Předmět: Moderní pedagogika

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Moderní pedagogika
Kód předmětu UPV/SP8MP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Suchánková Eliška, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Blok č. A. Klíčové problémy a výzvy: Výchova, nerovnosti a dovednosti Blok č. B. Tradiční a netradiční řešení Blok č. C. Současné trendy Blok A. - Téma č. 1 - Klíčové dovednosti pro 21. století - Téma č. 2 - Výchova v 21. století - Téma č. 3 - Nerovnost ve vzdělávání Blok B. - Téma č. 4. Současné klíčové teorie učení a jak je využít ke svému učení a učení druhých? - Téma č. 5 - Alternativní přístupy k organizaci vzdělávání - kritická pedagogika - Téma č. 6 - Inovativní přístupy k organizaci vzdělávacího systému - příklad Finska Blok B. - Téma č. 7 - Digitální Revoluce ve Vzdělávání: Klíčová Pozitiva a Výzvy - Téma č. 8 - Inkluzivní vzdělávání - Téma č. 9 - Celoživotní učení

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu, Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
  • Domácí příprava na výuku - 33 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 33 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 34 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientace v obecné pedagogice.
Orientace v obecné pedagogice.
Výsledky učení
klíčových problémů a výzev současného vzdělávání
klíčových problémů a výzev současného vzdělávání
těžejních teorií a poznatků týkajících se nerovností ve vzdělávání a debat ohleděn výchovy v pozdně moderních společnostec
těžejních teorií a poznatků týkajících se nerovností ve vzdělávání a debat ohleděn výchovy v pozdně moderních společnostec
principů nových teorií učení, včetně konceptualizace prostředí učení
principů nových teorií učení, včetně konceptualizace prostředí učení
teorie významných alternativních pedagogů a jejich vliv na současnou podobu vzdělávání
teorie významných alternativních pedagogů a jejich vliv na současnou podobu vzdělávání
Odborné dovednosti
dokáže uvést klady a zápory současných trendů ve vzdělávání
dokáže uvést klady a zápory současných trendů ve vzdělávání
demonstrovat na konkrétních příkladech znalost základních problémů a výzev současné pedagogiky
demonstrovat na konkrétních příkladech znalost základních problémů a výzev současné pedagogiky
generalizovat závěry vyplývající z přechodu od tradiční k moderní pedagogice
generalizovat závěry vyplývající z přechodu od tradiční k moderní pedagogice
využít skupinovou práci pro rozvoj individuálních znalostí a dovedností
využít skupinovou práci pro rozvoj individuálních znalostí a dovedností
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Týmová práce
Týmová práce
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Přednášení
Přednášení
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Viz Teams prostředí: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3add9JMV1mqsOksQASTEmb7HkrXxuva31NPgA1pdf16sg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8533a8e3-5c12-4c70-88ea-44e6d69b5262&tenantId=03e3d621-f48e-467f-8a5a-6b74a23db6c7. .
  • Dewey, J. Demokracie a výchova. Praha. 1930.
  • Montessori, M. Absorbující mysl. Praha. 2003.
  • Palmer, J. A. Fifty Modern Thinker on EducaTION. London and New York. 2001.
  • Šíp, R. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Brno. 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr