Předmět: Metodologie v sociálních vědách

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Metodologie v sociálních vědách
Kód předmětu UPV/SP8ME
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Metodologické problémy současného sociálního (zejména pedagogického) výzkumu. - Pojetí sociálního výzkumu, jeho designy. Projekt výzkumu. - Měření v sociálním výzkumu, jeho validita, reliabilita a praktičnost. - Výběr výzkumného souboru. - Vybrané metody (techniky) kvalitativního a kvantitativního výzkumu. - Zpracování kvantitativních dat (metody pro analýzu nominálních dat, ordinálních dat a metrických dat) a analýza dat v programu Statistica. - Zpracování kvalitativních dat (kódování dat, jeho druhy a použití, další vybrané techniky). - Interpretace dat (od projektu výzkumu k výzkumné zprávě).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Týmová práce
  • Účast na výuce - 33 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Zvládnutí základů metodologie pedagogického výzkumu, tzn. znalostí a dovedností projektování výzkumu (zejména metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu).
Zvládnutí základů metodologie pedagogického výzkumu, tzn. znalostí a dovedností projektování výzkumu (zejména metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu).
Výsledky učení
rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkum
rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkum
postupů (fází) při plánování sociálně pedagogického výzkumu
postupů (fází) při plánování sociálně pedagogického výzkumu
technik využitelných ke sběru dat u kvalitativního i kvantitativního výzkumu
technik využitelných ke sběru dat u kvalitativního i kvantitativního výzkumu
metod využitelných pro analýzu dat u kvalitativního a kvantitativního výzkumu
metod využitelných pro analýzu dat u kvalitativního a kvantitativního výzkumu
postupů při vyhodnocení výsledků výzkumu
postupů při vyhodnocení výsledků výzkumu
Odborné dovednosti
zpracovat plán (projekt) pedagogického výzkumu
zpracovat plán (projekt) pedagogického výzkumu
formulovat výzkumné cíle, otázky, případně hypotézy v pedagogickém výzkumu
formulovat výzkumné cíle, otázky, případně hypotézy v pedagogickém výzkumu
navrhnout techniky sběru dat u kvalitativního a kvantitativního výzkumu
navrhnout techniky sběru dat u kvalitativního a kvantitativního výzkumu
určit výzkumný soubor u kvalitativního a kvantitativního výzkumu
určit výzkumný soubor u kvalitativního a kvantitativního výzkumu
zpracovat a interpretovat výzkumná data v pedagogickém výzkumu
zpracovat a interpretovat výzkumná data v pedagogickém výzkumu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Týmová práce
Týmová práce
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BURNS, R. B. Introduction to Research Methods. .
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.
  • GAY, L. R., MILLS, G. E., AIRASIAN, P. Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. .
  • Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
  • Hendl, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972.
  • Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  • MUIJS, D. Doing Quantitative Research in Education with SPSS. London: Sage Publications Inc., 2008. ISBN 978-0-7619-4382-2.
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. .
  • ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr