Vyučující
|
-
Skarupská Helena, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Systém výchovně vzdělávacího poradenství. - Poradenství v oblasti školství. - Zásady poradenské práce. - Osobnost a etické aspekty práce poradenského pracovníka. - Poradenství v jednotlivých fázích života dítěte. - Komunikace v poradenském procesu. - Manželské a rodinné poradenství. - Sociální poradenství. - Kariérní poradenství. - Formy a metody poradenské práce. - Interdisciplinární spolupráce (spolupráce učitelů s psychology aj.). - Krizová intervence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 22 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí specifičnost sociálního poradenství |
vysvětlí specifičnost sociálního poradenství |
vymezí školské poradenství |
vymezí školské poradenství |
rozezná poradenské přístupy |
rozezná poradenské přístupy |
popíše chyby poradenského procesu |
popíše chyby poradenského procesu |
objasní interkulturné poradenství |
objasní interkulturné poradenství |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje pedagogickou diagnostiku v poradenském procesu |
aplikuje pedagogickou diagnostiku v poradenském procesu |
navrhne postup v poradenství pro konkrétní případ |
navrhne postup v poradenství pro konkrétní případ |
zhodnotí poradenský proces |
zhodnotí poradenský proces |
užívá specifických metod poradenského procesu |
užívá specifických metod poradenského procesu |
rozpozná chyby poradenského procesu |
rozpozná chyby poradenského procesu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Exkurze |
Exkurze |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Týmová práce |
Týmová práce |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, D. Výchovné poradenství. .
-
DITTRICH, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. .
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. .
-
GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. .
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
-
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů: poradenské minimum pro učitele. Praha, 1998. ISBN 80-86106-00-4.
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno, 1995. ISBN 80-210-1070-3 .
-
OPEKAROVÁ, O. Kapitoly z výchovného poradenství: školní poradenské služby. Praha, 2010. ISBN 978-80-86723-96-9.
-
Pešová, Ilona. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1216-4.
-
Špatenková, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0586-9.
-
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha, 2007. ISBN 978-80-86429-36-6.
-
Vágnerová, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
|