické prostředky a pomůcky a mechanizmy jejich využití při výuce dějepisu (především využití fotografie a filmu). - Mezipředmětové vztahy a jejich aplikace při zefektivňování výuky dějepisu. - Učebnice a učební materiály pro výuku dějepisu na základní a střední škole. - Příprava učitele na výuku. Motivace žáků, hodnocení v dějepise.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Sebereflexe
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student dokáže plánovat, realizovat a reflektovat využité didaktické strategie ve výuce dějepisu v nižším nebo vyšším sekundárním vzdělávání. |
Student dokáže plánovat, realizovat a reflektovat využité didaktické strategie ve výuce dějepisu v nižším nebo vyšším sekundárním vzdělávání. |
Vyučovací metody |
---|
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, V., Gracová, B., Jílek, T., & Východská, H. Úvod do didaktiky dějepisu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2005.
-
Julínek, S. et al. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: MU, 2004.
-
Labischová, L., & Gracová, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Metodický portál, 2008.
-
Parkan, F. Didaktika dějepisu. Praha: UK, 2014.
-
Pinkas, J. Hodnoty a hodnocení v dějepise. Historie - Otázky - Problémy. Etika historikova/historického soudu, 9(2), 57-71, 2017.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
|