Předmět: Výchovné a vzdělávací poradenství

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Výchovné a vzdělávací poradenství
Kód předmětu UPV/SP9VP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Skarupská Helena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Systém výchovně vzdělávacího poradenství. - Poradenství v oblasti školství. - Zásady poradenské práce. - Osobnost a etické aspekty práce poradenského pracovníka. - Poradenství v jednotlivých fázích života dítěte. - Komunikace v poradenském procesu. - Manželské a rodinné poradenství. - Sociální poradenství. - Kariérní poradenství. - Formy a metody poradenské práce. - Interdisciplinární spolupráce (spolupráce učitelů s psychology aj.). - Krizová intervence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 22 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlí specifičnost sociálního poradenství
vysvětlí specifičnost sociálního poradenství
vymezí školské poradenství
vymezí školské poradenství
rozezná poradenské přístupy
rozezná poradenské přístupy
popíše chyby poradenského procesu
popíše chyby poradenského procesu
objasní interkulturné poradenství
objasní interkulturné poradenství
Odborné dovednosti
aplikuje pedagogickou diagnostiku v poradenském procesu
aplikuje pedagogickou diagnostiku v poradenském procesu
navrhne postup v poradenství pro konkrétní případ
navrhne postup v poradenství pro konkrétní případ
zhodnotí poradenský proces
zhodnotí poradenský proces
užívá specifických metod poradenského procesu
užívá specifických metod poradenského procesu
rozpozná chyby poradenského procesu
rozpozná chyby poradenského procesu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Zážitková (sebezkušenostní)
Exkurze
Exkurze
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Týmová práce
Týmová práce
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Rozhovor
Rozhovor
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Rozbor jazykového projevu studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Rozbor jazykového projevu studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • ČÁP, D. Výchovné poradenství. .
  • DITTRICH, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. .
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. .
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. .
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
  • LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů: poradenské minimum pro učitele. Praha, 1998. ISBN 80-86106-00-4.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno, 1995. ISBN 80-210-1070-3 .
  • OPEKAROVÁ, O. Kapitoly z výchovného poradenství: školní poradenské služby. Praha, 2010. ISBN 978-80-86723-96-9.
  • Pešová, Ilona. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1216-4.
  • Špatenková, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0586-9.
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha, 2007. ISBN 978-80-86429-36-6.
  • Vágnerová, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr